Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

آبسه دندان چیست؟ 4 روش درمان

آبسه دندان حفره ای از چرک است که در اطراف ریشه دندان عفونی ایجاد می شود که اگر آن را درمان نکنید، عفونت می تواند فراتر از فک شما به گردن، سر یا سایر قسمت های بدن شما سرایت کند.
آبسه دندان

آبسه دندان یا همان آبسه لثه حفره ای از چرک است که در اطراف ریشه دندان عفونی ایجاد می شود. از کودکان گرفته تا افراد مسن، می‌توانند آبسه دندان را تجربه کنند. اگر به آن دچار شده باشید، باید بدانید که به خودی خود درمان نمی‌شود و لازم است که برای درمان به دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که اگر آن را درمان نکنید، عفونت می تواند فراتر از فک شما به گردن، سر یا سایر قسمت های بدن شما سرایت کند.

آبسه دندان
آبسه دندان

دلایل ایجاد آبسه دندان چیست؟

دندان شما از بیرون دارای ظاهری محکم و سفت است، اما داخل آن پر از پالپی است که از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی تشکیل شده است. گاهی اوقات بنا به دلایلی که توضیح خواهیم داد به عفونت دچار می‌شود.

دلایل آبسه دندان
دلایل آبسه دندان
  • حفره عمیق یا پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه که به عنوان پریودنتال نیز شناخته می شود
  • دندان ترک خورده

اگر عفونت را درمان نکنید، می تواند پالپ را بکشد و منجر به آبسه شود. آبسه در دو نوع متداول وجود دارد:

  • آبسه پری آپیکال در نوک ریشه دندان شما شکل می گیرد.
  • آبسه پریودنتال بر استخوان کنار دندان شما تأثیر می گذارد.
انواع آبسه دندان لثه
انواع آبسه دندان

شما ممکن است به بیش از یک آبسه مبتلا شوید، یا یک آبسه می تواند از طریق استخوان حرکت کند و در چندین نقطه ظاهر شود. اما هر کدام فقط مربوط به یک دندان است.

اگر حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک نزنید یا اگر قند زیادی در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به این نوع مشکلات بیشتر است. غذاها و نوشیدنی های شیرین به رشد باکتری ها کمک می کنند و این می‌تواند منجر به پوسیدگی و سایر مشکلات دهان و دندان شود.

علائم آبسه دندان چیست؟

در برخی موارد، ناحیه اطراف دندان درد می کند، اما نه همیشه، معمولاً یک درد تیز و ضربان‌دار است، مخصوصاً زمانی که به دندان خود فشار می‌آورید. همچنین درد ممکن است به فک یا سایر قسمت های صورت شما در سمتی که آسیب دیده است گسترش یابد.

همچنین ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • تورم
  • قرمزی لثه
  • مزه بد
  • تب
  • تورم غدد لنفاوی
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • حساسیت به دمای سرد یا گرم
  • لثه های پف کرده
  • بوی بدی که هنگام جویدن با آن دندان احساس می‌کنید

گاهی اوقات آبسه باعث ایجاد برآمدگی جوش مانند روی لثه شما می شود. اگر آن را فشار دهید و مایع بیرون بیاید، مطمئناً دندان شما آبسه کرده است و آن مایع چرک است.

اگر صورتتان متورم شده است و تب دارید یا در تنفس یا بلع مشکل دارید به اورژانس مراجعه کنید. ممکن است عفونت به سایر نقاط بدن شما سرایت کرده باشد.

آبسه در انتهای ریشه
آبسه در انتهای ریشه

چگونه آبسه دندان تشخیص داده می شود؟

آبسه دندان به خودی خود از بین نمی رود. در صورت مشاهده علائم فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درمان آن بسیار مهم است زیرا این احتمال وجود دارد که به فک یا سایر قسمت های سر یا گردن شما سرایت کند. این احتمال به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل یک بیماری خود ایمنی مانند HIV یا ایدز ضعیف باشد، زیاد است. برخی داروها، از جمله برخی درمان‌های سرطان، می‌توانند بدن شما را برای مبارزه با عفونت‌ها سخت‌تر کنند.

برای اینکه بفهمید آیا آبسه دندان دارید یا خیر، دندانپزشک شما احتمالاً موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • به دندان های شما ضربه می‌زند. اگر مبتلا به آبسه دندان باشید، وقتی دندان آسیب دیده را لمس می کند، باعث ایجاد درد در دندان‌های شما می شود.
  • عکس اشعه ایکس می‌گیرد؛ که می تواند به دندانپزشک شما بگوید که آیا دچار آبسه دندان شده اید و به سایر قسمت های دهان شما سرایت کرده است یا خیر .

اگر دندانپزشک شما نتواند خود آبسه را تشخیص دهد، احتمالاً شما را نزد یک متخصص ریشه می فرستد، که به طور ویژه برای کار بر روی آبسه دندان تخصص دارد . آنها می توانند با اطمینان بگویند که آبسه دندان دارید یا خیر و اگر داشتید آن را درمان کنید.

4 روش درمان آبسه و عفونت دندان

آنتی بیوتیک ها؛ اگر عفونت از محل آبسه به فک شما یا به بدن شما گسترش یافته باشد، آنتی بیوتیک برای شما تجویز می‌شود ولی درمان نمی‌کند.

کشیدن دندان؛ اگر اندودنتیست نتواند دندان را نجات دهد، باید کشیده شود.

کانال ریشه ؛ رایج ترین روش برای درمان آبسه، درمان ریشه دندان است. این روش بهترین درمان برای حفظ دندان شماست. متخصص اندودنتیست دندان شما را سوراخ می کند و پالپ داخل آن و کانال‌های ریشه ای که به داخل لثه شما می رود را تمیز و فضاهای خالی را پر می کند و پس از آن دندان ترمیم شده شما مانند دندان های دیگر شما خواهد شد.

عمل جراحی؛ ممکن است برای تخلیه آبسه پریودنتال به جراحی دندان نیازداشته باشید.

به خاطرداشته باشید، اگر آبسه بترکد، درد شما کاهش می یابد، اما همچنان به درمان توسط دندانپزشک یا متخصص ریشه نیاز دارید.

درمان آبسه دندان
درمان آبسه دندان

آیا می توان از آبسه دندان جلوگیری کرد؟

این اقدامات ساده را برای حفظ سلامت دندان و لثه انجام دهید:

  • به طور منظم معاینات دندانپزشکی و تمیز کردن دندان ها را در برنامه خود قرار دهید.
  • دندان های خود را دو بار در روز به مدت دودقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید .
  • برای تمیز کردن نقاطی که بین دندان ها و لثه ها به سختی قابل دسترسی است، نخ دندان بکشید.
  • اگر دندان لق یا ترک خورده دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید. شیرینی ها و نوشیدنی‌هایی که منجر به ایجاد حفره می‌شوند، می توانند باعث ایجاد آبسه شوند.
  • میان وعده ها را بین وعده‌های غذایی کاهش دهید.

دلیل آبسه دندان عقل چیست؟ 

دندان عقل به دلیل ماهیت خود بیشتر در معرض آبسه دندان است. از آنجایی که دندان‌های عقل آخرین مجموعه دندان‌های آسیاب هستند، اغلب فضایی در دهان برای قرار دادن آنها وجود ندارد. در نتیجه، گاهی اوقات در درون لثه می‌مانند و یا به طور کامل رشد نمی‌کنند درنتیجه دسترسی به آنها و تمیز کردنشان به مراتب سخت تر خواهد بود. بیرون آمدن نامناسب دندان عقل و سلامت ضعیف دهان هردو می توانند منجربه آبسه دندان عقل شوند.

چگونه بفهمیم دندان عقل شما آبسه کرده است؟

اگر سلامت دهان و دندان شما خوب نیست یا بوی بد دهان احساس می‌کنید، ممکن است دچار آبسه دندان عقل شده باشید.علائم آبسه دندان عقل عبارتند از:

  • درد هنگام غذا خوردن
  • درد ضربان دار در نزدیکی دندان
  • لثه‌های متورم و قرمز
  • قرمزی یا تورم صورت
  • حساسیت دندان
  • دردی در گوش، گردن یا فک شما وارد می‌شود. اگر دچار آبسه دندان عقل شدید باید به عنوان یک درمان اورژانسی به دندانپزشک مراجعه کنید.
دندان سالم و دندان مبتلا به آبسه
دندان سالم و دندان مبتلا به آبسه

آبسه دندان کودکان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند به جلوگیری از آبسه لثه کمک کند. دندان‌های کودکان باید دو بار در روز؛ صبح و شب مسواک زده شوند که به محض رویش اولین دندان کودکان شروع می‌شود. والدین باید به کودکان کمک کنند روزی یکبار بین دندان هایشان را با نخ دندان تمیز کنند.

کودکان خردسال ممکن است مشتاق به تمیز کردن دندان‌های خود به طور مستقل باشند، اما بعید است که تا سن شش هفت سالگی بتوانند به تنهایی مسواک بزنند. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است که به تنهایی مسواک زدن را شروع کند، پس از آن دندان های او را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ ناحیه ای را از دست نداده است.

مراجعه منظم به دندانپزشک نیز به حفظ سلامت لثه و دندان کودک شما کمک می کند. کودک شما می تواند اولین ویزیت دندانپزشکی خود را با درآوردن اولین دندان خود شروع کند. پس از آن، شما باید به همراه کودک خود هر شش ماه یک بار برای چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنید.

آبسه لثه هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان می تواند دردناک باشد. اگر کودک شما علائمی از ناراحتی در اطراف لثه های خود نشان می دهد، مراجعه به دندانپزشک را به تاخیر نیندازید. این می تواند یک آبسه لثه باشد که نیاز به درمان توسط دندانپزشک کودکان دارد.

آبسه دندان عصب کشی شده

از شایع ترین دلایل بروز آبسه لثه در دندان عصب کشی شده می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- یکی از کانال‌های دندان به طور کامل تمیز نشده باشد؛ زیرا بعضی از دندان ها به مقدار غیرطبیعی کانال دارند و دندانپزشک به دلیل عدم آگاهی کافی آنها را نادیده می گیرد و سبب عفونت دندان می‌شود.

2- یکی دیگر از دلایل بروز آبسه دندان ترمیم کانال به صورت ناصحیح و نفوذ باکتری ها و ایجاد عفونت در دندان است.

همچنین اگر در ریشه دندان ترک وجود داشته باشد و دندانپزشک متوجه آن نشود، عفونت از طریق این شکاف در دندان نفوذ می کند.

3- در مواردی با گذشت زمان، موادی که جهت پر کردن کانال دندان استفاده شده است، می‌افتد یا از بین می رود. در نتیجه باکتری ها وارد کانال دندان شده باعث ایجاد آبسه دندان و لثه می شوند.

آبسه دندان پوسیده
آبسه در دندان پوسیده

آبسه دندان ایمپلنت شده

اگر عفونت تشخیص داده شود، یکی از مهمترین جنبه های درمان، تمیز کردن سطح ایمپلنت دندان عفونی است. با توجه به نوع ایمپلنت خصوصا ایمپلنت‌های با سطوح ناهموار مشکل می‌باشد.

قدم بعدی ضدعفونی کردن منطقه آبسه دندان خواهد بود. برای عفونت متوسط، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک را توصیه کند. برای عفونت‌های پیشرفته‌تر ایمپلنت که احتمال ازدست دادن استخوان بیشتراست، ممکن است نیاز به مداخله جراحی همراه با تمیز کردن مکانیکی ایمپلنت باشد.

آبسه لثه بعد از کشیدن دندان

اگرچه کشیدن دندان ساده به نظرمی‌رسد، اما ممکن است عوارضی را به دنبال داشته داشته باشد.

از آنجایی که کشیدن دندان عقل رایج ترین عمل جراحی دندان است، سالانه میلیون ها نفر بعد از آن دچار نوعی عوارض یا ناراحتی می شوند و در بیشتر موارد این امر کاملا طبیعی است. البته کشیدن دندان روشی است که مدتی طول می‌کشد تا بدن شما بهبود یابد.

با این حال، اگر در روزها و هفته‌های پس از کشیدن دندان متوجه مقدار غیرطبیعی درد شدید، این احتمال وجود دارد که پس از کشیدن دندان دچارعفونت شده باشید.

چگونه بفهمیم دندان بعد از کشیدن عفونی شده است؟

دربیشتر موارد، یک دندان عفونی پس از کشیدن، خود را به هر طریقی می شناساند. زیرا تقریباً علائمی ایجاد خواهد کرد که وضعیت عفونت را برای شما آشکار کند.

چگونه این عفونت ها در وهله اول ایجاد می شوند؟ دندان عفونی پس از کشیدن معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها بتوانند به ناحیه‌ای که دندان قبلاً در آن قرار داشت دسترسی پیدا کنند. هنگامی که باکتری وارد جریان خون می‌شود، عفونت شروع می شود. از آنجا، بدن شروع به مبارزه با عفونت با روش های مختلف از جمله تب، تورم، و تجمع چرک می کند. تقریباً در همه شرایط، این عفونت باعث درد شدیدی می‌شود که تا درمان عفونت ادامه خواهد داشت. در اینجا یک چک لیست خلاصه از نشانه های اصلی یک دندان عفونی پس از کشیدن دندان آورده شده است:

  • تشدید درد
  • خونریزی مداوم
  • بوی بد دهان
  • ترشح یا چرک دندان
درد آبسه دندان
درد آبسه دندان

آبسه دندان در دوران بارداری

آبسه دندان در دوران بارداری کاملاً بی خطر است. درحقیقت، دندانپزشکان باید به بیماران باردار خود توصیه کنند که معاینه دندانپزشکی را به عنوان بخشی از اولین ویزیت قبل از زایمان خود انجام دهند. این در صورتی است که از آخرین ویزیت دندانپزشکی آنها بیش از شش ماه گذشته باشد.

دریافت اشعه ایکس با محافظ مناسب و بی حسی موضعی دردوران بارداری بی خطر است.

  • اشعه ایکس: برای محافظت مناسب از اشعه ایکس، تیروئید و همچنین شکم باید پوشانده شود. در صورت نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس، معمولاً توصیه می شود که محافظ دو برابر شود.
  • بی حسی موضعی : اگر نیاز به انجام یک عمل دندانپزشکی دارید، ممکن است نیاز به بی حسی موضعی داشته باشید. بی حس شدن در دوران بارداری بی خطر است.

درمان خانگی آبسه دندان

استفاده از موارد زیرمی‌تواند به کاهش شدت درد آبسه لثه کمک کند:

  • شستشو با آب نمک
  • روغن پونه کوهی
  • کمپرس سرد
  • روغن گل میخک
  • روغن آویشن
  • آب اکسیژنه
  • داروی ضد درد
درمان خانگی آبسه دندان
درمان خانگی آبسه دندان

فرق کیست با آبسه دندان چیست؟

کیست دندان اغلب به کندی رشد می کند و گاهی اوقات می تواند ماهیت خوش خیم داشته باشد. کیست دندان یک محفظه کوچک ازمایع و التهاب است که درلثه نزدیک دندان عقل پیش از رویش یا دندان دیگری که ملتهب است ایجاد می شود.

گاهی اوقات مایع کیست استریل است، اما همچنان می تواند باعث ناراحتی قابل توجه وهمچنین التهاب دردناک درلثه شود. ازآنجایی که کیست های دندانی اغلب به کندی در حال رشد هستند، اندازه، محل و عفونت بالقوه روی استراتژی درمانی که متخصص شما از آن استفاده می کند تأثیرمی گذارد. در برخی موارد، این کیست‌ها می‌توانند از طریق برخی اصلاحات ساده در شیوه زندگی و داروهای تجویزی ا ز بین بروند. با این حال، اگر عفونت جدی شکل گرفته باشد یا اگر ناراحتی قابل توجهی را تجربه می کنید، ممکن است ازجراحی برای درمان استفاده شود.

آبسه لثه اغلب جدی تر از کیست دندان است ویک عفونت حاد در لثه محسوب می‌شود. بیشتر نتیجه پوسیدگی دندان درمان نشده‌اند که اجازه می دهند حضور باکتری در بافت های محلی لثه ایجاد شود.

گاهی اوقات یک آبسه جزئی را می توان با یک دوره آنتی بیوتیک های تجویزی درمان کرد. متأسفانه، اگر آبسه بزرگ باشد یا احتمال عفونت خون وجود داشته باشد، دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان یا جراحی را توصیه کند.

کیست دندان
کیست دندان

اگر آبسه دندان درمان نشود چه عواقبی دارد؟

  • عفونت پیشروی کرده و علاوه بر دندان آبسه شده، به دندان‌های مجاور نیز سرایت خواهد کرد.
  • عفونت به شدت به ریشه دندان حمله می‌کند و حتی می‌تواند باعث از بین رفتن کامل دندان گردد. پس شما را به مرحله‌ای می‌رساند که ممکن است رضایت دهید دندانپزشک، دندان شما را بکشد.
  • گسترش عفونت می‌تواند منجر شود که گوش وسینوس‌های شما نیز مورد آسیب قرار بگیرند.
  • در صورتی که درمان آبسه دندان را به تأخیر بیندازید با بیماری‌های لثه نیز مواجه خواهید شد. ممکن است لثه شما در اثر عفونت از دست برود و مجبور شوید که لیفت لثه انجام دهید.
  • از دیگر عواقب عفونت دندان می‌بایست به تب شدید، مشکل درخوردن غذا و ورم صورت نیز اشاره کرد.

اگر آبسه دندان بترکد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

گر آبسه لثه بترکد چرک به داخل دهان وارد شده و عفونت گسترش می یابد، همچنین ممکن است صورت متورم شده و درد احساس کنید و گاها ممکن است بیمار دچار تب شود.

هزینه و قیمت درمان آبسه دندان، درمان آبسه دندان در زعفرانیه تهران

هزینه درمان آبسه دندان با توجه به اینکه بیمه دندانپزشکی دارید یا خیر می‌تواند رایگان باشد و یا شامل هزینه باشد، زیرا جزو خدمات درمانی محسوب شود، ولی اگر تحت پوشش بیمه نیستید، می‌تواند هزینه برای شما داشته باشد که با توجه به بی حسی، مدت زمان و پیچیدگی روش، مهارت و تخصص پزشک معالج و محل سکونت شما و همچنین محل دندانپزشکی و مهارت وی هزینه‌ها متفاوت می باشد.

کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد در زمینه درمان آبسه لثه و دندان زعفرانیه تهران سعی بر آن دارد تا بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات دندانپزشکی را به شما هموطنان عزیز در همه زمینه ها ارائه دهد.

شایان ذکر است قبل از انجام لمینت دندان و کامپوزیت دندان، دهان و دندان باید از نظر درمانی شرایط مساعد داشته باشد، هیچ دندانپزشکی با وجود آبسه لثه و دندان و عفونت دندان اقدامات زیبایی را انجام نمی‌دهد.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید مراقبت از دندان از ضروریات بهداشت فردی هر انسان است که در صورت عدم توجه به این اصل مهم می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد که گاها منجر به از دست دادن همیشگی دندان می‌شود. آبسه دندان یکی از بیماری‌های دهان و دندان است که عفونت در اطراف ریشه دندان ایجاد می‌گردد و در صورت درمان نشدن عواقب بدی چون تب و پیشرفت عفونت به سایر نقاط بدن دارد که حتی ممکن است در صورت خودداری و سهل انگاری در درمان ناچار به تخلیه کامل دندان شوید.

توصیه می‌شود ابتدا جهت بهداشت دهان و دندان خود هر روز مسواک زده و از نخ دندان استفاده کرده و معاینات 6 ماه دندان‌هایتان توسط دندانپزشک را رعایت کنید. جهت دریافت مشاوره رایگان و آنلاین با کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (21 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین