Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

دندانپزشکی زیبایی چیست؟ (6 شاخصه مهم دندانپزشکی زیبایی)

برای اینکه کاستی‌های دندان‌های خود را برطرف کنید و لبخند خود را زیباتر از پیش بسازید، نیازمند انجام فرایندهای مختلفی بر روی دندان‌ها هستید. دندانپزشکی زیبایی روش‌های مختلفی را برای رفع نواقص ظاهری دندان‌های شما ارائه می‌دهد که هرکدام آن‌ها برای
دندانپزشکی زیبایی

همه ما انسان‌ها میل به زیبایی و کمال گرایی داریم و در جست و جوی آن هستیم، یکی از زیباترین هدیه‌ای که خداوند به ما داده لبخند است که در دندانپزشکی زیبایی مطرح است. در واقع ما با یک لبخند زیبا موجی از انرژی های مثبت خود را به فرد یا افراد دیگری منتقل می‌کنیم. همه لبخند ها زیبا هستند اما گاهی اوقات از لحاظ بصری بعضی از لبخند‌ها نواقصی دارند که بدون شک با پیشرفت علم و دانش و روش های دندانپزشکی زیبایی این نواقص قابل رفع هستند و شما با استفاده از این روش ها می توانید به سادگی لبخندی زیبا را به خود هدیه دهید.

به طور خلاصه به مجموعه فعالیت های دندانپزشکی که جنبه درمانی ندارند و فقط خدماتی برای رفع ایرادات و نواقص و افزایش زیبایی دندان ها به شمار می‌روند، دندانپزشکی زیبایی می گویند.

البته باید این مسئله را مد نظر قرار داد، بسیاری از اقداماتی که برای افزایش زیبایی دندان انجام می‌گیرد باعث می‌شود مشکلاتی که در دندان وجود دارد نیز از بین برود. همچنین این اقدامات باعث افزایش مقاومت دندان نیز می‌گردد.

در این مقاله با دندانپزشکی زیبایی و روش ها و مواردی که شامل آن می‌شود آشنا می‌شوید. اگر یکی از دغدغه‌های شما داشتن دندان‌هایی زیبا و چشم‌نواز است، پس با ما همراه باشید و با تکنیک‌ها و روش‌های پیشنهادی دندانپزشکی زیبایی بیشتر و بهتر آشنا شوید.

دندانپزشکی زیبایی (کازمتیک یا استتیک) یکی از حوزه‌های پرمخاطب علم دندان‌پزشکی است. دندانپزشکی زیبایی نه‌تنها به زیبایی دندان‌ها می‌پردازد، بلکه زیبایی لثه و لبخند شما را نیز شامل می‌شود.

همان‌طور که از اسم این حوزه مشخص است، دندانپزشکی زیبایی بر زیبایی دندان‌ها و لثه تمرکز دارد، البته که گاهی برخی روش‌های این حوزه تأثیر مثبت بر فانکشن دندان‌ها در جویدن، صحبت‌کردن و گزیدن می‌گذارند.

برخی از این روش‌ها نیز سبب تقویت سلامت دندان‌ها و جلوگیری از به ‌وجود آمدن مسائل و آسیب های بدتر می‌شوند، مانند تأثیر مثبت جرم‌گیری دندان و یا تکنیک‌های وایتنینگ (سفید کردن) دندانها.

دندانپزشکی زیبایی شامل چه مواردی می‌شود؟

اگر دندانهای شما آسیب های زیادی را نمایان می‌کنند، اگر لثه های شما حجیم هستند یا اصصلاحا لبخند لثه ای دارید و این مانع زیبایی لبخند شما می‌شود، یا اگر دندان‌هایی نامتوازن دارید و یا با رنگ دندان‌تان مشکل دارید و … نگران نباشید، دندانپزشکی زیبایی برای همین مشکلات پدید آمده و پا به عرصه گذاشته تا با روش‌های جدید و به روز خود این نواقص را برطرف کند.

افراد بسیاری هستند که از سلامت دهان و دندان برخوردار هستند اما این مسئله دلیلی بر داشتن لبخند زیبا نیست و بسیاری از آن‌ها از اعتماد به نفس کافی در زمان لبخند زدن برخوردار نیستند. در این زمان است که دندانپزشکی زیبایی مطرح می‌شود و با تکیه بر آن می‌توان اعتماد به نفس از دست رفته را به فرد بازگرداند.

همه ما انسان ها در اجتماع زندگی می‌کنیم و روابط اجتماعی متعددی داریم و نیازمند برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی هستیم، قسمتی از زندگی هر فردی را شغل او تشکیل می‌دهد، اگر کار شما به شکلی است که تعاملات اجتماعی زیادی با مخاطبان خود دارید و به نظر خودتان لبخند و ظاهر شما در آن تاثیرگذار است؛ دندانپزشکی زیبایی را برای تقویت اعتماد به‌ نفس خود امتحان کنید.

آیا می‌توان این نواقص ظاهری را در مدتی کوتاه اصلاح کرد؟

آیا می‌توان بدون استرس لبخند زد و با اعتماد به ‌نفس در جامعه ظاهر شد؟

آیا می‌توان مثل آرتیست‌های هالیوودی از دندان‌هایی بی‌عیب‌ ونقص بهره‌مند شد؟ و لبخند هالیوودی داشت؟

جواب همه این سوالات مثبت است، اما در صورتی که شما از سلامت نسبی دندان و دهان برخوردار باشید و مداوم به بهداشت دهان و دندان خود توجه داشته باشید.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای دندانپزشکی زیبایی هستند؟ (6 شاخصه مهم دندانپزشکی زیبایی)

افرادی که دندان‌هایی سالم با نواقصی در ظاهر آنان دارند می‌توانند کاندید مناسبی برای روش‌های دندانپزشکی زیبایی باشند. درصورتی‌ که دندان‌ها و لثه‌های شما بیمار و آسیب دیده نباشند و نیازمند درمان‌های دندانپزشکی نباشید و مشکلات ظاهری زیر را داشته باشید می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌شوند بهره ببرید.

  1. در صورتی‌که لبخند لثه‌ای داشته باشید. لبخند لثه‌ای به لبخندی گفته می‌شود که در آن بخش زیادی از لثه قابل‌ مشاهده است و از زیبایی لبخند شما می‌کاهد.
  2. در صورتی‌ که دندان‌های شما تغییر رنگ داده باشند. این تغییر رنگ می‌تواند دائمی و یا موقتی باشد. برای هرکدام این مشکل‌ها روش خاصی توسط دندانپزشکی زیبایی ارائه می‌شود.
  3. اگر یکی یا چند تا از دندان‌های خود را ازدست ‌داده باشید.
  4. درصورتی‌ که دندان‌های شما دارای فواصل نامنظم باشد. اگر این فاصله بسیار زیاد باشد و یا دندان‌ها روی‌ هم افتادگی شدید داشته باشند، از بریس‌ها می‌توان استفاده کرد، در صورتی‌ که این فاصله خیلی نباشد، می‌توان از روش‌هایی همچون ونیرها بهره برد.
  5. ممکن است دندان شما بد شکل باشد و یا دارای لبه‌های نازیبا و ناصاف باشد. در این صورت می‌توان با استفاده از یک پوشش سطحی این کاستی را پوشانید.
  6. ممکن است دندان‌های شما سالم اما کوتاه و بلند باشند. در این صورت لبخند شما شکل زیبایی نخواهد داشت.

برخی افراد دندان‌هایی صاف و منظم دارند اما تمایل دارند لبخند موردنظر خود را داشته باشند، در این صورت نیز به این افراد ونیرهای مورد پسندشان پیشنهاد می‌شود.

چه کسانی کاندید مناسبی برای روش‌های دندانپزشکی زیبایی نیستند؟

درصورتی‌که با مسائل و مشکلاتی همچون موارد زیر درگیری داشته باشید، نمی‌توانید از روش‌های معرفی شده در بخش‌های بعد استفاده کنید؛

  • اگر لثه‌های شما درگیر بیماری‌های التهابی باشند و یا عفونت لثه داشته باشید، ابتدا باید این مشکل مهم را برطرف کنید و بعد در صورت موافقت دندانپزشک، روش مورد نظر خود را برگزینید.
  • درصورتی‌که بهداشت دهان و دندان‌های خود را به‌خوبی رعایت نکنید، روش‌های دندانپزشکی زیبایی برای شما مناسب نخواهند بود. مثلاً فردی که از روکش دندان و یا ونیر برای دندان‌های خود استفاده می‌کند، باید مراقبت‌های بهداشتی را بیش‌ از پیش و بادقت بالاتری رعایت کند.
  • کسانی که به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند. باید حداقل دو بار در سال برای بررسی شرایط دندان‌ها و لثه‌های خود به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • افرادی که دچار پوسیدگی‌های شدید دندان هستند و یا مسائل و مشکلات جدی دندان و لثه دارند. این افراد در ابتدا باید مشکلات آنان برطرف شود و سپس روش‌های زیبایی را به کار گیرند.

روش‌های مورد استفاده در دندانپزشکی زیبایی

برای این که کاستی‌های دندان‌های خود را برطرف کنید و لبخند خود را زیباتر از پیش بسازید، نیازمند انجام فرایندهای مختلفی بر روی دندان‌ها هستید. دندانپزشکی زیبایی روش‌های مختلفی را برای رفع نواقص ظاهری دندان‌های شما ارائه می‌دهد که هرکدام آن‌ها برای برخی مراجعه‌کنندگان مناسب هستند.

بعد از انجام معاینات لازم و بررسی‌های کافی توسط دندانپزشک روش‌های مناسب به شما معرفی می‌شوند و شما با در نظرگرفتن شرایط خود و اولویت‌ بندی خواسته‌های شخصی، بهترین روش را برمی‌گزینید.

برخی از روش‌هایی که دندانپزشکی زیبایی به متقاضیان خود پیشنهاد می‌کند عبارت‌اند از؛

وایتنینگ دندان یا بلیچینگ (سفیدکردن دندان‌ها)

از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌هایی که برای زیباسازی دندان‌های شما توسط دندانپزشکی زیبایی ارائه می‌شود، سفیدکردن دندان‌ها و بلیچینگ دندان است. با انجام این روش و با انجام فرایندهایی ساده و بی‌خطر، رنگ دندان‌های شما به حالت اول بازمی‌گردد و یا روشن‌تر از قبل می‌شود.

این روش مناسب افرادی است که دندان‌های آن‌ها تغییر رنگ داده است و این مسئله می‌تواند به علت مصرف سیگار، مواد غذایی رنگی مثل چای، قهوه و یا خوراکی‌های رنگی باشد. البته باید بدانید که برخی لکه‌ها ثابت شده و از بین نمی‌روند. در این صورت باید از روش‌های جایگزین مثل ونیرها استفاده کنید.

بلیچینگ دندان روشی است که در آن با استفاده از مواد مخصوص، رنگ دندان‌های شما اندکی روشن‌تر از حالت طبیعی خود می‌شوند. وایتنینگ دندان روشی است که در آن دندان‌های شما رنگ قبلی خود را به دست می‌آورند.

می‌توان این روش‌ها را در منزل نیز انجام داد اما توصیه می‌شود که این کار را به دندانپزشک خود بسپارید و از آسیب‌های احتمالی آن‌ها پیشگیری کنید و در عین‌ حال نتیجه‌ی بهتری به دست آورید.

کانتور کردن و تراشیدن دندان ها

از دیگر روش‌هایی که در دندانپزشکی زیبایی ارائه می‌شود reshaping و یا تغییر شکل‌دادن به دندان با استفاده از تراشیدن و کانتور کردن است. اگر دندان‌های شما لبه‌های نازیبا و یا سطح آن نامتناسب است، می‌توان با کانتور کردن و تراشیدن بخشی از مینای دندان، آن را زیباتر کرد و کاستی‌های آن را برطرف کرد.

این روش زمانی استفاده می‌شود که دندان شما شکستگی‌ها لب‌پریدگی‌های جزئی داشته باشد که بتوان با تراشیدن آن را برطرف کرد. همچنین اگر شکل دندان نامتناسب باشد و یا بیش از اندازه بلند باشد نیز می‌توان با این روش دندان را زیبا کرد.

توجه داشته باشید که زمانی که مینای دندان برداشت می‌شود دیگر نمی‌توان آن را به حالت قبل برگرداند. برای همین باید آگاه باشید که ممکن است دندان شما اندکی حساس شود. همچنین نمی‌توان مقدار قابل‌ توجهی از مینای دندان را تراشید. تلاش می‌شود که کمترین آسیب به دندان‌های طبیعی شما وارد شود و در غیر این صورت باید روش‌های دیگری را جایگزین این روش کرد.

ونیرهای دندانی (کامپوزیت ها)

ونیرها پوشش‌های سطحی هستند که بر روی سطح جلویی دندان شما چسبانیده می‌شوند و بسیاری از نقص‌های دندان شما را می‌پوشانند. ونیرها انواع مختلفی دارند و متناسب با جنس و طول عمر آن‌ها قیمتشان با یکدیگر متفاوت است. افرادی می‌توانند کاندید مناسبی برای ونیرها باشند که از سلامت دندانی برخوردار بوده اما ظاهر دندان‌های آن‌ها رضایت‌بخش نیست. مثلاً:

  • دندان‌هایی با تغییر رنگ دائمی دارند.
  • دندان‌هایشان کوتاه و بلند است.
  • فواصلی بین دندان‌های آن‌ها وجود دارد که خیلی زیاد نیست اما در زیبایی لبخندشان تأثیر منفی دارد.
  • دندان‌های آن‌ها روی‌ هم افتاده است.
  • شکستگی و لب‌پریدگی در آن‌ها وجود دارد.

ونیرها روشی فوق‌العاده هستند و تمامی این اشکالات را با یک یا نهایتاً دو جلسه مراجعه به دندانپزشکی برطرف می‌کنند.

انواع مختلف ونیرها عبارت‌اند از؛ کامپوزیت، لمینت و لومینیرز

لمینت سرامیکی یا پرسلن ونیر از بهترین نوع ونیرها هستند که جنس آن‌ها از سرامیک است و می‌توانند تا مدت‌ها بر روی دندان‌های شما براق و زیبا باقی بمانند. طول عمر این ونیرها حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است و شباهت بسیاری به دندان دارند و لبخند شما را طبیعی نشان می‌دهند. این ماده نسبت به تغییر رنگ مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و البته نسبت به سایر ونیرها از قیمت بالاتری برخوردار است.

کامپوزیت‌ ونیرها از جنس رزین هستند. این ونیرها شباهت زیادی به دندان دارند و در هنگام اتصال آن‌ها به دندان، معمولاً نیازی به تراشیدن دندان وجود ندارد. این ونیرها نسبت به لمینت سرامیکی ارزان‌تر هستند اما در عین‌ حال از طول عمر کوتاه‌تری (حدوداً ۵ تا ۷ سال) برخوردارند. افرادی که توانایی خریداری کردن پرسلن ونیرها را ندارند می‌توانند از کامپوزیت استفاده کنند. کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت سرامیکی مقاومت کمتری نسبت به تغییر رنگ از خود نشان می‌دهند. درمورد تفاوت بین کامپوزیت و لمینت دندان در وبسایت دکتر قاسم نژاد بیشتر بخوانید.

لومینیرز از ونیرهای جدیدتر و پیشرفته‌تر در بازار است که در ایران ساخته نمی‌شوند زیرا تکنولوژی آن‌ها هنوز در ایران وجود ندارد، به همین دلیل مدت بیشتری برای ساخت آن‌ها و تحویل گرفتنشان لازم است. این ونیرها بسیار نازک هستند و می‌توان آن‌ها را به لنز چشمی شبیه دانست. این روش دائمی نیست، زیرا اتصال لومینیرز به دندان بدون تراشیدن انجام می‌شود و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن‌ها را از روی دندان خود جدا کنید.

جراحی لثه و لیفت لثه

اگر لبخند لثه‌ای دارید، یعنی هنگام لبخند زدن بخش زیادی از لثه‌های شما نمایان می‌شوند، می‌توانید از جراحی لثه برای برطرف‌کردن این مشکل استفاده کنید. در این روش خط لثه‌های شما اندکی عقب‌تر فرستاده می‌شود و بخش کمتری از آن‌ها از پشت لب‌ها نمایان می‌شوند. در این صورت لبخند لثه‌ای شما کم ‌رنگ‌تر و زیبایی لبخند شما بیشتر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روش‌های لیفت لثه خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم: جراحی لیفت لثه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سخن پایانی

اکثر افراد مشتاق داشتن یک لبخند زیبا هستند. این لبخند زیبا می تواند در جنبه های مختلف زندگی اعم از اجتماعی، کاری، عاطفی و … انسان ها بسیار تاثیر داشته باشد. اما گاهی بعضی از افراد به خاطر داشتن دندان های بد شکل، بد رنگ و یا فاصله دار از داشتن این لبخند زیبا محروم هستند و ممکن است باعث شود اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. راه های درمانی متفاوتی برای این دسته از افراد اعم از ایمپلنت دندان، ارتودنسی، روکش دندان، درمان های زیبایی لمینت، کامپوزیت و … وجود دارد که با توجه به نوع مشکل می توان هر یک از درمان ها را انجام داد.

اما گاهی پیش می آید که افراد از لحاظ درمانی مشکلی ندارند و فقط به دنبال زیبایی هستند، درمانی که به این افراد توصیه می شود قطعا جز دسته درمان های زیبایی یعنی لمینت، کامپوزیت و یا بلیچینگ می باشد، که در نهایت دندانپزشکی زیبایی گزینه ای است که می تواند در این امر به این افراد کمک شایانی کند.

دندانپزشکی زیبایی دکتر قاسم نژاد از بهترین روش‌ها و متدهای روز دنیا برای مراجعه کنندگان خود بهره‌میبرد. برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره آنلاین و رایگان می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر قاسم نژاد واقع در زعفرانیه تهران تماس حاصل نمایید.

5/5 - (43 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین