Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

دستگاه اسکن 3 بعدی دندان

اسکن 3 بعدی دندان، جدید‌ترین روش قالب‌گیری از دندان‌های فرد مراجعه کننده به دندان‌پزشک، برای لمینت دندان‌هایش است.این روش به دندانپزشک این امکان را می‌دهد تا قالبی بی‌نقص را از دندان‌های بیمار تهیه کند و به لابراتور بفرستد.
اسکن 3 بعدی دندان

دندانپزشکی دیجیتال چیست؟

اسکن 3 بعدی دندان یکی از پر تکرار ترین سوالات امروزه مراجعین به دندانپزشکی است، شاید برای شما هم سوال باشد که این اسکن چیست و چه مزایایی دارد؟
امروزه علم دندانپزشکی به سرعت درحال پیشرفت است و هرروزه تکنولوژی‌های جدیدی برای تسریع در کار دندانپزشکی اراِئه می‌شوند، یکی از جدید‌ترین و کارآمد‌ترین دستگاه‌هایی که در چند سال اخیر برای انجام کار‌های دندانپزشکی ساخته شده، اسکنر 3 بعدی دندان است.

این وسیله برای این ساخته شد، تا از این پس به‌جای تهیه قالب گچی از دندان‌، از قالب اسکن شده، که از دقت و جزئیات بیشتری برخوردار است، استفاده شود.
این کار باعث می‌شود تا کیفیت اجرای لمینت روی دندان‌ها تا حد بسیار زیادی بالا برود و به شکل بی‌نظیری فاصله میان لمینت‌های دندان کم شود.

اسکن 3‌ بعدی دندان

قالب گیری ساده چگونه انجام می‌شود؟

در قالب گیری ساده و قدیمی، ابتدا دندانپزشک مقداری قالب خام، که معمولا جنس آن از گچ است را وارد دهان بیمار می‌کند، سپس فرد مراجعه کننده، با استفاده از دندان‌ها و فک خود، به این قالب خام فشار وارد می‌کند و جای دندان‌هایش را روی قالب قرار می‌دهد.

دندانپزشک، این قالب آماده شده را برای لابراتور میفرستد.در لابراتور بر اساس جای دندان‌ها و حالت فک بیمار، روکش‌های مناسب دندان‌های فرد ساخته شده و برای دندانپزشک فرستاده می‌شود، سپس دندانپزشک روکش‌های آماده شده را روی دندان‌های فرد قرار می‌دهد.

فرایند تهیه اسکن 3 بعدی از دندان‌ها

برخلاف قالب گیری ساده، این روش بسیار ساده‌تر و سریع‌تر است.در این فرایند، ابتدا دندانپزشک با استفاده از دستگاه اسکن 3 بعدی دندان، از نقاط مختلف دهان و دندان‌های شما اسکنی دقیق و با کیفیت تهیه می‌کند.این فرایند نسبت به دستگاه‌های مختلف اسکن متفاوت است، اما در دندانپزشکی رایج‌ترین دستگاه، Intraoral scanner و یا IOS است، که دندانپزشک این دستگاه را وارد دهان فرد می‌کند و با تاباندن نور قوی و قدرت بالای این دستگاه در عکس برداری، از دندان‌های شما اسکن میگیرد و آن را برای لابراتور میفرستد.

اسکن 3‌ بعدی دندان

چرا اسکن سه بعدی دندان؟

اسکن دندان کار قالب گیری را برای دندانپزشک و بیمار ساده‌تر میکند و باعث می‌شود دقت انجام کار دندانپزشکی به مراتب بالا برود.
برای مثال با اسکن دندان می‌توان با گرفتن چند اسکن به درک خوبی از شرایط فک و دندان‌های فرد مراجعه کننده رسید و از کارآمد‌ترین روش برای اصلاح دندان‌ها استفاده کرد.

فواید استفاده از اسکن 3 بعدی دندان

در قدیم برای تهیه قالب از دندان، یا از قالب‌های گچی استفاده می‌کردند و یا اینکه از دندان‌ها اسکن سی تی می‌گرفتند، که هرکدام از این روش‌ها کم و کاست‌های خود را داشتند.
در این مقاله به برخی مزیت‌های اسکنر سه بعدی دندان نسبت به روش‌‌های دیگر می‌پردازیم…

  • دارای خروجی سه بعدی: برخلاف اسکن سی تی که نتیجه قالب آن به صورت دو بعدی است، اسکن 3 بعدی دندان، همانطور که از اسمش پیداست، نتیجه‌ای دقیق و سه بعدی به ما می‌دهد که دقت در کار لمینت را به مراتب بالاتر می‌برد.
  • سرعت بالا: این روش نسبت به روش‌های سنتی و قدیمی از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است و دندانپزشک می‌تواند در چند دقیقه اسکن 3 بعدی دندان شما را برای لابراتور ارسال کند تا فرایند ساخت روکش‌ها شروع شود.
  • دارای تکنولوژی کیفیت تلفیقی: این تکنولوژی به این شکل کار می‌کند که، دندانپزشک می‌تواند چند اسکن متفاوت از دندان‌ها و فک شما تهیه کند و با تلفیق آن‌ها به یک نمونه بسیار با کیفیت برسد و لمینت به شکل بهتری روی دندان اجرا شود.
  • استفاده نشدن از اشعه‌های خطرناک: در اسکن سی تی از اشعه‌های خطرناکی استفاده می‌شد که ممکن بود به لثه و دندان‌ها آسیب وارد کند، اما در اسکن 3 بعدی خبری از این اشعه‌ها نیست.

انواع و برند‌های مختلف اسکنر 3 بعدی دندان

Come-Beam Computed Tomography و یا به اختصار CBCT ماشین‌هایی هستند که با تاباندن شعاع‌های کوچکی از اشعه ایکس به تمام نقاط دهان و دندان، اسکن 3 بعدی دهان را تولید و آماده استفاده در ساخت روکش در لابراتور می‌کنند.

اسکن 3 بعدی دندان انواع مختلفی دارد و با دستگاه‌های گوناگونی انجام می‌شود، که البته بیشتر آن‌ها کارایی‌هایی شبیه به هم دارند و در بعضی نقاط با یکدیگر متفاوت‌اند.

  • اسکنر 3 بعدی دندان 3shape x1 : این اسکنر سه بعدی دندان، یکی از اولین اسکنر‌های موجود در بازار است و به خاطر نداشتن ثابت کننده سر، تجربه بهتری را برای بیمار رقم می‌زند، همچنین این اسکنر 3 بعدی از حالت تصویر برداری داینامیک برخوردار است و می‌تواند یک اسکن دندان 3 بعدی دقیق و با کیفیت ایجاد کند.
  • اسکنر سه بعدی دندان Intraoral scanner و یا به اختصار IOS : این اسکنر 3 بعدی دندان در طیف‌های مرعی کار می‌کند، این اسکنر به صورت دستی و پرتابل، در داخل دهان می‌چرخد و با تاباندن نور به نقاط مختلف دهان، از دندان‌ها و نقاط دیگر تصویر برداری می‌کنند و در آخر از آن یک اسکن دندان 3 بعدی تهیه می‌کند، از این اسکنر معمولا برای انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی مانند لمینت و کامپوزیت دندان، استفاده می‌شود.
    اگر تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان را نمی‌دانید کلیک کنید…
  • اسکنر سه بعدی دندان Lab Scanner : این اسکنر دندان در واقع یک اسکنر صنعتی است، برای همین باید به شکل غیر مستقیم و خارج از دهان برای انجام اسکن دندان اقدام کرد.معمولا این نوع اسکنر‌ها، به خاطر دوربینشان، نور و میز قابل گردششان، برای تهیه اسکن‌های 3 بعدی لازم در انجام ترمیم، ارتودنسی و ایمپلنت به کار می‌روند.
اسکن 3‌ بعدی دندان

سوالات پرتکرار

  • چرا بهتر است از اسکنر 3 بعدی دندان به جای قالب گیری گچی استفاده شود؟ اسکن دندان سریع‌تر، دقیق‌تر و با کیفیت‌تر از روش‌های سنتی است و بهترین نتیجه را در انجام خدمات دندانپزشکی حاصل می‌کند.
  • اسکنر سه بعدی دندان چگونه کار می‌کند؟ این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند، اما راج‌ترین آن‌ها سیستم IOS و یا داخل دهانی است که دندانپزشک دستگاه را در دهان فرد مراجعه کننده میچرخاند و اسکن 3 بعدی تهیه می‌کند.
  • آیا اسکن 3 بعدی خطرناک است؟ خیر، اسکنر 3 بعدی دندان خطری برای فردی که قصد گرفتن اسکن دندان را دارد، ایجاد نمی‌کند و برخلاف روش CT Scan اشعه‌های مضر هم ندارد.
  • تهیه اسکن دندان چقدر طول می‌کشد؟ این پروسه برخلاف روش‌های سنتی و قدیمی، بسیار کوتاه بوده و در چند دقیقه یک اسکن دقیق و با کیفیت بدست می‌آید.

کلام آخر

اسکنر 3 بعدی دندان به طور کلی یکی از جدیدترین و کارآمد‌ترین دستگاه‌های تازه ساخت در حوزه دندانپزشکی و دندانپزشکی دیجیتال است، اما آیا این دستگاه در تمام دندانپزشکی‌های ایران موجود است؟
جواب این سوال خیر است، در ایران کلینیک‌های محدودی هستند که از این دستگاه در کار خود استفاده می‌کنند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد یکی از همین محدود دندانپزشکی‌ها است، این کلینیک علاوه بر کادر متخصص و حرفه‌ای، از جدید‌ترین و حرفه‌ای‌ترین دستگاه‌ها و امکانات دندانپزشکی نیز برخوردار است.

شما می‌توانید برای مشاهده نمونه کار‌ها و نحوه استفاده از این اسکنر، به صفحه اینستاگرام دکتر قاسم نژاد مراجعه کنید.

بهترین لبخند برازنده شماست

5/5 - (19 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

6 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
salar
salar
6 ماه قبل

سلام، آیا برای لمینت دندان هم استفاده میشود؟ و اینکه تو هزینه نهایی قیمت لمینت دندان چقدر تاثیرگذار است، و اینکه تعرفه و قیمت لمینت دندان چقدر است. ممنون آقای دکتر

دکتر قاسم نژاد
مدیر
دکتر قاسم نژاد
6 ماه قبل
پاسخ به  salar

درود برشما، بله برای قالبگیری و نمونه برداری از فرم دندان های شما، ما از دستگاه فوق پیشرفته اسکن 3 بعدی دهانی استفاده میکنیم که بدون درد، با دقت و سرعت بالا انجام میگیرد. ما برای کیفیت نهایی و رضایت هرچه بیشتر مراجعه کنندگان خود از تجهیزات مدرن و به روز استفاده میکنیم و در قبال این موضوع هیچ هزینه اضافی به مراجعه کنندگان خود تحمیل نخواهیم کرد. برای دریافت تعرفه و قیمت لمینت دندان کلیک نمایید.

nolan
nolan
8 ماه قبل

very good article, thank you DR

اسکن سه بعدی
اسکن سه بعدی
6 ماه قبل

سلام، برای کامپوزیت دندان هم اسکن سه بعدی دندان لازم هست؟

دکتر قاسم نژاد
مدیر
دکتر قاسم نژاد
6 ماه قبل
پاسخ به  اسکن سه بعدی

دروود بر شما، خیر، برای کامپوزیت دندان نیازی به اسکن سه بعدی دندان نیست، ولی حتما قبل از انجام امور زیبایی باید عکس opg تهیه نمایید تا دندانپزشک از نظر درمانی بررسی نماید.

kimia
kimia
3 ماه قبل

خیلی مقاله خوب و با کیفیتی بود، من میخوام بیام پیش شما برای اسکن سه بعدی دندان چون هم دقیق تر هست هم بدون درد، خیلی ممنون از دکتر قاسم نژاد

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین