Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

بهترین رنگ کامپوزیت دندان کدام است؟

انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که قبل از مراجعه به دندانپزشک می‌بایست از آن اطلاعات کامل داشته باشید؛ زیرا دندان یکی از مهم‌ترین اجزای صورت محسوب می‌شود که نقش بسزایی در زیباتر کردن چهره شما دارد. لازم است بدانید که برای تعیین رنگ دندان؛ استاندارد‌هایی وجود دارد
رنگ کامپوزیت دندان

انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که قبل از مراجعه به دندانپزشک می‌بایست از آن اطلاعات کامل داشته باشید؛ زیرا دندان یکی از مهم‌ترین اجزای صورت محسوب می‌شود که نقش بسزایی در زیباتر کردن چهره شما دارد. لازم است بدانید که برای تعیین رنگ دندان؛ استاندارد‌هایی وجود دارد که دندانپزشک متخصص زیبایی توضیحات کافی را در این خصوص قبل از اجرای کار به شما خواهد داد؛ ولی چه خوب است که شما خود نیز اطلاعات کافی را قبل از انجام کامپوزیت داشته باشید.

آیا می‌دانید جهت انتخاب رنگ کامپوزیت دندان به چه نکاتی باید توجه کنید؟ آیا می‌خواهید بدانید چه انتخابی بهترین گزینه برای رنگ کامپوزیت دندان شما به‌حساب می‌آید؟

برای پاسخ به سوال‌های خود همراه ما باشید؛ همچنین می‌توانید جهت مشاوره آنلاین و رایگان با کلینیک تخصصی و زیبایی دکتر قاسم قاسم نژاد تماس حاصل فرمایید.

انواع رنگ‌های کامپوزیت دندان

  • A : قهوه ای مایل به قرمز
  • B : مایل به زرد
  • C : خاکستری
  • D : خاکستری مایل به قرمز

هر کدام از این دسته‌ طیف‌ها؛ از شماره 1 به 4؛ از روشن تر به تیره تر تقسیم می‌شوند.

به طور کلی رنگ کامپوزیت دندان در چهار دسته بندی A، B، C و D تقسیم بندی می شوند که به ترتیب قهوه ای مایل به قرمز، مایل به زرد، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز هستند. هر کدام از این دسته بندی ها دارای شماره های 1 تا 4 از روشن تر به تیره تر تقسیم می شوند.

پرکاربرد‌ترین طیف‌های کامپوزیت که بیشتر جهت طبیعی بودن دندان بکار می‌روند طیف‌های A1,A2,B1,B2,C3 , XBW هستند.

بهترین رنگ کامپوزیت دندان

پرطرفدارترین رنگ کامپوزیت دندان کدام است؟

از پرطرفدارترین درجه طیف‌های کامپوزیت طیف‌های A1,A3,B1 هستند. در اینجا دو سایه بسیار متداول و پرکاربرد را مورد بررسی قرار می دهیم:

1- سایه رنگ XL از برند KERR

KERR برندی آمریکایی است که سایه XL را که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است؛ را تولید و به بازار عرضه کرده است. دلیل اصلی محبوبیت این سایه در طبیعی بودن آن است که جلوه ای کاملا طبیعی به کامپوزیت‌ها می‌دهد که جزو یکی از زیباترین رنگ کامپوزیت دندان نیز به حساب می‌آید.

2- سایه BW از برند شفو

شفو برندی ژاپنی از کامپوزیت ونیر است که سفیدترین کامپوزیت محسوب می‌شود؛ که لبخند هالیوودی با این برند مشهور است و اغلب بلاگرها تمایل دارند تا از این سایه استفاده کنند که از درخشش بسیار زیبایی برخوردار است.

نکات کلیدی در انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان

1- رنگ پوست

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب طیف کامپوزیت رنگ پوست افراد است، مثلا اگر پوستی گندمی یا تیره دارید رنگ‌های سفید یا بسیار روشن توصیه نمی‌شود یا برعکس اگر جز افرادی هستید که پوست بسیار روشن و سفیدی دارید از رنگ‌های تیره استفاده نکنید. در نظر داشته باشید که سایه‌ها با پوستتان همخوانی داشته باشند که ظاهری غیرطبیعی و نامطلوبی پیدا نکند.

2- سفیدی چشم‌ها

یکی دیگر از نکات تاثیرگذار در انتخاب طیف رنگ کامپوزیت‌ دندان؛ سفیدی چشم‌هاست. سعی کنید کامپوزیت خود را مطابق با سفیدی چشم‌هایتان انتخاب کنید تا زیباترین و رضایت بخش‌ترین طیف را داشته باشید.

3- رنگ دندان‌های مجاور

فاکتور مهم دیگری که می بایست در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان در نظر گرفته شود؛ رنگ دندان‌های مجاور است. توجه داشته باشید که اگر تعداد زیادی از دندان‌هایتان را کامپوزیت می‌کنید؛ این موضوع اهمیت چندانی ندارد، اما اگر قرار است تعداد کمی از دندان‌هایتان کامپوزیت ‌شوند؛ درنظر گرفتن رنگ دندان‌های مجاور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

4- آرایش نداشتن

مورد بعدی که در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان تاثیر گذار است؛ استفاده از مواد آرایشی حین انجام کامپوزیت است. رژ لب و حتی پوشیدن لیاس‌های رنگی باعث می‌شوند که فرد نتواند رنگ مناسب چهره اش را انتخاب کند.

5- نور محیط

نور کلینیک دندانپزشکی می بایست خنثی باشد؛ تا فرد در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان دچار خطا نشود؛ البته این مورد اغلب توسط کلینیک رعایت خواهد شد.

6- نظر دندانپزشک متخصص

اگرچه نظر شما در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان اولویت دارد؛ ولی از دانستن نظر دندانپزشک خود غافل نشوید؛ چرا که دندانپزشک به دلیل تجربه زیاد در این خصوص و شناختی که از طیف رنگ‌ها و برند‌ها دارد قطعا انتخاب مطمئن‌تری نسبت به شما دارد؛ پس به نظر و توصیه دندانپزشک خود اعتماد کنید.

بهترین رنگ کامپوزیت دندان

عوامل موثر بر رنگ پذیری کامپوزیت دندان

نوع و برند کامپوزیت 

همانطور که می‌دانید نوع و برند کامپوزیت در ماندگاری و رنگ پذیری آن بسیار تاثیرگذار است. کامپوزیت نانوفیلر سرامیک کمترین رنگ پذیری را دارد.

بهداشت دهان و دندان

اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود؛ نه تنها دچار بیماری‌های دندان و لثه می شوید بلکه به سرعت رنگ کامپوزیت دندان شما تغییر خواهد کرد. در نتیجه پس از هر وعده غذایی مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.

رژیم غذایی

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی از قبیل قهوه، چای، زردچوبه باعث می‌شوند به مرور زمان رنگ کامپوزیت شما تغییر کند؛ خصوصا هفته اول لازم است کاملا رعایت شود.

استعمال دخانیات

مورد بعدی که به شدت در رنگ پذیری کامپوزیت تاثیرگذار است؛ استعمال دخانیات می‌باشد که مصرف آن در هفته اول اکیدا ممنوع است؛ و پس از آن نیز بهتر است مصرف سیگار را به حداقل برسانید زیرا به سرعت رنگ کامپوزیت‌ها را تغییر خواهد داد.

کیفیت پولیش

نکته قابل توجه ای که می بایست به آن بسیار توجه کرد پولیش است. کامپوزیت‌ها باید با دقت و صاف روی دندان‌ها قرار گیرند و صیقل داده شوند؛ دقت عمل و کیفیت بالای پولیش نقش به سزایی در رنگ پذیری کامپوزیت‌ها دارد.

چگونه می‌توان از تغییر رنگ کامپوزیت دندان جلوگیری کرد؟

  • مسواک زدن؛ با مسواک زدن بلافاصله پس از صرف غذاهای رنگدار و نوشیدن قهوه و چای می‌توانید تا حد امکان از تغییر رنگ کامپوزیت دندان جلوگیری کنید.
  • استفاده از نخ دندان؛ بخصوص در شرایطی که به مسواک دسترسی ندارید؛ می تواند از ماندن غذاها بین فواصل دندان‌ها جلوگیری کند. بطور کل همیشه از نخ دندان بعد از مسواک استفاده کنید.
  • استفاده از خمیردندان‌های مناسب در پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت موثر است.
  • دهانشویه نیز می تواند در این خصوص تاثیرگذار باشد ولی قبل از مصرف آن حتما با دنداپزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف دخانیات را به حداقل یا صفر برسانید.

سوالات متداول

رنگ کامپوزیت دندان سلبریتی‌ها و افراد مشهور چیست؟

اغلب سایه A1 را که سفیدترین طیف کامپوزیت است؛ انتخاب می‌کنند که خیلی جلب توجه می‌کند و گزینه بعدی B1 است که کمی از سفیدی آن در مقایسه با A1 کاسته شده است.

چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که کامپوزیت مدنظر ما مناسب ترین و هماهنگ ترین گزینه برای ما است؟

بهترین راه جهت رسیدن به این اطمینان، اعتماد به نظر دندانپزشکتان است، زیرا که او تجربه کافی دارد تا تشخیص دهد چه رنگی مناسب شماست، همچنین با در نظرگرفتن بودجه تان گزینه مناسبی را به شما معرفی خواهد کرد.

کدام رنگ کامپوزیت دندان بهتر است؟

بطور کل نمی‌توان به طور مجزا گفت که چه طیفی بهترین است. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم طیف ‌ها بر اساس چهره، رنگ چشم، دندان‌های مجاور، پوست و حتی سن برای افراد مختلف متفاوت است و نمی‌توان رنگی را به عنوان بهترین انتخاب کرد.

آیا در نظر گرفتن سن افراد در انتخاب رنگ کامپوزیت مهم است؟

بله؛ معمولا سفید و خیلی روشن برای افراد با سن پایین مناسب است و برای افراد مسن توصیه نمی‌شود.

آیا رنگ کامپوزیت دندان تغییر می‌کند؟

تغییر رنگ اتفاقی طبیعی است و به‌طور کلی؛ هیچ یک از برندهای کامپوزیت از این موضوع در امان نیستند و به ترمیم یا تعویض پس از گذشت 5 تا 7 سال نیازمندند. اما لازم به ذکر است که عمر کامپوزیت می تواند با توجه به مهارت و تخصص دندانپزشک در نصب و با مراقبت‌های شما پس از انجام کامپوزیت دندان طولانی تر شود.

لمینت یا کامپوزیت ؟ کدام گزینه از لحاظ رنگ مناسب تر است؟

هر دو روش جهت اصلاح طرح لبخند بکار گرفته می‌شوند؛ روش و تکنولوژی هر کدام با دیگری متفاوت است، ولی نمی‌توان گفت کدام طیف بهتری دارند؛ زیرا که کاملا به جنس و شرایط دندان هر فرد بستگی دارد. گاهی برای یک فرد طیف‌های کامپوزیت مناسب تر از لمینت هستند.

آیا در رنگ کامپوزیت‌ دندان طیف صدفی موجود است؟

سایه BW برند شفو از سفیدترین طیف کامپوزیت است ولی معمولا افرادی که علاقه زیادی به طیف صدفی دارند لمینت استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

به‌طور خلاصه؛ جهت انجام کامپوزیت بهتر است اطلاعات خود را در زمینه طیف‌های موجود و تفاوت آنها با هم بالا برده و بررسی‌های لازم را با درنظر گرفتن رنگ پوست، دندان‌های مجاور، سفیدی چشم و سن تکمیل کنید و در نهایت با مشورت دندانپزشک بهترین گزینه را انتخاب کنید تا پس از انجام کامپوزیت نهایت رضایت حاصل شود.

جهت انجام مشاوره رایگان و آنلاین می‌توانید همه روزه از ساعت 10 الی 6 عصر با کلینیک تخصصی زیبایی و درمانی دکتر قاسم قاسم نژاد تماس حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید برای دیدن نمونه کارهای کامپوزیت دندان دکتر قاسم نژاد کلیک نمایید.


5/5 - (46 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

2 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
safa
safa
4 ماه قبل

بهترین برند کامپوزیت دندان چیه؟

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین