Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

دریافت نوبت

فرم درخواست آنلاین جهت مشاوره حضوری

نام *
نام خانوادگی *
موبایل *
ایمیل
دلیل درخواست مراجعه *
توضیحات

8 مزیت عصب کشی با دستگاه روتاری

عصب کشی با دستگاه روتاری گزینه خیلی مناسب تر و دقیق تری ، نسبت به دست های دندان پزشک است ، در عین حال دستگاه روتاری با فایل های ویژه عصب کشی دندان کار می کند و شکل کانال ریشه را به خود می گیرد.عصب کشی با دستگاه روتاری علاوه بر
عصب کشی با دستگاه روتاری

یکی از مدرن ترین و به روزترین روش ها برای درمان ریشه عصب کشی با دستگاه روتاری است که در کلینیک های حرفه‌ای برای انجام عصب کشی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عصب کشی با دستگاه روتاری روشی جدید و در عین حال بی خطر است که هنوز آنچنان فراگیر نشده و استفاده از روش‌های قدیمی و سنتی همچنان متداول است.

کلینیک دندانپزشکی قاسم نژاد نیز با استفاده از روش های نوین از دستگاه حرفه ای روتاری برای جراحی کانال ریشه یا همان عصب کشی بهره می‌برد و در خدمت مراجعه کنندگان عزیز می‌باشد.

در این مقاله با عصب کشی با دستگاه روتاری، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

با عصب کشی دندان آشنا شوید

عصب کشی دندان یک فرآیند درمانی می‌باشد که تقریبا هرکسی ممکن است در طول زندگی خود آن را تجربه کند و از این درمان نیز استفاده کند. بیشتر ما حساسیت های دندانی را در زمان خوردن و آشامیدن تجربه کرده ایم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه عصب کشی می‌توانید مقاله عصب کشی دندان چیست؟ را مطالعه نمایید.

عصب کشی دندان زعفرانیه

دندان‌ها از دو بخش مهم تاج و ریشه تشکیل شده اند. قسمتی از تاج دندان را مینا می‌نامند که قسمت خارجی تاج را دربر می‌گیرد و دارای بخشی به نام عاج می‌باشد که در داخل آن قرارگرفته است. در قسمت پایینی عاج دندان قسمتی واقع شده است که به آن اطاق پالپ یا ساقه می‌گویند که تمام قسمت های عروق و عصب به آن نفوذ کرده و وظیفه غذارسانی برای دندان را انجام می دهند.

اگر در بخش پالپ یا همان ساقه آلودگی ایجاد شود اولین قسمتی که مورد حمله قرارمی‌گیرد مینای دندان است و اگر این حمله گسترده‌تر شود از سد مینای دندان عبور کرده و به بخش عاج میرسد و در این موقع، حساسیت های دندانی نسبت به سردی و گرمی شروع شده و پس از آن دندان و لثه دارای عفونت و پوسیدگی و التهاب خواهد شد که همواره با درد همراه است.

مراحل آلوده و خراب شدن ریشه دندان

عصب کشی با دستگاه روتاری

در این فرآیند دندانپزشک شروع به پاکسازی ریشه کرده و آن را از هرگونه آلودگی و عفونت و باکتری تمیز کرده و هرگونه مسیری که باعث نفوذ مجدد آن ها به قسمت پالپ دندانی می‌شود را مسدود می‌کند.

استفاده از دستگاه روتاری برای عصب کشی دندان

جدیدترین و به روزترین شیوه درمانی در عصب کشی، استفاده از دستگاه روتاری در این فرایند می‌باشد.

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که دستگاه روتاری چیست؟

پیشرفته‌ترین و بروزترین روش حال حاضر در علم دندانپزشکی برای عصب کشی دندان، عصب کشی با دستگاه روتاری است.

دستگاه روتاری یا به عبارتی دیجیتال روتاری اندو توسط فایل های مخصوصی فعالیت می‌کنند که آن ها دارای جنس، فرم و شکل خاصی هستند. فایل‌هایی که در دستگاه روتاری استفاده می‌شود می‌تواند دقیقا شکل کانال ریشه دندان را به خود بگیرد و سپس درمان ریشه دندان را بسیار با کیفیت و با دقت انجام دهد.

از جمله برتری‌های دستگاه روتاری برای انجام عصب کشی، دقت و سرعت بالا نسبت به دست و در عین حال کیفیت بالا می‌باشد.

درنتیجه کار پاکسازی و تخلیه کانال ریشه با ظرافت و راندمان بالا صورت می‌پذیرد.

عصب واقعی دندان
عصب واقعی دندان از نزدیک توسط دکتر قاسم نژاد

مراحل عصب کشی دندان با دستگاه روتاری

معمولا در طول سال هر فرد باید 2 بار برای چکاپ دندان های خود به دندانپزشک مراجعه نماید. زیرا دندان ها در طول زمان، نیاز به بررسی دارند. شاید در بین دندان های شما دندانی وجود داشته باشد که دچار پوسیدگی شده باشد و به ریشه آن آسیب وارد شده باشد ولی علائم درد از خود بروز ندهد که با این بررسی ها نتیجه مشخص خواهد شد.

اگر دندان دچار پوسیدگی شده باشد و بخواهید برای عصب کشی اقدام کنید ابتدا باید یک عکس کامل رادیوگرافی (OPG) از دهان و دندان خود بگیرید تا دندانپزشک بتواند دقیق‌تر، ناحیه آسیب دیده را شناسایی کند. پزشک به کمک عکس رادیوگرافی می‌تواند میزان و حدود پوسیدگی و ضایعات را بررسی کند و در ادامه شروع به درمان بخش آسیب دیده کند.

مراحل انجام عصب کشی با دستگاه روتاری به این شکل است که در ابتدا دندانپزشک متخصص؛ پوسیدگی های شکل گرفته را از بین می‌برد و بعد از آن حفره‌ای برای دسترسی به عصب دندان ایجاد کرده و با استفاده از دستگاه فایندر طول و مشخصات ریشه دندان را بررسی می‌کند. سپس با استفاده از فایل‌های مخصوص دستگاه روتاری با دقت ریشه دندان را به صورت کامل پاکسازی می‌کند و بعد از آن کانال‌های دندانی را شست و شو می‌دهد.

پس از آن در مرحله آخر عصب کشی با دستگاه روتاری باید کانال دسترسی به عصب، خشک و آری از رطوبت گردد و سپس زمان آن می‌رسد که مسیر نفوذ دوباره میکروب‌ها و باکتری‌ها بسته شود. برای بستن این مسیر یا به اصطلاح پر کردن دندان، دندانپزشکان اغلب از ماده ای به نام گوتاپرکا استفاده می‌کنند.

تمام مراحل عصب کشی و فرایند آن توسط دستگاه روتاری و دستگاه اپکس فایندر صورت می‌پذیرد که درد بعد از عصب کشی را  به میزان قابل توجهی نسبت به روش های سنتی کاهش داده و دقت عمل و سرعت انجام عصب کشی را افزایش می‌دهد.

تفاوت عصب کشی با دستگاه روتاری و روش های قدیمی و سنتی

شاید این سوال برای شما مطرح شود که چه تفاوتی بین عصب کشی با دستگاه روتاری و روش های قدیمی سنتی عصب کشی وجود دارد؟

در روش قدیمی هم، همه مراحل  یکسان پیش می‌رود و تفاوتی که در استفاده از روش عصب کشی با دستگاه روتاری و عصب کشی سنتی وجود دارد، قسمتی است که دندانپزشک ریشه دندان را با فایل پاکسازی می‌کند.

در روش سنتی از ابزار دستی یا دستگاه‌های معمولی برای پاکسازی ریشه استفاده می‌شود که دقت کمتر، سرعت پایین‌تر و کیفیت پایین تری دارد. فایل هایی که در دستگاه روتاری استفاده می‌شود به صورت چرخشی دوَرانی بوده اما در روش دستی به این صورت نیست و حرکات دست دندانپزشک درآن دخیل می‌باشد.

چرخشی ، چرخنده ، دورانی = rotary

در صورتی که از فایل چرخشی برای عصب کشی دندان استفاده شود دیواره‌های عاجی به راحتی برداشته شده و هنگامی که فایل در چرخش است خرده‌های عاج بیرون کشیده می‌شود و این فرآیند باعث می‌شود خرده‌های عاجی به طرف انتهای ریشه دندان نروند و زمانی که فایل می‌چرخد به سمت خارج از کانال دندان هدایت شوند و بیرون روند.

استفاده از فایل‌های چرخشی دستگاه روتاری باعث می‌شود مشکلات کلینیکی مانند انسداد، سوراخ شدن کاهش یافته به خصوص هنگامی که کانال عصبی دارای انحنا و خمیدگی باشد فایل چرخشی به آسانی تمام مسیر را طی کرده و تمامی بخش‌های کانال عصبی را از میکروب، آلوگی و هرگونه باکتری پاکسازی می‌کند.

در استفاده از روش دستی برای عصب کشی دندان این امکان وجود داشت که بخشی از دیواره عاجی نسبت به دیگر قسمت‌ها بیشتر برداشته شود و شکل دهی کانال به صورت یکنواخت انجام نشود.

اما در روش عصب کشی با دستگاه روتاری با استفاده از فایل‌های چرخشی می‌توان همه دیواره‌های عاجی دندان را به صورت کاملا یکنواخت برداشت تا تمام کانال‌های عصبی به صورت برابر در تمام سطوح پاکسازی شود. به همین علت شکلی که از کانال بدست می‌آید در روش استفاده از روتاری باعث می‌شود میزان سرعت در پر کردن کانال افزایش یافته و پر کردن کانال با استفاده از مواد گوتاپرکا به سهولت صورت پذیرد.

فایل‌های روتاری در انتخاب خود فاقد نوک تیز و برنده هستند و به همین علت از آسیب به دندان و سوراخ شدن کناره‌های کانال جلوگیری شده و روشی بسیار مطمئن است. قطعا از کانال مرطوب باید برای هنگام کار با دستگاه روتاری استفاده نمود. استفاده از دستگاه و لوازم روتاری در کانال های کرودار و باریک دارای عمر کوتاه‌تری است.

عصب کشی عکس

مزایای استفاده از عصب کشی با دستگاه روتاری

همانطور که اشاره کردیم با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های جدید و مطمئن تری نسبت به روش های پیشین جایگزین می‌شوند که حتما مزایایی نسبت به قبل دارند. در ادامه این مقاله مزایای عصب کشی با دستگاه روتاری را بررسی خواهیم کرد.

برای استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و روش‌‌های نوین برای درمان می‌توانید مرکز دندانپزشکی دیجیتال دکتر قاسم نژاد را برگزینید و با آسودگی خاطر از عصب کشی با دستگاه روتاری برای درمان ریشه دندان خود بهره‌مند شوید.

  • کیفیت و تمرکز در زمان عصب کشی با دستگاه روتاری برای درمان ریشه و عصب کشی بسیار بالا است.
  • دقت بسیار بالا در زمان درمان ریشه با استفاده از این دستگاه به نسبت روش سنتی.
  • با استفاده از دستگاه روتاری می‌توانید فرایند عصب کشی دندان را بسیار با سرعت و راحت انجام داده که سریع بودن زمان استفاده از این روش برای بیمار نیز بسیار راحت خواهد بود.
  • دردی که بعد از فرایند عصب کشی بیمار باید تحمل کند در استفاده از روش عصب کشی با روتاری بسیار کمتر است.
  • هستند بیمارانی که صدای ابزار پزشکی مخصوصا دندانپزشکی به آن ها استرس وارد می‌کند؛ دستگاه روتاری دارای صدای بسیار کمی است و این مزیت باعث می‌شود بیمار آرامش بیشتری داشته و با خیال آسوده تری پذیرای درمان باشد.
  • در روش ستنی ممکن هست در مراحل عصب کشی به دیواره‌های کانال دندان شما آسیب برسد؛ اما با استفاده از دستگاه روتاری برای انجام آن، این اتفاق بسیار کاهش میابد.
  • با استفاده از این روش امکان سوراخ شدن دندان به حداقل می‌رسد زیرا فایل‌های روتاری فاقد خراش دهنده، نوک تیز و برنده هستند.
  • فایل‌های چرخشی دستگاه روتاری نمی‌تواند بر شکست و یا موفقیت فرآیند درمان کمک کند ولی می‌تواند احتمال آسیب به دندان در هنگام عصب کشی را به حداقل برسانده و یا از آن جلوگیری کند.

خلاصه ای سریع از عصب کشی با دستگاه روتاری

عصب کشی با دستگاه روتاری گزینه بسیار مناسب تر و دقیق تری نسبت به دست‌های متخصص دندانپزشکی است.

این دستگاه با فایل های ویژه عصب کشی دندان کار می‌کند و شکل کانال ریشه را به خود می گیرد.

عصب کشی با دستگاه روتاری علاوه بر اعمال فایل ها، عمل پاکسازی و تخلیه کانال های ریشه را نیز به سرعت انجام می دهد.

روتاری با نفوذ به عمیق ترین لایه های لثه، درمانی قطعی، با تداومی بالا و ایجاد درد کمتر را به همراه خواهد داشت.

روتاری اندو با توجه به اینکه هندپیس مخصوص خود در تولید آن تعبیه شده، درمان را در زمان کمتری به انجام می‌رساند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با مرکز دندانپزشکی دیجیتال دکتر قاسم نژاد تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (216 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

11 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عصب کشی با دستگاه روتاری
عصب کشی با دستگاه روتاری
1 سال قبل

عصب کشی با دستگاه روتاری دائمی است؟ به دندان آسیب نمیرسه؟

setayesh
setayesh
1 سال قبل

عصب کشی با دستگاه روتاری دائمی است؟ به دندان آسیب نمیرسه؟

dr_ghasem_ghasemnejad
مدیر
dr_ghasem_ghasemnejad
1 سال قبل
پاسخ به  setayesh

سلام، بله به صورت دائمی می باشد. خیر به دندان آسیب وارد نمی شود، اما باید مراقبت های لازم پس از عصب کشی به خوبی انجام شود.

حیدرنیا
حیدرنیا
1 سال قبل

عصب کشی با دستگاه روتاری درد داره؟

دکتر قاسم قاسم نژاد
مدیر
دکتر قاسم قاسم نژاد
1 سال قبل
پاسخ به  حیدرنیا

سلام، قبل از انجام عصب کشی دندانپزشک از مواد بی حسی برای شما استفاده میکند تا دردی را احساس نکنید، به طور کلی عصب کشی درد زیادی ندارد.

dr.sinamehri
dr.sinamehri
8 ماه قبل

بسیار جامع و عالی، تقریبا تو همه نتایج google شما بهترین مقاله هارو ایجاد کردید ممنون از شما بابت بالا بردن آگاهی مردم

naein
naein
8 ماه قبل

very good article, thankyou so much Dr ghasemnejad

fardad
fardad
6 ماه قبل

سلام خیلی ممنون از مطلب خوبتون، ببخشید قیمت و هزینه لمینت دندان و کامپوزیت دندان رو محبت میکنید و اینکه برای لمینت و کامپوزیت دندان نیاز به عصب کشی هست آیا؟

فهرست مطالب