Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

تفاوت لمینت و روکش دندان

لمینت و روکش دندان دو روش رایج جهت ترمیم و زیبا‌تر کردن دندان‌هایتان به حساب می‌آیند که به شما کمک می‌کنند تا لبخندی زیبا را تجربه کنید. در اینجا می‌خواهیم شما را با تفاوت لمینت و روکش دندان و همچنین معایب و مزایای هر کدام آشنا کنیم.
تفاوت لمینت و روکش دندان

داشتن لبخندی زیبا نه تنها باعث ایجاد حس خوب در افراد می‌شود، بلکه اعتماد به نفس ما را نیز افزایش می دهد. عوامل متعددی ممکن است باعث شده باشند تا دندان‌های شما کج، شکسته، لب پر و نامرتب باشند که نیازمند به ترمیم آنها باشید. لمینت و روکش دندان دو روش رایج جهت ترمیم و زیبا‌تر کردن دندان‌هایتان به حساب می‌آیند که به شما کمک می‌کنند تا لبخندی زیبا را تجربه کنید. در اینجا می‌خواهیم شما را با تفاوت لمینت و روکش دندان و همچنین معایب و مزایای هر کدام آشنا کنیم.

روکش دندان چیست؟

نوعی ترمیم است که در این روش تمام دندان به طور کامل تا خط لثه پوشش داده می‌شود؛ که همانند یک کلاهک روی دندان شما قرار می‌گیرد. در دندان‌های آسیب دیده مثل ترک خورده، شکسته یا سوراخ شده که نیاز به پرشدگی یا عصب کشی دارند؛ پس از پایان درمان جهت محکم شدن و حفظ عملکرد درست؛ از روکش استفاده می‌شود.

برای انجام روکش دندان‌های جلو؛ از روکش‌های پرسلن یا زیرکونیا استفاده می‌شود و جهت انجام روکش برای دندان‌های عقب از جنس‌های چینی ذوب شده با فلز یا روکش‌های طلایی استفاده می‌شود.

لمینت چیست؟

لمینت روکشی نازک است که روی سطح جلویی دندان ها با پوششی یکدست بکار می رود و به چهره شما زیبایی دو چندان می بخشد. علاوه بر مزایای زیبایی شناختی و افزایش اعتماد به نفس در افراد ، باعث مقاومت مینای دندان نیز می شود. برای اطلاعات بیشتر درمورد لمینت می‌توانید مقاله تخصصی لمینت را مطالعه نمایید.

لمینت دندان (لمینت پرسلن که به ونیر پرسلن معروف است) پوسته ای نازک است که بر اساس ساختار دندان و فک هر شخص توسط مواد رنگی دندان طراحی می شود. پرسلن از لایه های نازک چینی ساخته شده که با مینای دندان طبیعی و لایه چسبنده جایگزین می شود.

تفاوت لمینت و روکش دندان چیست؟

تفاوت لمینت و روکش دندان شامل موارد زیر می‌باشد

  • لمینت لایه ای نازک است به قطر 0.5 و حتی کمتر از 1 میلی متر که روی سطح دندان قرار می‌گیرد.
  • روکش لایه ای به ضخامت کمتر از 2 میلی متر است که کل دندان را می‌پوشاند.
  • در انجام لمینت مقدار بسیار کمی از سطح دندان تراشیده می‌شود.
  • در انجام روکش مقدار زیادی از مینای دندان تراشیده می‌شود.
  • از لمینت در ترمیم دندان‌های سالم و زیباتر کردن آنها استفاده می‌شود.
  • از روکش در دندان‌های بسیار پوسیده استفاده می‌شود.

کاربرد روکش دندان

  • جهت ایجاد تاج در ایمپلنت دندان
  • جهت محکم‌تر شدن دندان در دندان‌های عصب کشی شده یا پرشده
  • برای ترمیم دندان‌های پوسیده و فرسوده
  • جهت حفاظت از دندان‌های شکسته یا ترک خورده
  • در مواردی هم جهت دندان‌هایی که بد رنگ هستند نیز استفاده میشود.

کاربرد لمینت

از آنجایی که این روش برای همه افراد همانند دندان های اصلی می‌باشد و به صورت جداگانه ساخته می شود، تشخیص تفاوت بین لمینت و دندان طبیعی در رنگ های طبیعی کمی دشوار است . به دلیل استفاده از مواد با تکنولوژی بالا در ساخت آنها بر خلاف دندان های طبیعی، مقاومت آنها در برابر لکه های چای و قهوه بیشتر و دوام و طول عمر طولانی‌تری دارند.

همچنین از سفیدی بیشتری برخوردارند که برای دندان‌های تیره‌تر نسبت به سایر فرآیندهای سفیدکننده مناسبتر می باشند، در مقایسه با سایر فرایند های سفید کننده تراش کمتری نیز روی دندان ایجاد می شود.

مراحل انجام روکش

انجام روکش ممکن است طی دو یا سه مرحله انجام شود

  1. در جلسه اول ابتدا؛ از دندان عکس گرفته می‌شود و در صورت پوسیدگی یا عفونت ریشه دندان درمان می‌شود؛ سپس با توجه به ضخامت روکش؛ دندان مورد نظر تراش داده می‌شود.
  2. جلسه دوم؛ از دندان تراش داده شده قالب گیری می‌شود. رنگ روکش با توجه به رنگ دندان‌های مجاور انتخاب می شود و قالب برای ساخت به آزمایشگاه ارسال می‌گردد.
  1. جلسه سوم؛ قالب ساخنه شده جهت تست سایز و رنگ روی دندان گذاشته می‌شود و در صورت مناسب بودن با چسب مخصوص به دندان نصب می‌شود. در صورت عدم همخوانی در سایز، دندانپزشک قالب را تراشیده تا کاملا مناسب دندان شود، در این مرحله روکش کاملا آماده و شخص می‌تواند مانند دندان‌های طبیعی غذا را با دندان روکش دار بجود.

مراحل انجام لمینت دندان

قالب گیری

ابتدا می بایست از دندانپزشک معالج خود در خصوص سلامت دهان و دندان های خود مشاوره بگیرید که اگر احیانا دچار پوسیدگی دندان هستید؛ درمان کنید. سپس با توجه به تعداد دندان های مد نظرتان و نوع لمینت از دندان های تان قالب گیری می شود و قالب به آزمایشگاه ارسال می گردد که معمولا بین 2 تا 4 هفته زمان لازم است تا قالب ها آماده شوند.

در جلسه اول دندانپزشک سطح دندان های شما را به اندازه ضخامت لمینت تراش می دهد تا سطح دندان ها صاف شود تا پس از آن قالب گیری صورت می گیرد .

اتصال لمینت بر سطح دندان

در این مرحله با آماده سازی قالب ها دندانپزشک جهت چک کردن سایز و فرم لمینت‌ها، آنها را موقتا روی دندان‌ها می گذارد. سپس برای اینکه روی سطح دندان قرار گیرند تراش‌های کمی روی سطح دندان ایجاد کرده و چسبندگی پدید می‌آید. برای فیکس شدن با استفاده از رزین های مخصوص و لیزر؛ آنها را کاملا روی دندان محکم می کند.

مزایای روکش دندان

  • معمولا تحت پوشش بیمه می‌باشد.
  • فقط روی یک یا دو دندان قرار می‌گیرد.
  • در برابر پوسیدگی یا ترک دندان از آنها محافظت می‌کند.
  • ظاهر زیبا به دندان می‌بخشد و از دندان‌های ضعیف محافظت می‌کند..

مزایای انجام لمینت :

  • ظاهری کاملا مشابه به دندان طبیعی
  • برعکس روکش پس از چند سال باعث التهاب لثه نمی‌شود.
  • مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ
  • جهت ترمیم دندان‌های کج و پرکردن فواصل بین دندانی استفاده می‌شود.
  • گاهی اصلا به تراش دندان احتیاجی نیست و در صورت لزوم تراش بسیار اندکی داده می‌شود.

معایب روکش دندان

  • در مقایسه با لمینت، روکش دندان روشی تهاجمی‌تر است.
  • کمتر بر اساس درخواست و انتخاب بیمار انتخاب می‌شود و روشی است که جهت درمان دندان پوسیده با صلاحدید دندانپزشک در نظر گرفته می‌شود.
  • با توجه به طرح و نوع مواد، احتمالا یک پایه فلزی نیز در آن استفاده شود.
  • روکش‌ها ممکن است آسیب ببینند.
  • روکش یک فرایند برگشت ناپذیر است.
  • روکش‌ها ممکن است باعث حساسیت دندانی شوند.

معایب انجام لمینت

  • پس از نصب ، امکان اینکه رنگ آن را تغییر دهید وجود ندارد.
  • اگه دچار شکستگی یا ترک شد؛ امکان ترمیم وجود ندارد و می بایست تعویض شود.
  • به علت اینکه حین نصب؛ دندان تراش داده می شود دیگر نمی‌توان از داشتن لمینت منصرف شد.
  • اگه در مجاورت لثه درست نصب نشود؛ ممکن است باعث التهاب لثه و یا حتی خونریزی شود.
  • اگر توسط دندانپزشک مجرب و به صورت اصولی انجام نشود؛ ممکن است باعث پوسیدگی دندان ها شود. اغلب افراد نگران هستند که بعد از آن دهانشان بوی بد بگیرد . توجه داشته باشید که مانند دندان طبیعی نیازمند مراقبت است و می بایست بعد از هر وعده غذایی مسواک و نخ دندان استفاده شود.

تفاوت ظاهری لمینت و روکش دندان

لمینت و روکش دندان علاوه بر تفاوت‌های کاربردی و درمانی، تفاوت‌هایی در ظاهر نیز باهم دارند. لمینت جنبه زیبایی دارد؛ مانند یک ناخن مصنوعی نازک است و روی دندان طبیعی شما قرار می‌گیرد و به دندان شما زیبایی دو چندان می‌بخشد.

روکش دندان؛ لایه ای از مواد است که ضخامت آن از لمینت بیشتر می‌باشد که جنبه درمانی دارد و معمولا در دندان‌های عقب قرار می‌گیرد، این در حالی است که لمینت برای زیبایی دندان‌های جلو استفاده می‌شود.

مراقبت‌های پس از انجام لمینت

  • پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگ دار از قبیل قهوه ، چای و نوشابه خودداری کنید.
  • از خوردن غذای‌های سفت مانند آجیل تا یک هفته پرهیز کنید و پس از یک هفته می بایست مراقب خوردن غذاهای سفت باشید که باعث شکستگی و یا ترک لمینت دندان شما نشوند، چرا که امکان ترمیم وجود ندارد و مجبور به تعویض آن می‌شوید.
  • استعمال سیگار و دخانیات ممنوع می‌باشد چرا که به مرور زمان باعث تغییر رنگ می‌شوند.
  • پس از انجام لمینت نیاز به جرم گیری دندان ندارید.
  • هر شش ماه به دندانپزشک خود جهت چکاپ مراجعه کنید تا مبادا به پوسیدگی دندان دچار شوید.

مراقبت‌های لازم پس از انجام روکش دندان

در خصوص روکش دندان باید توجه داشته باشید که پس از انجام روکش دندان مراقبت‌های بلند مدت و سخت مانند لمینت ضروری نیست ولی تا 48 ساعت از خوردن غذاهای چسبناک و سفت خودداری کنید و همچنین به خاطر داشته باشید که روکش دندان به این معنی نیست که دندان شما در مقابل پوسیدگی و سایر مشکلات دهان و دندان در امان است؛ بلکه فقط محافظی جهت استحکام بیشتر دندان شما در مقابل شکستگی به حساب می‌آید.

عمر مفید روکش دندان

با توجه به نوع و جنس موادی که در روکش دندان به کار گرفته شده است؛ ماندگاری و طول عمر آن متفاوت است. معمولا عمر مفید روکش دندان از 5 تا 15 سال می‌باشد؛ که این مدت زمان بستگی به سلامت دندان زیر آن و مراقبت‌های دهان و دندان شما دارد. هر چه بیشتر رعایت بهداشت دهان و دندان شود، روکش دندان از عمر بیشتری برخوردار خواهد بود.

عمر مفید لمینت دندان

با توجه به تغییراتی که طی سال‌‌ها در لثه و دندان‌ها ایجاد می‌شود، لمینت نیاز به تعویض دارد. طول عمر مفید آن به کیفیت ، جنس و برند مواد، تخصص و مهارت دندانپزشک و همچنین مراقبت های شما پس از انجام آن بستگی دارد که بین 5 تا 10 سال می‌باشد.

لمینت یا روکش دندان؛ کدام مناسب‌تر است؟

با توجه به صلاحدید دندانپزشک و در نظر گرفتن شرایط دندان شما گزینه مناسب انتخاب می‌شود. اگر دندان شما عصب کشی شده باشد یا نیاز به پرشدگی زیادی داشته باشد؛ روکش دندان گزینه مناسب‌تری است زیرا مینای دندان آسیب دیده و دندان به محافظت بیشتری نیازمند است. در حالی که لمینت جنبه زیبایی دارد و معمولا جهت اصلاح جزئی یا ظاهری دندان به کار گرفته می‌شود و هزینه بیشتری نیز دارد.

سوالات متداول

آیا لمینت و روکش دندان راهکار‌های ترمیمی دائمی محسوب می‌شوند؟

خیر؛ هیچ کدام از روش‌های مذکور دائمی نیستند و پس از طی حداکثر 10 تا 15 سال فرسوده می‌شوند که نیاز به ترمیم یا تعویض دارند.

آیا لمینت و روکش دندان تحت پوشش بیمه دندانپزشکی هستند؟

در صورتی که تحت پوشش بیمه تکمیلی هستید؛ روکش دندان با بیمه حساب خواهد شد ولی لمینت تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. به طور کلی اعمال زیبایی در ایران تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

کدام گزینه گزینه مناسب‌تری برای دندان پرکرده محسوب می‌شود؟

همانطور که قبلا به آن پرداختیم؛ لمینت معمولا برای دندان‌های سالم به کار می‌رود و روکش دندان گزینه مناسب‌تری جهت دندان‌های پرشده است. اما اگر پرشدگی بسیار جزئی باشد می‌توان از لمینت هم استفاده کرد.

آیا در نظر گرفتن کیفیت مینای دندان برای لمینت و روکش دندان از اهمیت زیادی برخوردار است؟

بله، اگر مینای دندان شما سالم مانده باشد؛ لمینت گزینه مناسبی است. اما اگر مینای دندان شما آسیب زیادی دیده باشد؛ باید از روکش دندان استفاده کنید.

آیا با وجود دندان عصب‌کشی شده می‌توان دندان را لمینت کرد؟

به طور کل دندان‌هایی که عصب کشی شده اند و آسیب زیادی دیده اند؛ گزینه مناسبی جهت انجام لمینت نمی‌باشند.

لمینت یا روکش دندان کدام بهتر است؟

هر دو مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند، همانطور که پیشتر توضیح دادیم روکش دندان؛ مناسب دندان‌های پرشده و عصب کشی شده است، در حالی که لمینت مناسب دندان‌های سالم می‌باشد و جهت اصلاح طرح لبخند به کار می‌رود.

آیا می‌توان از روکش برای چندین دندان استفاده کرد؟

به طور کل تعداد دندان‌های شما که نیازمند روکش دندان یا لمینت هستند روی انتخاب ما تاثیرگذارند. لمینت معمولا روی چندین دندان نصب می‌شود تا به ظاهر دلخواه برسیم در حالی که روکش دندان معمولا روی یک دندان به کار می‌رود.

سخن پایانی

امروزه یکی از نیازهای اصلی انسان نیاز به زیبایی شناختی است که می تواند در بالا بردن اعتماد به نفس به او کمک کند و یکی از تاثیرگذارترین روش ، داشتن لبخندی زیباست که نه تنها خود زیباست بلکه زیبایی شما را دو چندان می کند. قبل از تصمیم‌گیری در این خصوص باید تفاوت لمینت و روکش دندان را در نظر بگیرید و با آگاهی کامل از معایب و مزایا هر کدام و شرایط انتخاب آنها با کمک مشاوره می‌توانید بهترین گزینه را نسبت به شرایط دهان و دندان خود انتخاب کنید. شما می‌توانید با کلینیک دکتر قاسم قاسم نژاد تماس حاصل فرمایید و از مشاوره آنلاین و رایگان بهرمند شوید.

5/5 - (27 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

3 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیما
شیما
1 سال قبل

بسیار عالی

الهه پورضیا
الهه پورضیا
10 ماه قبل

یکی از بهترین دندانپزشکان تهران جناب آقای دکتر قاسم نژاد هستند، ممنون از خدمات و برخورد عالی

drfrench
drfrench
10 ماه قبل

very good article, thanks

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین