Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

روکش زیرکونیوم دندان چیست؟ مزایا و معایب

روکش زیرکونیوم دندان یکی از انواع روکش‌های غیرفلزی است که از نوعی آلیاژ با رنگ سفید ساخته شده است که از جنس اکسید زیرکونیوم می‌باشد. به علت سازگاری بالایی که با بدن انسان دارد باعث بروز واکنش آلرژیک نمی‌شود.
تصویر شاخص روکش زیرکونیوم دندان

امروزه روکش‌های دندان مانند روکش زیرکونیوم دندان یا روکش زیرکونیا جایگزین بسیار مناسبی برای ترمیم و اصلاح و پروتز دندان تبدیل شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید در گذشته از روکش‌های فلزی جهت ترمیم و اصلاح ظاهری دندان‌های آسیب دیده، لب پر و پوسیده استفاده می‌شده است که این روکش‌های فلزی از استحکام بسیار بالایی برخوردارند؛ اما به دلیل ظاهری غیرطبیعی و ناهماهنگ با رنگ دندان‌های طبیعی از استقبال زیادی برخوردار نیستند و تمایل مردم به استفاده از روکش زیرکونیوم دندان بیشتر می‌باشد.

روکش زیرکونیوم دندان یکی از انواع روکش‌های غیرفلزی است که از نوعی آلیاژ با رنگ سفید ساخته شده است که از جنس اکسید زیرکونیوم می‌باشد. به علت سازگاری بالایی که با بدن انسان دارد باعث بروز واکنش آلرژیک نمی‌شود. دندانپزشک می‌تواند به راحتی با استفاده از آن شیارهایی را روی سطح دندان ایجاد کند تا بتواند روکش را روی دندان نصب کند. همچنین به علت مقاومت در مقابل سرما و گرما؛ هیچ گونه حساسیتی را برای افراد ایجاد نمی‌کند، در نتیجه یکی از کاربردی ترین روکش‌ها محسوب می‌شود.

جهت حفظ استحکام و جلوگیری از ترک و هرگونه آسیب؛ می‌بایست بهداشت دهان و دندان را پس از نصب روکش رعایت نموده تا از پوسیدگی دندان زیرین و التهاب لثه جلوگیری شود.

روکش زیرکونیوم دندان دو نوع می‌باشد؛ جامد و خیلی شفاف

  • جامد؛ همانطور که از نامش پیداست به دلیل جامد بودن از استحکام و سختی بیشتری نسبت به نوع شفاف برخوردار است که در مقابل نیروی جویدن و خوراکی‌های سفت مقاومت بیشتری دارد. معمولا نوع جامد آن در دندان‌های عقب بکار می‌رود و بسیار مناسب دندان‌های ضعیف و عصب کشی شده می‌باشد.
  • شفاف؛ این نوع به دلیل شفافیت و شباهت بالایی که با دندان‌های طبیعی دارد جهت استفاده از دندان‌های جلویی به کار می‌رود .

۷ مورد از مزایای روکش زیرکونیوم

  • ظاهر زیبا؛ روکش زیرکونیوم جلوه کاملا طبیعی به تاج دندان می‌بخشد به طوری که گاهی تمایز آنها بسیار سخت خواهد شد. بهتر است از روکش زیرکونیوم برای دندان استفاده شود تا اینکه از روکش هایی با پایه فلزی استفاده شود زیرا به مرور زمان خط لثه سیاه می‌شود.
  • عمر طولانی؛ در مقایسه با سایر روکش‌ها، اگر مراقبت درستی از این روکش صورت گیرد، می‌توانید چندین سال روکش دندان سالمی را جهت محافظت دندان خود داشته باشید.
  • مطابقت زیستی؛ به خاطر جنس و خاصیت ساخت آن، بافت‌های دهان و لثه کاملا با این روکش همخوانی پیدا کرده و بدون هیچ نوع حساسیتی عملکرد بسیار مناسبی خواهند داشت.
  • قدرت و استحکام؛ روکش زیرکونیوم از قدرت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند مانند دندان طبیعی جهت جویدن غذا مناسب عمل کند.
  • مقاومت در برابر پوسیدگی؛ در مقایسه با سایر روکش‌ها، به علت مقاومت بالای روکش زیرکونیوم در مقابل پوسیدگی، این روکش منحصر به فرد عمل می‌کند به نحوی که سالیان مدید می‌توانید از ماندگاری و سالم ماندن آن در مقابل پوسیدگی و پلاک‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • تولید آن با جدیدترین متد‌های دنیا و از بهترین مواد می‌باشد؛ لازم است بدانید که ساخت روکش زیرکونیوم در آزمایشگاه‌ها به کمک جدیدترین فن آوری‌های دنیا CAM-CAD یا همان طراحی از طریق کامپیوتر صورت می‌گیرد که بسیار مورد استقبال دندانپزشکان قرار گرفته است.
  • صرفه جویی در زمان برای تولید آن به نسبت سایر روکش ها؛ به علت ساخت در آزمایشگاه‌ها؛ میزان صرف وقت جهت تولید آنها بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و این قضیه کمک شایانی هم به بیماران جهت درمان سریع‌تر و هم به دندانپزشکان جهت صرفه جویی وقت برای ویزیت بیماران بیشتر می‌‌باشد.

۴ مورد از معایب روکش زیرکونیوم

  • همان طور که می‌دانیدروکش زیرکونیوم نیز مانند سایر روکش‌های دندان معایبی دارد، یکی از معایب آن مات بودن آن است. این روکش سفید و کاملا طبیعی به رنگ دندان است اما به علت مات بودن مطابقت آن با دندان‌های طبیعی کمی دشوار است.
  • به دلیل سختی زیاد آن، گاهی باعث از بین رفتن دندان‌های طبیعی می‌شود. در نتیجه بعضی از دندانپزشکان ترجیح می‌دهند از سایر روکش‌ها استفاده کنند.
  • استفاده از روکش زیرکونیوم به مدت طولانی باعث ایجاد پوسیدگی دندان زیرین می‌شود، در نتیجه پس از مدتی اگر دندانپزشک روکش را بردارد متوجه پوسیدگی دندان زیر روکش خواهید شد.
  • به دلیل ماندگاری و کیفیت بالا، طی سالیان زیاد، قیمت آن نسبت به سایر روکش‌ها بیشتر می‌باشد.

عمر مفید روکش زیرکونیوم

عمر مفید روکش زیرکونیوم دندان با توجه به بهداشت دهان و دندان بیشتر خواهد شد و به طور کل برای ترمیم‌ها حدود ۸ سال و به عنوان روکش بین ۵ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد و حتی در مورد افرادی که بسیار نکات بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنند به ۲۰ سال هم به طول می‌انجامد. علاوه بر این شرایط محیطی دهان و دندان افراد با هم متفاوت است، بعضی افراد مستعد پوسیدگی دندان هستند و عمر روکش‌ها کوتاه می‌باشد. به طور کل عمر مفید روکش زیرکونیوم از سایر روکش‌ها بیشتر است.

از عوامل دیگری که در عمر آن موثر هستند بزاق دهان، نوع تغذیه از قبیل میزان مصرف مواد قندی و کربوهیدرات، فلوراید آب می‌باشند که مصرف آنها رابطه مستقیم با پوسیدگی دندان و روکش زیرکونیوم دارد. همچنین مصرف مکرر نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای، استعمال دخانیات، ناخن جویدن، مصرف خوراکی‌های سفت و چسبنده، دندان قروچه همه و همه این‌ها اثرات مخرب بر طول عمر آن دارد و عمر آن را کوتاه می‌کند.

تفاوت روکش زیرکونیوم با لمینت

همان طور که قبلا در مقاله تفاوت لمینت و روکش دندان توضیح دادیم، روکش زیرکونیوم کل سطح دندان را پوشش داده ولی لمینت فقط سطح خارجی دندان را که در معرض دید قرار دارد؛ جهت اصلاح طرح لبخند پوشش می‌دهد. به طور کل، پس از رفع پوسیدگی یا عصب کشی جهت ماندگاری و محافظت از دندان استفاده می‌شود.

تفاوت روکش زیرکونیوم با سرامیک

امروزه جهت زیباتر کردن طرح لبخند از سرامیک استفاده بیشتری می‌شود که زیبایی دو چندانی نسبت به روکش زیرکونیوم دارد ولی نکته قابل توجه؛ دوام و استحکام آن نسبت به سرامیک است که باعث افزایش طول عمر آن در مقایسه با سرامیک می‌شود.

روکش زیرکونیوم برای چه افرادی مناسب است؟

روکش زیرکونیوم برای افرادی مناسب است که دیواره‌های جانبی دندانهایشان از بین رفته و نیاز به روکش دارند. اگر دندان شما نیاز به پرشدگی داشته باشد و فضای خالی داخل دندانتان زیاد بوده باشد، دندان شما به روکش زیرکونیوم احتیاج دارد. همچنین برای افرادی که دندان‌های قدامی تیره دارند یا افرادی که دندان‌های نافرم و لب پر دارند نیز می‌توان از این روکش استفاده کرد. مورد بعدی که می‌توان از روکش زیرکونیوم استفاده کرد برای افرادی است که دندان قروچه می‌کنند که گزینه مناسبی برای آنها می‌باشد.

قیمت روکش زیرکونیوم

با توجه به مهارت و تجربه دندانپزشک متخصص، مواد، دستگاه‌هایی که استفاده می‌شود، قیمت آن متفاوت است. اگرچه هزینه روکش زیرکونیوم بالاتر از سایر روکش‌هاست ولی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که چندین سال ماندگار و با دوام خواهد بود.

سوالات متداول

آیا می‌توان به جای روکش‌های پایه فلزی از روکش زیرکونیوم استفاده کرد؟

بله، روکش زیرکونیوم جایگزین کاملا مناسبی برای روکش‌های پایه فلزی می‌باشد. نکته قابل توجه این است که می‌بایست این کار توسط دندانپزشک متخصص و مجرب صورت گیرد.

آیا روکش زیرکونیوم به مراقبت خاصی احتیاج دارد؟

بله، مانند سایر روکش‌ها نیاز به بهداشت دهان و دندان دارد؛ لازم است پس از مصرف هر وعده غذایی مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید، به خصوص نواحی اطراف روکش نیز باید به درستی تمیز شود زیرا که درصد پوسیدگی دندان زیرین را کم خواهد کرد.

نتیجه گیری

امروزه با به وجود آمدن روش‌های متفاوت درمانی در دندانپزشکی، اشخاص می‌توانند گزینه‌های مناسبی را با توجه به شرایط دهان و دندان خود انتخاب کنند که بهترین عملکرد را پس از درمان ارائه دهند. روکش زیرکونیوم یکی از بهترین روکش‌های موجود است که هم از کیفیت و دوام بالایی برخوردار است هم در مقایسه با سایر روکش‌ها از زیبایی قابل توجه ای بهره مند است که می‌توان در درمان دندان‌های جلویی از آن استفاده کرد.

نکته دیگری که می‌بایست به ان توجه کرد انتخاب دندانپزشک متخصص و مجرب است که قبل از تصمیم‌گیری؛ تفاوت روش‌های موجود را با دقت بررسی کند تا با آکاهی کامل از معایب، مزایا و شرایط آنها مشاوره لازم را در این خصوص در اختیار شما قرار دهد تا بهترین گزینه را نسبت به شرایط دهان و دندان خود انتخاب کنید. شما می‌توانید با کلینیک دکتر قاسم قاسم نژاد تماس حاصل فرمایید و از مشاوره آنلاین و رایگان بهرمند شوید.

5/5 - (12 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین