Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

با خدمات زیبایی دندان پزشکی آشنا شوید!

برای شروع، بهتر است اول توضیح دهیم خدمات زیبایی دندان پزشکی دقیقاً چیست. به صورت کلی در حوزه دندان پزشکی، به هر کاری که برای زیباتر کردن دندان‌ها، لثه و یا هر دو انجام شود، خدمات زیبایی دندان می‌گویند. در ادامه این مقاله با معرفی این خدمات با ما همراه باشید.
خدمات زیبایی دندان پزشکی خانم ها

خدمات زیبایی دندان پزشکی برای افرادی مناسب است که نیاز به اصلاح فرم و شکل ظاهری دندان‌ها و زیباسازی آن‌ها دارند.

می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در زیبایی افراد، دندان‌هایشان است. تا وقتی که دندان‌های زیبایی نداشته باشید، هر چقدر هم که اجزای دیگر صورتتان زیبا باشد، تا بخندید یا دهانتان را باز کنید تمامی زیبایی‌های دیگر در صورتتان نادیده گرفته می‌شود و حواس‌ها به سمت دندان‌های نامرتب یا تیره جذب می‌شود؛ این مسئله باعث می‌شود فرد زیبا به نظر نرسد.

دندانی که زیبا نیست، مطمئناً آسیب دیده هم می‌باشد که این امر می‌تواند تأثیر زیادی روی زندگی فرد بگذارد. به جز درد دندان درد، تا زمانی که دندان درستی نداشته باشید نمی‌توانید درست غذا بخورید و این مسئله باعث می‌شود فرایند هضم دچار مشکل شود؛ این قضیه می‌تواند افراد را با مشکلات مختلف گوارشی و بیماری‌های جدی روبه‌رو کند؛ بنابراین، رسیدگی به دندان‌ها نه تنها شما را زیباتر می‌کند، بلکه سلامتتان را هم تضمین می‌کند.

در این مقاله قصد داریم در مورد خدمات زیبایی دندان پزشکی صحبت کنیم و انواع این خدمات را برای شما شرح دهیم. اگر تمایل دارید از خدمات زیبایی دندان پزشکی استفاده کنید، لازم است در قدم اول، آگاهی خود را در این مورد بیشتر کنید؛ پس در این مقاله همراه ما باشید.

خدمات زیبایی دندان پزشکی چیست؟

برای شروع، بهتر است اول توضیح دهیم خدمات زیبایی دندان پزشکی دقیقاً چیست. به صورت کلی در حوزه دندان پزشکی، به هر کاری که برای زیباتر کردن دندان‌ها، لثه و یا هر دو انجام شود، خدمات زیبایی دندان می‌گویند.

معمولاً گفته می‌شود خدمات زیبایی دندان ضروری نیست و فقط افرادی که دوست دارند لبخندی زیباتر داشته باشند باید از آن استفاده کنند؛ خب، این حرف کاملاً درست نیست! البته که خدمات زیبایی دندان ممکن است در برخی موارد ارتباط زیادی با سلامتی دندان‌ها نداشته باشد ولی در بیشتر مواقع، دندان‌هایی که زیبا نیستند یا آسیب دیده‌اند و یا در آینده نزدیک در صورتی که به آن‌ها رسیدگی نشود، آسیب می‌بینند. پس می‌توان گفت که خدمات زیبایی دندان پزشکی لازم است.

بهترین کاری که می‌توانید برای زیبایی دندان‌های خود انجام دهید، رعایت بهداشت دهان و دندان‌هاست. اگر دندان‌های شما از ابتدا ایرادی نداشته، با رعایت بهداشت‌های اولیه دهان و دندان (حداقل دو بار مسواک در روز و یک بار کشیدن نخ دندان) زیبایی دندان‌های شما حفظ می‌شود. ولی بسیاری از افراد ممکن است بعد از تکمیل شدن رشد فک، دندان‌هایشان روی هم کج قرار بگیرند و یا مشکلات دیگری متوجه دندان‌های آن‌ها شده باشد که در این صورت، بهترین کار مراجعه به دندان پزشک برای خدمات زیبایی دندان است. البته در بسیاری از موارد مراجعه کنندگان درخواست اصلاح طرح لبخند هم دارند.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین خدمات زیبایی دندان پزشکی را نام برده و هر کدام را شرح می‌دهیم.

انواع خدمات زیبایی دندان

خدمات زیبایی دندان‌ها برای بهبود زیبایی دندان‌ها، مربوط به ترمیم و یا زیباسازی رنگ، اندازه، شکل، تراز و یا موقعیت دندان‌ها می‌شود و ظاهر کلی لبخند را زیباتر می‌کند. دندان پزشکی زیبایی یک روش حرفه‌ای مراقبت از دهان و دندان به حساب می‌آید. در برخی موارد درمانی دندان هم مزایای ترمیمی مشاهده می‌شود.

مهم‌ترین روش‌های خدمات زیبایی دندان به شرح زیر است:

کامپوزیت دندان

باندینگ مینا (پیوند مینا) یا همان کامپوزیت دندان‌ها، روشی برای زیباتر کردن دندان‌ها است که به افرادی توصیه می‌شود که دندان‌هایشان، لکه‌هایی عمقی دارند که با جرم گیری از بین نمی‌رود. موادی که در این روش استفاده می‌شود همان موادی است که از آن برای پر کردن دندان استفاده می‌شود. این ماده سفید رنگ است و برای قالب گیری استفاده می‌شود، یعنی بر اساس شکل دندان‌ها و لثه شما، دندان پزشک قالبی را با استفاده از این مواد می‌گیرد. مشکلی که این روش دارد، ماندگاری کم آن نسبت به روش روکش کردن دندان‌هاست؛ به همین دلیل، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند دندان‌های خود را روکش کنند، نه کامپوزیت.

به طور کلی، روش کامپوزیت دندان برای افرادی مناسب است که دچار پوسیدگی دندان، شکستگی، لب پریدگی، ترک خوردگی یا فرسودگی لبه‌های دندان شده‌اند. در این روش، قسمت پوسیده شده دندان توسط دندان پزشک برداشته شده و به جای آن روی دندان کامپوزیت قرار می‌گیرد.

بلیچینگ (سفید کردن دندان)

 سفید کردن دندان یا بلیچینگ که بسیاری از افراد آن را به اسم جرم گیری دندان می‌شناسند، یکی از رایج‌ترین و آسان‌ترین روش‌های زیبایی دندان است. این روش بی خطر است و برای بیشتر کسانی که دندان‌هایشان تیره و لک دار شده است، مؤثر واقع می‌شود.

دندان‌ها طی سالیان زیاد با خوردن غذا و نوشیدن مایعات مختلف و یا مصرف دارو، لک دار شده و رنگ آن‌ها تغییر می‌کند. در بسیاری از موارد، عادات شخصی مانند سیگار کشیدن یا مصرف زیاد قهوه باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود که با بلیچینگ، این مشکل برطرف می‌گردد.

در این روش، اول پلاک‌ها، تارتار و بقیه مواد زائدی که روی دندان‌ها مانده است پاک می‌شود و بعد از آن، دندان پزشک سعی می‌کند رنگ طبیعی دندان‌ها را بازیابی کند. پس از آن، از سفید کننده برای سفیدتر کردن دندان‌ها استفاده می‌شود.

یکی دیگر از روش‌هایی که برای بلیچینگ استفاده می‌شود، سفید کردن دندان‌ها با استفاده از لیزر است. در این روش، مواد سفید کننده روی دندان‌ها گذاشته می‌شود و بعد از آن، پرتو آرگون به دندان تابانده می‌شود تا ماده شیمیایی سفید کننده را فعال کند و دندان‌ها سفید شوند.

روکش دندان

این روش برای افرادی که دندان‌های جلویی‌شان شکسته است و یا به طور کلی، دندان‌هایی با لکه‌های عمقی دارند مؤثر است. در روش روکش کردن دندان‌ها، سطح مینای دندان به آرامی با استفاده از سوهان، تراشیده شده و بعد از آن، از دندان‌ها قالب گرفته می‌شود؛ این قالب به آزمایشگاه دندان پزشکی فرستاده می‌شود تا روکش‌های دائمی تهیه گردد. در مدت آماده سازی روکش‌های دائمی، روکش‌های موقت را بر روی دندان‌های خود می‌گذارید.

افرادی که تیرگی دندان خود را نمی‌توانند با بلیچینگ از بین ببرند معمولاً از این روش استفاده می‌کنند. روکش کردن دندان‌ها چندین و چند سال یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی دندان به حساب می‌آمد.

ایمپلنت دندان

خدمات زیبایی دندان

افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، می‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند. معمولاً فرق دندان‌های ایمپلنت شده با دندان اصلی معلوم نیست و کسی متوجه آن نمی‌شود.

در این روش، در جای دندان از دست رفته، یک پیچ تیتانیومی وارد لثه می‌شود تا به عنوان پایه برای تاج دندان مورد استفاده قرار بگیرد. بعد از آن که دندان قالب گیری شده آماده شد، روی این پیچ قرار می‌گیرد و به عنوان دندان جدیدی برای فرد کار می‌کند. از ایمپلنت می‌توان به عنوان دندان دائمی استفاده کرد.

نکته‌ای که در دوره ایمپلنت کردن دندان‌های خود باید به آن توجه کنید، رعایت بهداشت دهان و دندان است چرا که اگر پلاک‌ها و مواد زائد به سمت قسمت ایمپلنت شده بروند، لثه عفونت کرده و کار برای بیمار بسیار سخت می‌شود. سیگار کشیدن در این دوران ممنوع است.

لیفت لثه

لیفت لثه هم یکی از روش‌های زیبایی دندان است که طرف‌داران خاص خود را دارد. در این روش، خط لثه حجاری شده و بالا برده می‌شود تا دندان‌ها، مرتب‌تر و بلندتر به نظر برسند. در این روش، بافت لثه و استخوان‌های زیرین تغییر شکل داده می‌شوند.

تغییر شکل دندان‌ها

روش تغییر شکل دادن دندان‌ها برای افرادی که دندان‌های نامرتب دارند مناسب است. در این روش، بخشی از مینای دندان‌ها تراشیده می‌شود تا ظاهر دندان‌ها یک دست و مرتب شود. این روش با نام‌های کانتورینگ، ادنتوپلاستی و استریپینگ هم شناخته می‌شود.

اکثر افرادی که تمایل به زیبا کردن دندان‌های خود دارند، دندان‌هایی نامرتب با اختلاف اندازه و ارتفاع داشته و یا دندان‌های آن‌ها در کنار هم کج قرار گرفته‌اند که با استفاده از این روش، می‌توانند دندان‌هایی یک دست و زیبا داشته باشند.

بریس فلزی دندان

بیشتر افراد به اشتباه فکر می‌کنند این گزینه برای کودکان مؤثرتر است؛ در حالی که بسیاری از بزرگسالان هم برای مرتب کردن دندان‌های خود از بریس‌های فلزی استفاده می‌کنند. البته توصیه‌ای که می‌شود به بزرگسالان کرد، استفاده از بریس‌های شفاف است که نسبت به بریس فلزی، کمتر محسوس می‌باشد.

نامرتب بودن دندان‌ها در کنار هم دیگر می‌تواند دردهای زیادی را برای افراد به وجود آورد؛ چون این دندان‌ها در کنار یکدیگر در حالت فشار قرار دارند و مشکلات عصبی زیادی را برای فک و یا سر می‌توانند به وجود بیاورند. حتی در برخی گزارش‌ها مشخص شده است که دلیل سردردهای مزمن افراد، همین حالت قار گیری دندان‌ها در کنار یکدیگر بوده که فشارهای زیادی را به عصب‌ها وارد کرده است.

بریج دندانی

یکی دیگر از انواع خدمات دندان پزشکی زیبایی، بریج‌های دندانی هستند. از بریج‌ها برای نگه داشتن چند دندان به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود. افرادی که یک یا چند دندان را از دست داده‌اند، می‌توانند از بریج دندانی برای احیای زیبایی دندان‌های خود استفاده کنند. گذاشتن بریج در بین دندان‌ها باید با ارزیابی موقعیت لثه و دندان‌های از دست رفته صورت گیرد. بریج‌ها به صورت دائمی بوده و متحرک نیستند.

لمینت دندان

لمینت کردن دندان‌ها یکی دیگر از خدمات زیبایی دندان‌هاست که مشابه کامپوزیت و روکش دندان است. جنس لمینت معمولاً از سرامیک است.

در روش لمینت، مینای دندان با استفاده از سوهان تراشیده شده و از دندان‌ها قالب گرفته می‌شود. بعد از آن، قالب به آزمایشگاه فرستاده شده تا روکش‌های سرامیکی برای دندان آماده شود. بعد از آماده سازی، این روکش‌ها روی سطح جلویی دندان قرار می‌گیرد و به آن‌ها ظاهری درخشنده، سفید و مرتب می‌دهد.

معمولاً لمینت دندان بین 10 تا 15 سال قابل استفاده است که البته ماندگاری آن، به جنس مواد و متریالی که برای ساخت آن استفاده شده است، بستگی دارد.

سخن پایانی

همان طور که اول این مقاله گفتیم، دندان هر فرد بخش اصلی زیبایی او را تشکیل می‌دهد. تا وقتی که دندان‌هایی زیبا نداشته باشید، لبخند شما زیبا نخواهد بود و نمی‌توانید به راحتی در اجتماع ظاهر شوید. به همین دلیل، به شدت توصیه می‌کنیم بهداشت دهان و دندان‌های خود را رعایت کنید تا در سال‌های آینده، مجبور نشوید برای احیای زیبایی دندان‌های خود به دندان پزشک مراجعه کنید. البته مراجعه سالانه به دندان پزشک برای چکاپ کلی، اجتناب ناپذیر است.

در این مقاله سعی کردیم خدمات دندان پزشکی زیبایی و انواع این خدمات را برای شما عزیزان شرح بدهیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی واقع شده باشد.

در صورتی که در مورد خدمات زیبایی دندان سؤالی دارید که در این مقاله پاسخ آن را نیافته‌اید، سؤال خود را در قسمت نظرات زیر همین مقاله مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن شما را راهنمایی کنیم.

5/5 - (16 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین