Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

بریج دندان چیست؟ 5 نوع بریج دندان

بریج دندان برای پر کردن فاصله بین دو دندان سالم در جایی که یک یا چند دندان از دست رفته است، به کار می‌رود. این دندان ها به عنوان دندان لنگر یا دندان پایه شناخته می شوند. بریج دندان یا پل دندان اساساً یک دندان مصنوعی ایجاد می‌کند که به عنوان پونتیک شناخته می‌شود.
بریج دندان

بریج دندان و یا همان پل دندان برای پر کردن فاصله بین دو دندان سالم در جایی که یک یا چند دندان از دست رفته است، به کار می‌رود. در بیشتر موارد، روکش دندان روی دندان‌های سالم در هر طرف شکاف قرار می‌گیرد تا از پل بین آنها حمایت کند. این دندان ها به عنوان دندان لنگر یا دندان پایه شناخته می شوند. بریج دندان یا پل دندان اساساً یک دندان مصنوعی ایجاد می‌کند که به عنوان پونتیک شناخته می‌شود و از مواد مختلفی مانند طلا، آلیاژها، چینی یا مخلوطی از این مواد ساخته شده است.

بریج‌ دندان برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، مزایای زیادی محسوب می‌شوند. همچنین می‌توانند لبخندی زیبا به صورت شما ببخشند و باعث افزایش اعتماد به نفس شوند. یکی از عملکرد‌های بریج دندان، کمک به نگه داشتن دندان های مجاور در جای خود است که از حرکت آنها برای پر کردن شکاف فک به دلیل از دست رفتن دندان جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، آنها می توانند عملکرد فک را بهبود بخشند و به جویدن و صحبت کردن کمک کنند. بریج دندان همچنین می‌تواند کمک کند تا نیروی جویدن بیمار که به دلیل از دست دادن دندان تغییر کرده است به طور مساوی در سطح دندان‌ها پخش شود.

5 نوع بریج دندان

پنج نوع بریج دندان وجود دارد که با توجه به شرایط دهان و دندان توسط دندانپزشک انتخاب می‌شوند.

  • بریج دندان ثابت سنتی؛ بدین صورت است که از دو تاج روی دندان های مجاور برای نگه داشتن بریج در جای خود کمک گرفته می‌شود.
  • بریج دندان کنسولی؛ در این روش فقط از یک تاج روی دندان مجاور استفاده می‌شود و در طرف دیگر از دندان کناری کمکی گرفته نمی‌شود.
  • بریج دندان باله دار یا مریلند؛ بریج باله دار یا مریلند از رزین ساخته شده از چینی و چارچوب فلزی متصل شده به دندان استفاده می شود که معمولاً برای دندان های جلو به کار می‌رود.
  • بریج کامپوزیت Ribbond ؛ برای افرادی که یک یا دو دندان خود را از دست داده اند و به دنبال راه حلی آسان و مقرون به صرفه برای این مشکل می‌گردند بسیار مناسب است. بریج کامپوزیت دندان اغلب در یک جلسه دندانپزشکی ساخته و نصب می شود که در آن یک ماده باندینگ کامپوزیت که همان مواد پلاستیکی پرکننده دندان است، مستقیماً در جای خالی دندان قرار می گیرد.
  • بریج‌ دندان پشتیبانی شده با ایمپلنت؛ بریج تحت حمایت ایمپلنت این سال‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است، زیرا به طور معمول هیچ آسیبی به دندان‌های طبیعی مجاور وارد نمی‌شود. هیچ تکیه گاهی برای دندان‌های خرد شده یا روکش یا زیرساخت های حجیم وجود ندارد، این نوع بریج های دندانی منحصراً توسط ایمپلنت پشتیبانی می‌شوند. این نوع بریج به شما این امکان را می دهد که فاصله کافی بین ایمپلنت های دندانی را تمیز کنید و اگر به خوبی نصب شوند، به طور باورنکردنی با دوام هستند.
بریج باله دار دندان
بریج باله دار

مراحل انجام بریج دندان

– برای قرار دادن بریج یا پل دندان معمولاً لازم است چندین دفعه در دندانپزشکی ویزیت شوید. ابتدا باید دندان های پایه را تغییر شکل داد تا برای قرار دادن روکش آمادگی لازم صورت گیرد. سپس می توان قالب هایی از دندان ها ایجاد کرد که تاج ها با دندان ها تناسب درستی داشته باشند.

– سپس قالب‌ها برای ایجاد روکش به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می‌شوند که معمولاً چندین هفته به طول می‌انجامد. در دومین ویزیت دندانپزشکی، روکش ها روی دندان ها قرار می گیرند و با سیمان دندانی در جای خود ثابت می شوند.

– هنگامی که روکش ها نصب شدند، پل دندانی را می توان روی شکاف بین دو روکش قرار داد، معمولاً در ابتدا با سیمان موقت جهت بررسی تناسب پل این فرایند تست می‌شود و پس از چندین هفته استفاده موفقیت آمیز می توان سیمان دائمی را اضافه کرد.

بریج دندان
بریج دندان

عمر مفید بریج دندان چقدر است؟

اگر بریج های دندانی به درستی نصب شوند، می توانند چندین سال ماندگاری داشته باشند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامت دندان‌ها، بریج دندان معمولاً بیش از 10 سال عمر می‌کند.

ماندگاری بریج دندان به استحکام دندان های سالمی بستگی دارد که از آن حمایت می‌کنند. بنابراین، مراقبت خوب از دندان برای افزایش دوام پل دندان ضروری است. به بیماران توصیه می شود دو بار در روز مسواک بزنند و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنند. تمیز کردن درست دندان به طور منظم نیز می تواند به بهبود سلامت دندان ها کمک کند.

بریج دندان برای افزایش سهولت در خوردن غذا و صحبت کردن در شرایطی که دندان خود را از دست داده اید گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. بریج شکاف بین دندان‌ها را پر می‌کند به طوری که کاملا شبیه دندان اصلی است. با این حال، باید به بیماران توصیه شود که مدت کوتاهی پس از نصب پل مراقب باشند زیرا ممکن است خوردن غذاهای سفت در ابتدا به به آن آسیب برساند.

بریج دندان
بریج دندان

مراقبت‌های لازم در خصوص بریج دندان

بریج های دندان راه حلی عالی و دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. شما مجبور نیستید با ناراحتی ناشی از برداشتن دندان های مصنوعی برای تمیز کردن هر روز آنها دست و پنجه نرم کنید، همچنین بریج ها از نظر زیبایی شناختی جذاب تر و راحت تر هستند. با این حال، باید بدانید که بریج دندان نیاز به تمیز کردن و نگهداری مناسب روزانه دارد.

بریج دندان از دو یا چند روکش دندان تشکیل شده است که بر روی دندان های مجاور قرار می گیرند که به عنوان اباتمنت نیز شناخته می شود و به عنوان جایگزین دندان یا همان پونتیک به روکش ها متصل می شود.

در اینجا، دلیل اهمیت نحوه درست تمیز کردن پل دندان و نکاتی در مورد نحوه مراقبت از پل را به اشتراک خواهیم گذاشت.

عکس بریج دندان
بریج دندان

چرا باید پل دندانی را تمیز کنید

اگرچه دندان مصنوعی یا پونتیک به سطح لثه بالای برجستگی دندان از دست رفته نزدیک است، اما هنوز شکاف های میکرو وجود دارند و پلاک ها و باکتری ها می توانند در آنجا تجمع کنند. این می تواند منجر به هالیتوز یعنی بوی بد دهان یا بیماری های دندانی برای دندان های نگهدارنده یا همان اباتمنت شود.

هنگامی که بهداشت دهان و دندان رعایت نمی شود، دندان های زیر بریج دندان ممکن است دچار بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند، که ممکن است منجر به از بین رفتن دندان های پایه و بریج شود.

بریج دندان
بریج دندان

چگونه پل دندانی را تمیز کنیم؟

از آنجایی که بریج ها به هم متصل می شوند، نخ دندان نمی‌تواند از بالا یعنی از بین واحدهای دندانی داخل بریج عبور کند. بنابراین، شما نمی توانید بین پل را با نخ دندان معمولی تمیزکنید. بهتر است به تمیز کردن زیر پل با یک سوپر نخ، نخ یا برس بین دندانی استفاده کنید.

دندان های خود را مسواک بزنید.

البته استفاده از نخ دندان باید همراه با مسواک زدن باشد. مسواک زدن معمولا قبل از نخ دندان کشیدن انجام می شود تا بیشتر پلاک روی دندان شما از بین برود. شما باید از مسواک نرم در حرکات دایره ای با زاویه 45 درجه نسبت به لثه استفاده کنید.

حفظ بهداشت دهان و دندان برای بریج دندان بسیار ساده است، با رعایت اصول ذکر شده می‌توانید از بریج دندان خود مراقبت کنید.

از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید.

به طور کلی از گاز زدن غذاهای سفت مانند آجیل، استخوان یا یخ خودداری کنید، به خصوص اگر پل شما از سرامیک (چینی) ساخته شده باشد.

شکستن یک غذای سفت یا استفاده از پل برای باز کردن کیسه، می تواند منجر به خرد شدن یا شکستگی سرامیک شود و در نتیجه بریج دندان آسیب دیده باید تعویض گردد.

نگهداری از پل دندانی خود با تمیز کردن و چکاپ های منظم

شما باید دو بار در سال برای تمیز کردن بریج دندان یا بهداشت دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید . دلیل آن این است که جرم های دندانی یا پلاک های دندانی سفت شده حاوی باکتری در اطراف دندان ها و بریج شما جمع می شوند و با مسواک زدن معمولی یا نخ دندان پاک نمی شوند. بنابراین، جرم گیری و پولیش به پیشگیری از بیماری های دندان یا لثه کمک می‌کند.

علاوه بر تمیز کردن، شما همچنین باید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا سلامت بریج خود را ارزیابی کنید. بدین ترتیب، آنها می توانند مشکلات اولیه پل شما را شناسایی کنند تا از سالم ماندن آن اطمینان حاصل کنند.

بریج مریلند دندان
بریج مریلند

تفاوت بین بریج دندان، ایمپلنت، ونیر و روکش دندان چیست؟

روکش‌، بریج‌، ایمپلنت و روکش همگی به رفع مشکلات دندان‌های طبیعی شما کمک می‌کنند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند. آنها عمدتاً در روش های رسیدگی به مشکلات و هدف آنها از ترمیم با هم متفاوت هستند. همه این روش‌ها به اصلاح طرح لبخند، احساس و عملکرد دندان های شما کمک می کنند، هر روشی این کار را متفاوت انجام می دهد.

مقایسه بریج دندان و ایمپلنت
مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

روکش ها با پوشاندن یک کلاه مصنوعی یک دندان را ترمیم می کنند. بریج ها با چسباندن یک پونتیک بین 2 تاج، جایگزین دندان های از دست رفته می شوند. یک ایمپلنت مستقیماً به استخوان فک شما متصل می شود تا از یک دندان مصنوعی یا یک بریج پشتیبانی کند. ونیرها معمولاً یک عمل زیبایی برای تقویت لبخند شما هستند، اما فواید ترمیمی نیز دارند. دندانپزشک شما می تواند با بررسی شرایط دهان و دندان شما بهترین گزینه را برای نیازهای شما انتخاب کند.

بریج مریلند دندان
بریج مریلند

مزایای بریج دندان

اکنون که می‌دانید بریج‌های دندانی چگونه کار می‌کنند و انواع مختلف آن‌ها را می‌دانید، در اینجا بزرگترین مزیت‌های استفاده از بریج دندان نسبت به سایر گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. هزینه بریج دندان کمتر از ایمپلنت دندان است. بریج دندان به دقت زیادی نیاز ندارد و نصب آن تهاجمی نیست. هزینه یکی از فاکتورهای مهمی است که برخی از بیماران بریج را به جای ایمپلنت انتخاب می کنند. 
  2. در بریج دندان هیچ پیوند استخوانی صورت نمی‌گیرد. اگر دندانی برای مدتی از دست رفته باشد، ممکن است استخوان فک که زمانی آن را در جای خود نگه داشته ضعیف شده یا جذب شود. پیوند استخوان یک روش جراحی است که برای تقویت استخوان فک با قرار دادن یک قطعه استخوان مصنوعی یا حیوانی در زیر لثه استفاده می شود که فقط برای ایمپلنت لازم است نه برای پل دندان.
  3. بریج های دندان مزایای زیادی نسبت به دندان مصنوعی دارند . اگر تعداد دندان‌های سالم بیمار زیاد باشد، اغلب دندانپزشکان به جای پروتز، بریج را توصیه می کنند. دندان‌های سالم می‌توانند به عنوان لنگر برای بریج‌ها عمل کنند، برخلاف پروتزهایی که باید با استفاده از سیلانت به طور موقت به لثه‌ها چسبانده شوند. 
  4. به دلیل اینکه در بریج دندان نیازی به پیوند استخوان نیست ، پل ها سریعتر از گزینه های دیگر ترمیم می‌شوند، حتی اگر چند ایمپلنت برای لنگر انداختن پل قرار داده شوند، سریعتر از ایمپلنت اضافی است.
پل دندان
پل دندان

معایب بریج دندان

  1. بریج های سنتی دندان نیاز به قرار دادن تاج روی دندان های کاملا سالم دارند. دندان های سالم در دو طرف بریج باید تراشیده شوند و کلاهک شوند، که منجر به از دست دادن مینای دندان سالم می شود، این خطر آسیب دائمی به دندان های سالم را افزایش می دهد. 
  2. بریج های مریلند دندان می توانند به دندان های موجود آسیب وارد کنند و محکم نیستند. از آنجایی که بریج های مریلند شامل چسباندن فلز به پشت دندان ها می شود، می تواند برای همیشه آسیب به دندان های سالم وارد کنند. این پل ها نیز به اندازه سایر انواع پل در برابر فشار ناشی از جویدن مقاوم نیستند.
  3. نصب بریج های پشتیبانی شده از ایمپلنت بیشتر زمان می‌برند و هزینه بیشتری نیز دارند. از آنجایی که ایمپلنت ها ابتدا باید کاشته شوند، ممکن است چند ماه طول بکشد تا این فرآیند تکمیل شود، به خصوص اگر ابتدا پیوند استخوان برای تقویت استخوان فک برای حمایت از ایمپلنت لازم باشد. هزینه دو ایمپلنت در دو طرف پل هزینه کل این فرایند را افزایش می دهد، اما همچنان کمتر از تمام ایمپلنت ها خواهد بود. 
  4. بریج ها تحلیل استخوانی در فک را اصلاح نمی کنند. هنگامی که دندانی از بین می رود یا کشیده می شود، استخوان فک که زمانی آن را در جای خود نگه داشته است شروع به جذب یا حل شدن می کند. بریج ها در بالای خط لثه قرار می گیرند و هیچ ریشه ای ندارند، برخلاف ایمپلنت هایی که ریشه مصنوعی دارند که در استخوان فک پیچ می شوند. بنابراین بریج ها مانند ایمپلنت ها از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری نمی‌کنند. 
  5. بریج های دندان به اندازه ایمپلنت ها دوام بالایی ندارند. انتظار نمی رود که پل ها مانند ایمپلنت ها تا آخر عمر ماندگار باشند. به دلیل آسیبی که بریج ها در نهایت به دندان های لنگر وارد می کنند، ممکن است نتوانند برای همیشه در جای خود باقی بمانند.

بریج دندان برای کودکان

می‌توان گفت کودکان بندرت به بریج دندان سنتی نیاز دارند. اگر کودکی یک دندان شیری خود را خیلی زود از دست بدهد یا دندانش به دلیل پوسیدگی کشیده شود، معمولاً از یک فضا نگهدار برای باز نگه داشتن فضا استفاده می شود تا دندان دائمی به درستی رشد کند. با این حال، گاهی اوقات کودکی با شرایطی به دنیا می‌آید که در بخشی از فک دندان‌های دائمی ندارد. در این صورت، ممکن است تا زمانی که کودک بالغ شود، از یک پروتز جزئی متحرک استفاده شود تا زمانی که بتوان یک بریج دندان سنتی جایگزین آن قرار داد.

بریج دندان در دوران بارداری

یکی دیگر از ملاحظات سطح استرس شما در دوران بارداری درمان‌های دندامپزشکی است. از آنجایی که ایمپلنت ها تهاجمی ترین گزینه های جایگزینی دندان در نظر گرفته می شوند، بسیاری از بیماران تنها با فکر کردن به آن استرس را تجربه می کنند. با اینکه بریج روشی تهاجمی نیست ولی در نوع خود روش ترمیم استرس زایی است. اکثر زنان در دوران بارداری سطحی از استرس را تجربه می کنند و وقتی استرس اضافی ناشی از نگرانی‌های مربوط به روش‌های دندانپزشکی را اضافه می‌کنید، تأثیرات آن بر روی مادر و کودک نتایج خوبی را بهمراه نخواهد داشت.

 مطالعات نشان داده اند که استرس زیاد در زنان ممکن است با وزن کمتر کودک هنگام تولد و با زایمان زودرس همراه باشد. بنا به این دلایل ترمیم‌های غیر ضروری در دوران بارداری توصیه نمی شود و بهتر است تا جای ممکن درمان خود را به پس از بارداری موکول کنید. 

پل دندان یا بریج دندان
پل دندان

تفاوت بریج و تاج دندان

روکش ها و بریج ها روش‌های درمانی هستند که برای اصلاح و تراز کردن دندان ها استفاده می شوند، همانطور که از نامشان پیداست، روکش دندان در بالای دندان نصب می شود تا آسیب دیدگی را ترمیم کند و بریج دندان برای اتصال دو دندان استفاده می‌شود و فضای زیرین بین آنها را پر می کند تا جای خالی دندان نداشته جبران شود تا دیگر نگران از دست دادن دندان خود نباشید.

بریج دندان جلو

در خصوص دندان جلو کدام گزینه بهتری است؛ بریج دندان جلو یا ایمپلنت دندان ؟ حتما زیاد خوانده یا شنیده اید که ایمپلنت دندان بهترین راه جایگزین دندان از دست رفته است، شاید در اکثر مواقع درست باشد ولی باید بدانید که برای دندان جلو بهتر است از بریج دندان استفاده کرد.

بریج دندان جلو
بریج دندان جلو

هزینه و قیمت بریج دندان چقدر است؟ بریج دندان زعفرانیه تهران

هزینه بریج دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. جنس بریج، نوع و تعداد آن روی قیمت تاثیرگذار است. به طور مثال، قیمت یک بریج با روکش با قیمت بریج با پایه سرامیکی متفاوت است. پیچیدگی و دشواری نصب بریج دندان و مدت زمانی که دندانپزشک معالج شما وقت می‌گذارد تا پل دندان را نصب کند نیز روی قیمت اثر می‌گذارد.

علاوه بر این گاهی لازم است قبل از شروع این فرایند مشکلات دیگر دندان‌ها و لثه‌ها را برطرف کرد؛ مثلاً ممکن است فرد التهاب یا عفونت لثه داشته باشد یا حتی دندان کنار پل دچار پوسیدگی باشد و هچنین نیاز به عصب کشی داشته باشد که ابتدا باید آن موارد درمان شوند. مورد دیگری که بر روی قیمت تأثیرگذار است، معروف بودن دندانپزشک و موقعیت جغرافیایی مطب یا کلینیک دندانپزشکی است.

کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد در زمینه بریج دندان زعفرانیه تهران سعی بر آن دارد تا بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات دندانپزشکی را به شما هموطنان عزیز در همه زمینه ها ارائه دهد.

سوالات متداول در مورد بریج دندان

آیا با بریج دندان غذا خوردن دشوار می‌شود؟

خیر، نه تنها بریج دندان غذا خوردن را برای شما سخت تر نمی‌کند بلکه با سهولت بیشتری می‌توانید غذا میل کنید.

آیا بریج دندان روی حرف زدن ما تأثیر می‌گذارد؟

بله، در اغلب اوقات بریج دندان روی نحوه بیان کلمات اثر می‌گذارد. خصوصا مواردی که از پل دندان در بخش جلویی فک استفاده کنید.

بریج دندان چند سال ماندگار است؟

ماندگاری بریج دندان به نحوه نگهداری شما و رعایت بهداشت دهان و دندان شما پس از نصب دارد، همچنین دقت عمل و مهارت دندانپزشک شما نیز بسیار موثر است ولی می‌توان گفت بین 5 الی 10 سال و حتی بیشتر ماندگاری دارد.

اگر چسب بریج باز شود، می‌توان آن را ترمیم کرد؟

بله، در صورتی که دندان‌های مجاور سالم باشند، می‌توان آن را مجددا نصب کرد.

سخن پایانی

امروزه راه‌های زیادی جهت ترمیم دندان‌های از دست رفته یا پوسیده وجود دارد که با ترمیم و جایگذاری درست آنها می‌توان به سلامت دندان‌های خود رسیدگی کنید، هم می‌توانید لبخندی زیبا را تجربه کنید. یکی از راه‌های موثر و کم هزینه تر و همچنین تهاجم کمتر نسبت به ایمپلنت دندان، بریج دندان است.

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم 5 نوع بریج دندان وجود دارد که با توجه به شرایط دندان از دست رفته و همچنین دندان‌های مجاور نوع پل دندان توسط دندانپزشک مشخص می‌شود. با این روش شما می‌توانید دندان از دست رفته خود را دوباره بازیابید. جهت دریافت مشاوره آنلاین و رایگان می‌توانید با کلینیک دکتر قاسم نژاد از طریق شماره واتس آپ و همچنین اینستاگرام تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (25 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین