Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان راه حلی است برای درمان مشکلات پوسیدگی و سلامت دهان و دندان شما و کمک می‌کند تا دندان‌هایی براق، سفید و بدون لکه داشته باشید.پولیش دوره ای دندان ها باعث  کاهش تجمع پلاک و جرم می شود، زیرا سطح دندان صاف شده و عاری از هرگونه آلودگی به پلاک است. این فرایند در نهایت مینای دندان شما را حفظ می کند.
پولیش دندان

آیا تا به حال واژه پولیش دندان یا پالیش دندان به گوشتان خورده است؟ آیا می‌دانید پولیش دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟ آیا تا به حال به زردی و لکه‌های دندان خود در آینه دقت کرده اید؟ آیا تا به حال تلاش کرده اید که لکه‌های روی دندان خود را با مسواک زدن از بین ببرید و موفق نشده باشید؟ آیا می‌دانید این لکه‌ها و زردی با کمک پولیش دندان از بین می‌روند؟

همان طور که می‌دانید این زردی و لکه‌ها بر اثر باقی ماندن غذا و مصرف دخانیات روی دندان‌های شما طی چندین سال ایجاد شده است که پولیش دندان راه حلی است برای درمان مشکلات پوسیدگی و سلامت دهان و دندان شما می‌باشد و کمک می‌کند تا دندان‌هایی براق، سفید و بدون لکه داشته باشید. در این مقاله ما با 4 نوع پولیش دندان، فرق پولیش دندان با جرمگیری، همچنین پالیش پس از انجام کامپوزیت، مزایا و معایب آن و مراحل انجام آن می‌پردازیم. در صورتی که می‌خواهید لذت داشتن لبخندی زیبا و درخشان را تجربه کنید، با این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از پولیش دندان چیست؟

مزیت آشکار پولیش دندان این است که شما لبخندی درخشان و براق تر دارید و این می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. مزایای  پولیش دندان از لحاظ زیبایی شناختی، بیشتر از نوع درمانی آن است. پولیش دوره ای دندان ها باعث  کاهش تجمع پلاک و جرم می شود، زیرا سطح دندان صاف شده و عاری از هرگونه آلودگی به پلاک است. این فرآیند در نهایت مینای دندان شما را حفظ می کند. 

پلاک و تارتار یا همان جرم باعث ایجاد باکتری هایی می شوند که می توانند باعث پوسیدگی دندان، بوی بد دهان، بیماری و التهاب لثه و حتی مشکلات قلبی عروقی شوند که با احتمال کمتر پوسیدگی، دندان های شما می توانند در دراز مدت سالم بمانند. از سوی دیگر نادیده گرفتن این سطوح آلودگی می تواند منجر به عفونت دندان شود.

دندان های خود را دو بار در سال پولیش کنید و دیگر نگران التهاب لثه، عفونت، از دست دادن دندان یا درد دندان نباشید.

پولیشینگ روشی درمانی و زیبایی در دندانپزشکی است که جهت پیشگیری از مشکلات دهان و دندان صورت می‌گیرد که انجام بیش از حد آن باعث از بین رفتن لایه محافظ بیرونی دندان می‌شود که نه تنها برای سلامت دهان و دندان مفید نخواهد بود، بلکه باعث می‌شود دندان‌ها مقاومت خود را در مقابل پلاک‌ها و ایجاد پوسیدگی از دست بدهند و به مرور لایه فلورایدی دور دندان‌ها از بین می‌رود و دندان شروع  به پوسیدن می‌کند. پالیش دندان روشی است که با صلاحدید دندانپزشک به فواصل مناسب می‌تواند باغث پیشگیری از تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها شده و همچنین با سفید کردن دندان شما، زیبایی دندان‌هایتان را دوچندان می‌کند.

پولیش دندان
ابزار پولیش دندان

4 نوع پولیش دندان

پولیش درمانی

در پولیش درمانی، دندانپزشک با بازکردن سطح خارجی دندان و رسیدن به سمنتوم دندان (Cementum) ،باکتری‌های موجود در این قسمت را با استفاده از پولیش دندان ضدعفونی می‌کند، زیرا در صورت باقی ماندن عفونت باغث التهاب و عفونت دندان می‌شود. سمنتوم یا ساروجه به قسمت خارجی ریشه دندان گفته می‌شود که از بافتی آهکی و سخت ساخته شده است.

پولیش زیبایی دندان

در پولیش زیبایی، دندانپزشک از خمیر ساینده‌ای برای جلا دادن مینای دندان‌ها استفاده می‌کند تا همه پلاک‌ها و لکه‌های موجود در سطح دندان را پاک کند. همان طور که از توضیح داده شده پیداست، این روش تنها جنبه زیبایی ندارد و بخشی از درمان دندان را با زدودن پلاک‌ها پوشش می‌دهد.

پولیش سطحی دندان

در این روش هم تا حدی بخش زیبایی پالیش دندان مطرح هست، به گونه ای که فقط سطح تاج دندان تمیز و براق می‌شود.

پولیش انتخابی

در این روش شما تمایل ندارید تا تمام دندان‌هایتان را پالیش کنید و در مواقعی به علت اینکه مقاومت مینای دندان شما ضعیف است، شما ناچارید تا این روش را انتخاب کنید. بدین گونه که می‌خواهید لکه‌ها و پلاک‌های روی سطح بعضی از دندان‌هایتان را پاک کنید. گاها دندانپزشک پس از انجام جرمگیری نیز پولیش انتخابی را نیز پیشنهاد می‌دهد.

ابزار پولیش دندان
پولیش دندان

مراحل انجام پولیش دندان

  • در ابتدا دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه می‌کند تا بر اساس میزان لکه‌ها و زردی آنها، تشخیص دهد که آیا دندان‌های شما نیاز به پولیش دارد یا خیر.
  • در مرحله دوم، با جرمگیری سطحی، پلاک‌ها و تارتار‌ها را از سطح دندان پاک می‌کند.
  • سپس با خمیر پروفیلاکسی که نوعی ماده ساینده است، دندان‌ها صیقل و جلا داده می‌شوند .
  • در نهایت، با مایع فلورایدار دندان‌های شما شستشو داده می‌شوند. فلوراید ماده‌ای است که سبب تقویت مینای دندان می‌شود و پوسیدگی‌های جزئی را برطرف می‌کند.
پولیش دندان کامپوزیت شده
پولیش دندان کامپوزیت شده

پولیش دندان بعد از کامپوزیت یا پولیش دندان کامپوزیت شده

پولیش دندان بعد از کامپوزیت سبب می‌شود تا روی دندان سطحی صاف و براق ایجاد شود، که نه تنها از لحاظ زیبایی ظاهر چشمگیری دارد، بلکه باعث حفظ سلامت دهان و دندان نیز می‌شود. پولیش دندان تا حدی می‌تواند از جمع‌آوری پلاک و ایجاد پوسیدگی بعد از کامپوزیت جلوگیری کند. به خاطر داشته باشید که اگر پولیشینگ به خوبی و درستی صورت نگیرد باعث تجمع پلاک، التهاب لثه، ساییدگی کامپوزیت‌ها می‌شود.

ابزارهای مورد نیاز جهت انجام پولیش کامپوزیت

  • تیغ کارباید کانتورینگ ( Carbide bure)؛ در فرایند کانتورینگ و فینیشینگ کامپوزیت دندان، دندانپزشک از چندین مدل تیغ‌های کارباید استفاده می‌کند که جهت حاشیه لثه به کار گرفته می‌شوند.
  • –  الماس‌های فینیشینگ؛ الماس‌های فینیشینگ در اندازه و شکل‌های متفاوت، از مواد ساینده مختلفی ساخته شده اند که به طور معمول از سایز 8 تا 50 میکرون موجود می‌باشند. الماس‌ها با اسپری آب در سرعت کمتر از 50000 دور در دقیقه روی دندان جهت صیقل دادن و رفع ناهمواری و همچنین لکه‌ها برای پالیش دندان کامپوزیت شده استفاده می‌شود.
  • سنگ‌های فینیشینگ (Finishing)؛سنگ‌های فینیشینگ در پایان نیز جهت سایش کامپوزیت‌ها به سطح و براقیت مناسب به کار گرفته می‌شود.
  • پونیت‌ها، سری لاستیکی و چرخ‌ها؛ پونیت‌ها نیز در اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی موجود است که از کاربید سیلیکون یا اکسید آلومینیوم و همچنین الماس ساخته شده اند.
  • خمیر؛ از خمیر توسط نمد یا برس‌های خاص برای پولیشینگ بعد از کامپوزیت استفاده می‌شود که معمولا از اکسید آلومینیوم و همچنین الماس ساخته شده است.
  • دیسک‌ها و نوارها، در مرحله آخر، توسط دیسک‌ها، همه ناصافی‌ها از بین می‌رود.
پولیشینگ دندان
پولیشینگ

فواید پولیش دندان کامپوزیت شده

پس از انجام کامپوزیت، طبق صلاحدید دندانپزشک معالجتان، بهتراست جهت رفع خراش‌های پیش آمده، لکه‌ها و زبری که در اثر غذا خوردن روی سطح کامپوزیت‌ها ایجاد می‌شود، هر 6 ماه جهت انجام پالیش کامپوزیت به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

روش پولیش دندان بعد از کامپوزیت

پولیش دندان بعد از کامپوزیت به دو روش تک مرحله‌ای و چند مرحله‌ای صورت می‌گیرد.

پولیشینگ تک مرحله‌ای؛ در این روش با استفاده از پولیشرهای الماس، طی مدت زمان کوتاه‌تری همه مراحل کانتورینگ، فینیشینگ و پولیشینگ توسط یه ابزار انجام می‌گیرد و سطح کامپوزیت طی زمان کوتاه‌تری سیقل و جلا داده می‌شود.

پولیشینگ چند مرحله ای؛ در این روش از ابزارهای متفاوتی در هر مرحله استفاده می‌شود، زیرا هر ابزار جهت تخصص خاصی طراحی شده است. تک تک مراحل کانتورینگ، فینیشینگ و پولیشینگ به صورت مجزا با ابزار منحصر به فرد خود توسط دندانپزشک صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که دوام و زیبایی روش چند مرحله‌ای، به طبع ماندگارتر و بیشتر می‌باشد و معمولا دندانپزشکان و مراجعه کنندگان این روش را ترجیح میدهند.

پولیش دندان کامپوزیت شده
پولیش دندان کامپوزیت شده

تفاوت پالیش دندان با جرمگیری

همان طور که می‌دانید دندان انسان پس از طی چند سال مصرف غذا و نوشیدنی‌های قندی و رنگدار و همچنین ماندن غذا بین دندان‌ها، به مرور سطح شان محل تجمع پلاک و جرم می‌شود. پلاک‌ها لایه چسبناک و سفتی هستند که با مسواک پاک نمی‌شوند و منبع تغذیه باکتری‌ها می‌باشند. تنها راه زدودن پلاک‌ها جرمگیری می‌باشد.

در این بین همان طور که پیشتر توضیح داده ایم، پولیش مرحله پایانی در خدمات زیبایی دندان است که لکه‌ها، زردی روی دندان را زدوده و باعث صیقل دادن و درخشندگی دندان می‌شود. نکته قابل توجه در این مبحث، انجام پولیش پس از جرمگیری است که می‌تواند کمک موثری در از بین بردن لکه‌ها و باکتری‌ها از سطح ریشه‌های دندان باشد، زیرا در جرمگیری به تنهایی این فرایند صورت نمی‌گیرد. توصیه می‌شود در 6 ماه جرمگیری صورت گیرد و با فرایند پولیش پس از جرمگیری می‌توانید بهداشت دندان‌های خود و پلاک زدایی و باکتری زدایی را به طور دقیق تکمیل کنید.

پولیش دندان بعد از ارتودنسی

درمان ارتودنسی روشی برای صاف کردن یا حرکت دادن دندان ها برای بهبود ظاهر دندان ها و نحوه عملکرد آنها است، همچنین می‌تواند به مراقبت طولانی‌مدت از سلامت دندان‌ها، لثه‌ها و مفاصل فک کمک کند، زیرا فشار گاز گرفتن را بر روی تمام دندان‌های شما پخش می‌کند. طی فرایند ارتودنسی، یک لایه از پلاک و مواد قندی سطح دندان را می‌پوشاند و از آنجایی که شما برای مسواک زدن در زمان ارتودنسی شرایط دندانی سختی دارید و مسواک زدن به سهولت انجام نمی‌شود، پولیش می‌تواند کمک بزرگی برای رفع و زدودن پلاک‌ها از روی دندان شما شود و از پوسیدگی جلوگیری کند.

پولیش دندان در دوران بارداری

همانطور که می‌دانید سفیدی دندان نقش بسزایی در زیبایی چهره دارد، بسیاری از زنان باردار نیز علاقه دارند که در دوران بارداری زیبا به نظر برسند، درنتیجه به فکر پولیش کردن دندان‌های خود جهت زدون لکه‌ها از روی دندان خود می افتند ولی نکته آنجاست که آیا این کار برای آنها ضرر دارد یا خیر؟

طبق تحقیقات صورت گرفته درمان‌های زیبایی که ضروری نیستند، مانند سفید کردن دندان‌ها، باید به بعد از زایمان موکول شوند و به دلیل نگرانی های ایمنی بالقوه در مورد مواد سفید کننده، زنان باردار باید هر گونه روش سفید کردن دندان را به تاخیر بیندازند. گزینه های سفید کردن خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و در مورد یک جدول زمانی درمانی که برای شما مناسب است توافق کنید. همچنین، روش‌های مختلف سفید کردن دندان در نظر بگیرید و در مورد اینکه چه چیزی برای شرایط فردی شما بهتر عمل می‌کند، راهنمایی بخواهید.

پولیش دندان یا بلیچینگ؟

هر دو فرایند پولیشینگ دندان و بلیچینگ دندان جهت زیبایی و سلامت دهان و دندان شما صورت می‌گیرد. دربلیچینگ دندان،هیچگونه موادی اضافه نمی‌گردد، بلکه از مواد جدا کننده جرم از دندان استفاده میگردد که با واکنش شیمیایی این مواد روی دندان ها جرم ها و پلاک ها زدوده شده و همین امر باعث سفید کردن دندان و رفع موقتی زردی دندان خواهد شد.

این روش برای افرادی مناسب است که میلی به کامپوزیت یا لمینت دندان ندارند و تنها میخواهند برای زمان کمی دندان های خود را سفید کنند. در حالی که در پولیش دندان، دندانپزشک از خمیر ساینده‌ای برای جلا دادن مینای دندان‌ها استفاده می‌کند تا همه پلاک‌ها و لکه‌های موجود در سطح دندان را پاک کند. همان طور که در این مقاله توضیح داده‌ایم پولیش درمانی جهت از بین بردن پلاک‌ها نیز هست.

پولیشینگ دندان
پولیشینگ دندان

پولیش دندان طبیعی

تمام موارد پولیشینگ درمانی، سطحی و انتخابی روی دندان طبیعی صورت می‌گیرد و کمک می‌کند که نه تنها دندانی سالم‌تر داشته باشید بلکه شفافیت، براقیت و جلای بیشتری به دندان‌های شما می‌بخشد.

پولیش دندان کودکان

بیماری لثه و پوسیدگی دندان کودکان، نگرانی بزرگی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. بیشتر بیماری های دندانی ناشی از تجمع پلاک و باکتری است که باید هر شش ماه یکبار بررسی شود. معاینات مکرر دندانپزشکی به شما این امکان را می دهد مشکلات دندان کودکان را زودتر متوجه شوید که پولیش دندان یکی از راهکار‌های بازدارنده است که از تجمع پلاک روی دندان‌های کودکان جلوگیری می‌کند.

آیا پالیش دندان ضرر دارد؟ پالیشینگ چه عوارضی دارد؟

تمیز کردن حرفه ای دندان ها برای از بین بردن پلاک و حفظ سلامت دندان ها و لثه ضروری است. نظرات متفاوتی در این خصوص وجود دارد و یکی از سوالات متداول این است که آیا پولیش دندان مضر است؟ برخی از دندانپزشکان معتقدند که روش پولیش دندان فواید سلامت ملموسی به همراه ندارد و کاملا ضروری نیست. اگر به درستی انجام نشود، پولیش می تواند مینای محافظ نازک را از بین ببرد و باعث حساسیت دندان شود. 

پولیش دندان از زاویه نزدیک

انجام یک روش تمیز کردن حرفه ای هر شش ماه برای لثه ها و دندان های شما مفید است. ممکن است لازم نباشد هر بار دندان های خود را پولیش کنید.

چیزی که یک فرآیند پولیش دندان می تواند تضمین کند این است که ظاهری صاف و زیبا به دندان های شما می بخشد. از دندانپزشک معالج خود بخواهید دندان‌های شما را معاینه کند تا در صورت لزوم و طبق صلاحدید او دندان‌هایتان را پالیش کند.

فرایند پولیشینگ چقدر طول می‌کشد؟

فرآیند پولیشینگ دندان با توجه به شرایط دندان شما بین 30 تا 60 دقیقه می‌تواند به طول بیانجامد.

آیا می‌توان پالیش دندان را در خانه انجام داد؟

چندین دستور عمل و کیت‌های پالیش دندان وجود دارد که می‌توان از آنها برای پالیش دندان در خانه استفاده کرد. چند نمونه که می‌توان از آنها نام برد ذغال چوب فعال و جوش شیرین است. اما باید بدانید هرگز هیچ کدام آنها مانند انجام پالیش توسط دندانپزشک در مطب با دستگاه‌های مجهز نخواهد بود.

پودر پالیش دندان
پودر پالیش دندان

هزینه و قیمت پالیش دندان

هزینه پولیشینگ دندان با توجه به اینکه بیمه دندانپزشکی دارید یا خیر می‌تواند رایگان باشد، و یا شامل هزینه باشد. زیرا پالیش دندان می‌تواند به عنوان خدمات درمانی محسوب شود، درنتیجه اگر تحت پوشش بیمه نیستید، می‌تواند هزینه بالایی برای شما داشته باشد که با توجه به مهارت و تخصص پزشک معالج و محل سکونت شما و همچنین محل دندانپزشکی هزینه‌ها متفاوت می باشد. برای اطلاع از هزینه‌های به روز پولیش دندان می‌توانید با دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد از طریق تلفن، واتساپ و یا دایرکت اینستاگرام تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا پولیش دندان درد دارد؟

خیر، انجام پولیشینگ خود به تنهایی هیچ گونه دردی ندارد و بدون تزریق بی‌حسی صورت می‌گیرد. ولی اگر شخص دارای سایر بیماری‌های دندانی مانند التهاب و عفونت لثه یا دندان باشد و یا مبتلا دیگر بیماری‌های دهان و دندان باشد ممکن است باعث ایجاد درد شود.

پودر پولیش دندان چیست؟

در بازار و بعضی از داروخانه‌ها پودر‌هایی از ذغال فعال و نارگیل و همچنین جوش شیرین وجود دارد که برای سفیدکننده‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا پولیشینگ دندان را سفید می‌کند؟

پولیشینگ همان طور که قبلا در این مقاله توضیح دادیم باعث تمیز کردن لکه‌ها و پلاک‌ها می‌شود که این خود باعث براقیت، درخشندگی و سفیدی دندان‌ها می‌شود که جلوه زیبایی به دندان‌های شما می‌بخشد.

خمیر پالیش دندان چیست؟

چندین نوع و برند خمیر پالیش دندان وجود دارد که دندانپزشکان با توجه به کیفیت و نوع موادی که استفاده می‌کنند، آنها را خریداری می‌کنند.

سخن پایانی

به طور کل، سفید کردن و جلا دادن دندان راه‌های مختلفی دارد که با توجه به شرایط دهان و دندان، هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید و هدف خود از سفید کردن و مدت ماندگاری آن می‌توانید روش‌های متفاوتی را انتخاب کنید. پالیش دندان نه تنها جنبه زیبایی دارد بلکه به عنوان نوعی روش درمانی به کار گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که ممکن است دندان شما نیازی به پولیشینگ نداشته باشد و ممکن است با توجه مقاومت ضعیف مینای دندان شما باعث آسیب به دندانتان شود، در نتیجه قبل از تصمیم گیری می‌بایست دندانپزشک معالج شما دندانهایتان را معاینه کند و با توجه به تجویز ایشون روش پولیش دندان را انتخاب کنید.

5/5 - (40 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

1 نظرات مراجعین و بازدیدکنندگان
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
farzad.opg
farzad.opg
4 ماه قبل

خیلی عالی و کامل بود ممنون از محتوای خوبتون

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین