Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

دریافت نوبت

فرم درخواست آنلاین جهت مشاوره حضوری

نام *
نام خانوادگی *
موبایل *
ایمیل
دلیل درخواست مراجعه *
توضیحات

جرم گیری چیست؟ (4 مزیت جرم گیری دندان)

 جرم ، پلاک میکروبی است که از لایه بسیار چسبناک و بدون رنگ تشکیل شده است که با فعالیت باکتری های موجود در دهان تشکیل شده و به صورت یک رسوب پس از مصرف هر وعده غذایی و نوشیدنی روی دندان تجمع می کند، این لایه نازک اگر 24 تا 48 ساعت توسط مسواک و نخ دندان کامل پاک نشود پس از گذشت
جرم گیری دندان

در این مقاله به طور خلاصه با جرم گیری دندان آشنا خواهید شد.

***لبخندی زیبا برای شما آرزومندیم***

آیا تا به‌ حال با افرادی مواجه شده اید که به‌ خاطر بوی بد دهانشان از آن‌ها فاصله بگیرید یا نخواهید با آنها ارتباط بگیرید یا حتی پیش آمده که خودتان احساس کنید دندان هایتان زرد شده است؟

دندان نیز مانند هر قسمتی از اجزای بدن نیازمند مراقبت و سلامت است و اگر پس از صرف هر وعده غذایی مسواک نزنید و از نخ دندان استفاده نکنید به مرور زمان لایه هایی از مواد غذایی روی دندان شما می نشیند و لایه های غیرقابل رویتی در سطح دندان شکل می گیرد که نه تنها ظاهری بد به دندان شما می دهد بلکه به مرور زمان باعث بوی نامطبوعی در دهان شما می شود که جرم دندان نامیده می شود.

 جرم، پلاک میکروبی است که از لایه بسیار چسبناک و بدون رنگ تشکیل شده است که با فعالیت باکتری های موجود در دهان تشکیل شده و به صورت یک رسوب پس از مصرف هر وعده غذایی و نوشیدنی روی دندان تجمع می کند، این لایه نازک اگر 24 تا 48 ساعت توسط مسواک و نخ دندان کامل پاک نشود پس از گذشت 48 ساعت با ترکیب مواد معدنی موجود در بزاق دهان سفت شده و به دندان محکم می چسبد و حتی با شستشو و مسواک زدن هم از بین نمی‌روند!

به زدودن این جرم ها و پلاک های میکروبی توسط دندانپزشک متخصص جرم گیری دندان می‌گویند.


جرم دندان زیر لثه باعت بیماری لثه، تحلیل استخوان اطراف ریشه و لقی دندان می شود. در صورتی‌ که جرم دندان برطرف نشود، به‌مرور زمان با نفوذ به‌ عمق لثه منجر به تحلیل لثه می شود.

برای آگاهی بیشتر در خصوص عفونت های لثه ای می توانید مقاله جراحی لیفت لثه را مطالعه نمایید.

جرمگیری دندان یا Teeth Scaling چگونه صورت می گیرد و چه فوایدی دارد؟

سه روش برای‌ از بین بردن جرم دندان (جرم گیری) وجود دارد، که دندانپزشکان از این سه روش استفاده می کنند.

جرم گیری دندان با ابرازهای دستی

در این روش دندانپزشک با استفاده از یک جرم گیر سعی در از بین بردن پلاک ها و رسوبات روی دندان شما می نماید که معمولا این روش نمی تواند دقت و کارایی لازم را در مقایسه با ابزار های جرم گیری دندان داشته باشد، چون پلاک ها قابل رویت نیستند و ناچار است با استفاده از حس لامسه این کار را انجام دهد.

جرم گیری دندان با ابزارهای اولتراسونیک

در این روش جرم گیری دندان، ابزار اولتراسونیک با لرزش یک سر فلزی پلاک ها و رسوبات روی دندان شما را پاک می‌کند. در این روش با اسپری کردن آب پلاک ها را از روی دندان ها شسته و یاعث خنک نگه داشتن سر دستگاه می‌شود.

جرم گیری دندان با لیزر

در این روش با برداشتن جرم سطح دندانها و صاف و هموار کردن سطح ریشه، پلاک و باکتریها را از سطح دندان ها برداشته و در طی این فرآیند بیماری های خفیف لثه نیز درمان می شود.

بروساژ چیست؟

طی عملیات جرم گیری دندان، دندانپزشک با آغشته کردن دندان ها به خمیر مخصوص با برس کوچکی که روی پایه فلزی با حرکت چرخشی روی دندان ها سطوح دندان ها را صیقل می دهد (این کار بعد از عملیات جرم گیری صورت می‌گیرد). به این فرایند بروساژ گفته می شود.

بروساژ دندان – پولیش دندان = Dental brosage

جرم گیری دندان چه فوایدی دارد؟ 4 مزیت جرم گیری دندان

  • جلوگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان

با کمک جرم گیری دندان می توانید از ریسک پوسیدگی دندان خود جلوگیری کنید. پس از گذر مدتی اگر به دندان های خود رسیدگی نکنید این پلاک ها باعث ایجاد حفره در دندان هایتان می شوند که پس از مدتی به مینای دندان آسیب می رسانند. به خاطر داشته باشید مقاومت دندان هایتان وابسته به سلامت مینای دندان است.

  • می تواند از شما در مقابل ابتلا به بیماری پریودنتال محافظت کند

اگر پلاک ها در زیر خط لثه تشکیل شوند به لثه ها آسیب جدی وارد می کنند بدین صورت که منجر به از دست دادن دندان می شود. لازم به ذکر است که سلامت دهان و دندان شما وابسته به سلامت لثه است.

  • از بوی بد دهان چلوگیری می کند

پلاک ها با به دام انداختن باکتری ها و تبدیل آنها به تار تار می توانند بوی بسیار نامطبوعی را در دهان تولید کنند که نه تنها باعث آسیب به دندان و لثه و ریشه دندان ها می شوند بلکه باعث می شوند ما بخاطر بوی بد دهانمان اطرافیانمان را اذیت کنیم و در ارتباطمان با مشکل مواجه شویم. امروزه یکی از مهم ترین فاکتور های جذب افراد خوشبویی و نظافت شخصی است که بسیار در افراد تاثیرگذار است.

  • جرم گیری دندان از بین برنده ی بسیار خوبی برای لکه های موجود بر روی دندان هاست.

مصرف چای، قهوه، مایعات و غذاهای رنگی و همچنین استعمال سیگار به مرور زمان رنگ دندان ها را تیره یا زرد می‌کنند و جرم گیری دندان روش مناسبی برای پاک کردن این لکه ها می باشد و کمک می کند تا لبخندی زیبا داشته باشیم.

جرم گیری دندان چه عوارضی دارد؟

  • در صورتی که سیستم ایمنی پایینی دارید ممکن است پس از جرم گیری دندان دچار عفونت شوید.
  • طی انجام بروساژ ممکن است لثه هایتان متورم شود.
  • اگر دندانپزشک مهارت کافی جهت انجام بروساژ را نداشته باشد، پس از جمع و سفت شدن لثه ها، ممکن است ریشه های دندان پیدا باشند و این امر منجر به خونریزی لثه شود.
  • پس از انجام جرم گیری دندان معمولا حساسیت به مایعات گرم و سرد باعث ایجاد درد خفیفی در دندان ها می‌شود .

مراقبت های پس از انجام جرم گیری دندان

  • پس از انجام جرم گیری لازم است که سالی یک‌بار این فرآیند تکرار شود.
  • مدت زمانی که برای مسواک زدن پس از هر وعده غذایی خود در نظر می گیرید بسیار مهم است چرا که مسواک زدن یکی از عوامل مهم جهت جلوگیری از جرم دندان است.
  • اگر هنگام مسواک زدن دچار خونریزی شدید لثه شدید حتما به دندانپزشک معالج خود رجوع کنید.
  • پس از جرم گیری جهت بهبود زخم های ایجاد شده به مدت یک هفته با دهان‌شویه شستشو دهید.
  • برای برخی از افراد حساسیت دندانی ایجاد می شود که اصلا جای نگرانی نیست و پس از مدتی بهبود می یابد.

هر چند وقت یکبار دندان ها نیاز به جرم گیری دارند؟

این فاکتور کاملا به رعایت بهداشت دهان و دندان هر شخص بستگی دارد، برخی افراد نیاز دارند که سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه نموده و جرم های سنگین و انباشته شده دندایشان را از بین ببرند و پس از آن تا مراجعه سالیانه جهت انجام جرم گیری مجددا با مسواک زدن و نخ دندان می توانند جرم های سطحی را از بین ببرند.

در خصوص افرادی که همیشه مرتب مسواک می زنند لازم نیست که سالی یکبار جهت انجام جرم گیری دندان به دندانپزشک مراجعه کنند، کافی است با مشاوره دندانپزشک در زمان مناسب اینکار صورت پذیرد.

آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟

عده ای بر این باور هستند که جرم گیری دندان به مینای دندان آسیب می رساند ولی با تجهیزات مدرنی که در اختیار دندانپزشکان قرار دارد دیگر صدمه ای با انجام جرم گیری به دندان ها وارد نمی شود. همچنین تصور میشود که جرم گیری باعث خورده شدن دندان و همچنین ایجاد حساسیت دندان در مقابل نوشیدنی های سرد و گرم می شود که نه تنها باوری اشتباه است بلکه جرم گیری دندان باعث سلامت لثه و دندان ها می شود و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می‌کند.

هزینه جرم گیری دندان

هزینه جرم گیری به موارد متعددی بستگی دارد، از قبیل تصویر برداری، مهارت و تجربه دندانپزشک معالج و میزان عمیق بودن جرم دندانتان. گاها افراد دچار خونریزی لثه نیز می باشند و همه این موارد در هزینه جرم گیری تاثیرگذار است. شما می توانید جهت مشاوره آنلاین با کلینیک فوق تخصصی دکتر قاسم نژاد تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را مطرح فرمایید.

سوالات متداول

علت حساسیت دندان به نوشیدنی های سرد و گرم بعد از انجام جرم گیری چیست؟

همانطور که می دانید دندان نیز مانند سایر اجزای بدن دارای حس می باشد و در ناحیه طوق حساس تر است. جرم به علت ضخامتی که روی دندان ایجاد می کند مانند محافظی در برابر سرما و گرما است و  این حساسیت را کاهش می‌دهد. پس طبیعی است که با انجام جرم گیری دندان این حساسیت بیشتر می شود و دندان شما بیشتر متوجه سرما و گرما می شود. نگران نباشید این حساسیت ها بسیار گذرا و موقتی هستند و هیچگونه آسیبی به دندان شما وارد نمی‌کنند.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

خیر، به علت عدم ایجاد درد جرم گیری بدون بی حسی انجام می شود، انجام جرم گیری چه توسط قلم های دستی یا دستگاه و همچنین لیزر هیچکدام باعث ایجاد درد نمی شوند. نوک قلم دستگاه با ایجاد لرزش و ضربه بسیار سبک به دندان جرم ها را پاک می کند.

آیا جرم گیری دندان باعث لق شدن دندان می شود؟

باورهای غلطی در خصوص لق شدن دندان پس از جرم گیری وجود دارد که هیچ توجیه علمی ندارد و فقط توسط افرادی که در این خصوص اطلاعاتی ندارند مطرح می شود. با انباشت جرم بر سطح دندان اسیدهای تولید شده از پلاک ها باعث از بین رفتن بخشی از دندان می شود و دندان لق بنظر می رسد. لق شدگی دندان پیش از جرم گیری قابل حس توسط بیمار نمی باشد  تا اینکه شخص برای جرم گیری دندان مراجعه کرده و وقتی جرم هایی که دور دندان را احاطه کردند پاک شدند، بیمار متوجه فضای بین دندان و لثه می شود و تصور می کند دندان هایش پس از جرم گیری لق شدند.

آیا می توان دندان های کامپوزیت، لمینت ، ایمپلنت  شده را جرم گیری کرد؟

برای دندان های کامپوزیت و لمینت نیز دندانپزشک از ابزار و موادی استفاده می کند که در واقع پولیش می باشد که هم دندان ها را سفید می کند هم جرم های آن را پاک می کند.

در خصوص دندان ایمپلنت نیز بیمار می بایست مرتب برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کند چون اگر پلاک ها تمیز نشوند باعث لق شدن ایمپلنت می شوند.

آیا استفاده از خمیر دندان های ضد جرم مفید است؟

خیر، اگر به طور مرتب پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و همچنان به مرور زمان جرم بر سطح دندانتان جمع شد می بایست به دندانپزشک مراجعه کنید. استفاده از خمیر دندان های ضد جرم  که به اصطلاح Stain  نامیده می شوند دارای مواد ساینده بوده و فقط رنگ و لکه های رسوب شده بر سطح دندان را پاک می کنند و به مرور زمان باعث ایجاد تراش بر روی دندان می شوند و فضای مناسبی را جهت تجمع پلاک ها آماده می کنند. استفاده مداوم از این خمیر دندان ها توصیه نمی شود.

سخن پایانی

با توجه به توضیحات داده شده در خصوص جرم گیری دندان و روش های آن، توصیه می شود با توجه به سبک زندگی از قبیل مصرف قهوه و چای، استعمال دخانیات و رعایت نکردن سلامت دهان و دندان، سالیانه حداقل یک بار به دندانپزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز دندان های خود را جرم گیری کنید تا از پوسیدگی دندان در امان باشید.

برای حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان خود با دقت بیشتری دندانپزشک معالج خود را انتخاب کنید تا هم لبخند زیباتری داشته باشید هم هزینه های هنگفتی جهت ترمیم های مجدد نپردازید.

ممنون از اینکه تا پایان این مقاله از سری مقالات مجله تخصصی کلینیک دکتر قاسم نژاد با ما همراه بودید، حتما در قسمت دیدگاه ها نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

.

5/5 - (24 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب