Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

انواع روش‌های اصلاح طرح لبخند

طرح لبخند شامل تمامی قسمت‌هایی می‌شود که لبخند شما را می‌سازند. وقتی در آینه نگاه می‌کنید و لبخند می‌زنید، کدام عضوها معلوم می‌شوند؟ کدام قسمت‌ها لبخند شما را تشکیل می‌دهند؟
طرح لبخند زیبایی

زیباسازی لبخند یا همان اصلاح طرح لبخند شامل مجموعه‌ای از روش‌های دندانپزشکی است که برای زیباتر کردن فرم دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چه قسمت‌هایی از صورتتان در ساخت لبخند شما دخیل هستند؟ دندان‌ها، لب‌ها، دهان و لثه. این قسمت‌ها لبخند شما را می‌سازند و لازم است تمامی این اجزا در کنار یکدیگر زیبا باشند تا بتوانید لبخند زیبایی داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم در خصوص زیباسازی لبخند (اصلاح طرح لبخند) صحبت کنیم و انواع روش‌های آن را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر تمایل دارید در زمینه زیباسازی دندان‌ها و لبخند اطلاعات مفیدی به دست بیاورید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

در مورد طرح لبخند بیشتر بدانید..

برای آن که بتوانیم توضیحات کاملی در مورد اصلاح طرح لبخند به شما بدهیم، اول باید بگوییم که طرح لبخند چیست.

طرح لبخند شامل تمامی قسمت‌هایی می‌شود که لبخند شما را می‌سازند. وقتی در آینه نگاه می‌کنید و لبخند می‌زنید، کدام عضوها معلوم می‌شوند؟ کدام قسمت‌ها لبخند شما را تشکیل می‌دهند؟

دهان، لب‌ها، دندان‌ها و لثه.

طرح لبخند همان چیزی است که از لبخند خود در آینه می‌بینید و اگر به نظرتان این طرح مشکل دارد و به اندازه کافی زیبا نیست یا عضوی زیبایی آن را کم کرده است، می‌توانید از اصلاح طرح لبخند یا همان زیباسازی لبخند استفاده کنید.

ممکن است دندان‌های شما کج بوده یا رنگ آن‌ها تیره شده باشد؛ در این صورت به خدمات اصلاح طرح لبخند نیاز دارید تا بتوانید لبخند جذابی داشته باشید.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

همان طور قبل‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم، هر کاری که دندان پزشک برای زیباسازی لبخند شما انجام می‌دهد، اصلاح طرح لبخند به حساب می‌آید. مثلاً ممکن است دندان‌های شما در موقعیت درستی قرار نگرفته باشند و کج به نظر برسند؛ اگر برای رفع این مشکل به دندانپزشکی بروید و پزشک دندان‌های شما را ارتودنسی کند، در حقیقت اصلاح طرح لبخند انجام داده‌اید. یا ممکن است دندان‌های شما لب پَر شده باشد و برای زیباسازی آن، دندان‌های خود را لمینت کنید؛ این هم اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شود.

روش‌های زیباسازی لبخند

برای اصلاح طرح لبخند و زیباسازی آن، روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط دندان‌ها، هر کدام از این روش‌ها کاربرد دارد.

در ادامه پرکاربردترین روش‌های زیباسازی لبخند را توضیح می‌دهیم.

سفید کردن دندان‌ها (بلیچینگ)

طرح لبخند

یکی  از رایج‌ترین روش‌هایی که برای زیباسازی لبخند و دندان‌ها از آن استفاده می‌شود، بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌هاست. افرادی که دندان‌هایشان زرد شده است می‌توانند با استفاده از این روش دندان‌های خود را دوباره سفید و زیبا کنند.

معمولاً برای سفید کردن دندان‌ها افراد به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند تا پزشک در مطب دندان‌هایشان را سفید کند. این روش آفیس بلیچینگ نام دارد؛ روش دیگری که در آن رنگ دندان‌ها را با استفاده از سفیدکننده‌های استاندارد در خانه اصلاح می‌کنند، هوم بلیچینگ نام دارد.

برای سفید کردن دندان، پزشک اول پلاک‌ها و مواد زائد روی سطح دندان‌ها را از بین می‌برد و بعد از آن، با استفاده از مواد سفیدکننده، رنگ دندان‌ها را اصلاح می‌کند. در روش‌های امروزی بلیچینگ معمولاً از سفیدکننده و لیزر استفاده می‌شود؛ برای این کار، بعد از آن که مواد سفیدکننده با غلظت مشخص روی دندان‌ها قرار گرفت، پرتو آرگون با استفاده از لیزر به مواد روی دندان تابانده می‌شود تا خاصیت سفیدکنندگی آن فعال شود.

در این روش، دندان‌ها در زمان بسیار کوتاهی سفید می‌شوند و شما می‌توانید تا یک سال، لبخند زیبایی داشته باشید.

ارتودنسی دندان‌ها

به جز رنگ دندان‌ها، نحوه قرارگیری آن‌ها کنار یکدیگر نقش پررنگی در زیبایی لبخند دارد. اگر ترتیب دندان‌های شما کنار هم درست نیست و به ظاهر نامرتب و کج هستند، لازم است برای ارتودنسی دندان اقدام کنید.

نامرتبی دندان‌ها فقط روی زیبایی لبخند اثر نمی‌گذارد و در مواردی ممکن است سلامتی فک و استخوان‌های فرد را هم تهدید کند؛ بنابراین ارتودنسی دندان‌ها یکی از مهم‌ترین روش‌های زیباسازی و سلامت دندان‌ها به حساب می‌آید.

در روش ارتودنسی، متخصص با استفاده از ابزارهای ثابت یا متحرک سعی می‌کند فرم دندان‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها کنار هم را اصلاح کند و از این طریق، داشتن لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد.

یک اشتباه رایج این است که بیشتر افراد فکر می‌کنند ارتودنسی برای کودکان است؛ ولی باید بدانید بسیاری از بزرگسالان هم برای ارتودنسی دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنند و این روش برای آن‌ها مؤثر واقع می‌شود.

البته در بعضی مواقع ممکن است دلیل نامرتبی دندان‌ها یک عارضه فک باشد (مثلاً فک کوچک باشد یا فک بالا و پایین با هم هماهنگ نباشند). در این صورت، روش ارتودنسی به تنهایی مؤثر نیست و باید از جراحی فک برای مرتب کردن ترتیب دندان‌ها استفاده کرد.

ونیر دندان‌ها

ونیر دندان‌ها برای اصلاح لبخند در موارد زیادی کاربرد دارند. اگر دندان‌های شما لب پریدگی، شکستگی، لکه‌های عمقی یا ترک خوردگی دارد، بعضی دندان‌هایتان فاصله زیادی با هم داشته و دندان‌هایی کج یا کوتاه و بلند دارید، می‌توانید از ونیر دندان استفاده کنید.

ونیرها در حقیقت لایه‌های بسیار نازکی هستند که روی سطح دندان قرار می‌گیرد و ایرادات دندان‌ها را می‌پوشاند. ونیر دندان مشکلاتی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم را به خوبی رفع می‌کند و باعث می‌شود لبخندی زیبا داشته باشید.

پرکاربردترین ونیرهای دندان، ونیر کامپوزیت و ونیر لمینت است که در ادامه، هر کدام را توضیح می‌دهیم.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت می‌تواند تمام مشکلات ظاهری دندان‌ها را پوشانده و دندان‌هایی سفید و زیبا را به نمایش بگذارد. این ونیر از جنس رزین کامپوزیت است و هم رنگ دندان‌های طبیعی می‌باشد. تا چند سال قبل، ونیر کامپوزیت یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیباسازی لبخند به حساب می‌آمد و در سال میلیون‌ها آدم دندان‌های خود را کامپوزیت می‌کردند.

ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت عمر کوتاه‌تری دارد؛ به همین دلیل، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از لمینت دندان استفاده کنند.

ونیر لمینت

لمینت

لمینت هم مثل کامپوزیت کاملاً هم رنگ دندان‌های طبیعی است. لمینت‌ها از جنس سرامیک بوده و بسیار ظریف هستند. ونیر لمینت هم تمام مشکلات ظاهری که کامپوزیت آن‌ها را پوشش می‌دهد را رفع می‌کند. بر اساس جنس متریال و موادی که در ساخت لمینت به کار رفته است، ماندگاری آن بین 7 تا 10 سال است. این مقدار ماندگاری باعث شده است که لمینت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین روش‌های ونیر دندان شود.

روکش دندان‌ها

در برخی مواقع ممکن است دندان‌های فرد آن قدر آسیب دیده باشد که نتوان با روش‌های عادی مانند پر کردن دندان، آن‌ها را ترمیم کرد. در این مواقع از روکش دندان استفاده می‌شود. برای آن که بتوان دندان را روکش کرد، باید دور تا دور دندان تراشیده شود و بعد از آن، روکش را به دندان تراشیده شده وصل کرد. اگر دندان‌های جلویی فرد آسیب دیده باشد، برای زیباسازی لبخند می‌توان از روکش‌های سرامیکی، فلز سرامیکی یا زیرکونیا استفاده کرد که رنگ آن‌ها به دندان‌های طبیعی نزدیک است.

جایگزینی دندان از دست رفته

بعضی وقت‌ها مشکل زیبایی دندان‌ها فقط رنگ یا فرم دندان‌ها نیست؛ در بسیاری از مواقع ممکن است فرد دندان خود را از دست داده باشد.

از دست دادن دندان شاید تلخ‌ترین اتفاقی باشد که برای زیبایی لبخند و دهان هر کس رخ دهد؛ ولی لازم نیست غصه بخورید چرا که با وجود روش‌های جایگزینی دندان‌ها از دست رفته، می‌توان زیبایی لبخند و دندان‌ها را برگرداند.

از دست دادن دندان‌ها علاوه بر تأثیر منفی روی زیبایی طرح لبخند، مشکلاتی را برای سلامتی فرد هم می‌تواند پیش بیاورد. فردی که دندان‌های خود را از دست داده است نمی‌تواند به درستی غذایش را بجود به همین دلیل، فرایند هضم دچار مشکل می‌شود و در آینده مشکلات زیاد دیگری مثل درد معده را می‌تواند به همراه داشته باشد. همچنین کسی که دندان‌های جلویی خود را از دست داده است در تکلم دچار مشکل می‌شود و اعتماد به نفس او به شدت پایین می‌آید.

راه‌های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند و جایگزینی دندان‌ها وجود دارد. به طور کلی، روش‌هایی که برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل ایمپلنت دندان، بریج و دندان مصنوعی می‌شود.

ایمپلنت دندان‌ها

در منابع مختلف، کاشت ایمپلنت همیشه به عنوان بهترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته معرفی شده است. ایمپلنت به نوعی یک پروتز ثابت و همیشگی است که جای دندان از دست رفته کاشته شده و برای همیشه کار دندان را انجام می‌دهد.

ایمپلنت دندان از اجزای مختلفی تشکیل شده است؛ پیچ (فیکسچر)، رابط پیچ و روکش (اباتمنت) و روکش دندان، بخش‌های مختلف ایمپلنت هستند. اول پیچ کوچک ایمپلنت یا همان فیکسچر داخل لثه و استخوان فک کاشته می‌شود و بعد از آن، رابط روی پیچ قرار گرفته و روکش را روی آن وصل می‌کنند.

چه یک دندان از دست داده باشید و چه همه دندان‌های خود را، می‌توانید از روش ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های خود استفاده کنید. وقتی ایمپلنت می‌کنید، دندان‌هایی مشابه دندان‌های طبیعی و اصلی خود را به صورت مادام‌العمر خواهید داشت.

توجه داشته باشید وقتی در طول درمان ایمپلنت قرار دارید، باید بهداشت دهان و دندان‌های خود را حفظ کنید و نسبت به آن به شدت حساس باشید. اگر پلاک‌ها یا مواد زائد به سمت ایمپلنت دندان بروند و در آن جا انباشت شود، به راحتی لثه شما عفونت می‌کند. همچنین در طول درمان نباید هیچ گونه دخانیاتی مصرف کنید.

بریج دندان‌ها

به افرادی که نمی‌توانند از ایمپلنت برای دندان‌های خود استفاده کنند، بریج دندان توصیه می‌شود. این روش نسبت به ایمپلنت هزینه کمتری دارید و برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته (در کنار هم) کاربرد دارد. انواع مختلفی از بریج دندان وجود دارد که پرکاربردترین آن‌ها بریج سنتی، میریلند و کانتی لور است.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی به افرادی توصیه می‌شود که تمامی دندان‌های خود را از دست داده‌اند و برای جایگزینی آن با هزینه‌ای کم می‌توانند دندان مصنوعی تهیه کنند. امروزه انواع مختلف دندان مصنوعی وجود دارد که جنس و رنگ آن‌ها به دندان‌های طبیعی شباهت زیادی دارد و از این نظر افراد می‌توانند با خیال راحت برای تهیه دندان مصنوعی اقدام کنند.

جراحی لثه

جراحی لثه به طور کلی به دو روش تقسیم می‌شود؛ جراحی زیبایی لثه و جراحی درمانی آن.

باید توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین اجزای طرح لبخند در صورت هر فرد، لثه است. معمولاً وقتی یک نفر لبخندی جذاب دارد، بخش کمی از لثه هم در لبخندش معلوم می‌شود. اگر خیلی بخواهیم دقیق‌تر توضیح بدهیم، باید بگوییم که معمولاً در لبخندهای زیبا، چند میلی متر از لثه معلوم می‌شود که اگر مقدار پیدا شدن لثه در لبخند، کمتر یا بیشتر از این حد باشد، از نظر زیبایی برای فرد مشکل به وجود می‌آورد.

در صورتی که لثه فرد سالم باشد و فقط برای اصلاح طرح لبخند بخواهد جراحی لثه داشته باشد، جراحی زیبایی لثه صورت می‌گیرد. ولی در بسیاری از موارد هم ممکن است عدم زیبایی لثه در لبخند فرد ناشی از بیماری لثه باشد؛ در این مواقع، جراحی درمانی لثه انجام می‌شود.

جراحی زیبایی لثه

کانتورینگ لثه، لیفت لثه و افزایش طول تاج، نام‌های دیگری هستند که برای جراحی زیبایی لثه استفاده می‌شوند. معمولاً مشکل زیبایی لثه، قرار گرفت بیش از حد آن روی دندان‌هاست که باعث می‌شود در لبخند زدن، بخش زیادی از لثه معلوم شود. این نوع لبخند با نام لبخند لثه‌ای هم شناخته می‌شود.

در این موارد، برای اصلاح طرح لبخند جراحی صورت می‌گیرد که در آن، خط لثه به سمت استخوان فک عقب می‌رود تا دندان‌ها زیباتر نمایان شوند.

البته این روزها برای لیفت لثه از لیزر هم استفاده می‌شود.

جراحی درمانی لثه

افرادی که لثه آن‌ها آسیب دیده است می‌توانند از جراحی ترمیمی لثه استفاده کنند.  در این روش برای ترمیمی و بهبود بافت لثه، جراحی انجام می‌شود. یکی از معروف‌ترین روش‌های جراحی درمانی، پیوند لثه است.

سخن پایانی

در این مقاله انواع روش‌های زیباسازی لبخند یا همان اصلاح طرح لبخند را نام بردیم و هر کدام را کامل توضیح دادیم. بعضی افراد ممکن است با استفاده از چند روش به لبخندی زیبا دست پیدا کنند و بعضی دیگر با استفاده از یکی از این روش‌ها هم به مقصود خود می‌رسند.

برای مشاوره زیباسازی لبخند خود می‌توانید به صورت آنلاین از کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسم‌ نژاد وقت بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان به لبخند ایده‌آل و همیشگی خود برسید.

اگر سؤالی در مورد اصلاح طرح لبخند دارید، آن را در قسمت نظرات زیر همین مقاله مطرح کنید تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

5/5 - (11 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین