Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

کامپوزیت دندان فاصله دار

کامپوزیت دندان فاصله دار (دیاستما) یک راه حل بسیار مناسب برای بستن فواصل دندانی محسوب می شود. انسان ها با توجه به شرایط ژنتیکی، وراثتی و زیست محیطی رشد فیزیکی متفاوتی با یکدیگر دارند، از جمله این تفاوت ها در دهان و دندان نمود دارد. یکی از این موارد دندان فاصله دار است، فاصله بیت دو دندان را دیاستما می نامند.
کامپوزیت دندان فاصله دار

کامپوزیت دندان فاصله دار (دیاستما) یک راه حل بسیار مناسب برای بستن فواصل دندانی محسوب می شود. انسان ها با توجه به شرایط ژنتیکی، وراثتی و زیست محیطی رشد فیزیکی متفاوتی با یکدیگر دارند، از جمله این تفاوت ها در دهان و دندان نمود دارد. یکی از این موارد دندان فاصله دار است، فاصله بیت دو دندان را دیاستما می نامند.

دیاستما یا فواصل بین دندان ها، مانند بسیاری از مشکلات دیگر، روند درمانی متفاوتی دارد. مقدار و میزان فاصله بین دندان ها و تعداد دندان هایی که از هم فاصله دارند عواملی هستند که روند درمانی را مشخص می کنند.

  • اگر فاصله کوتاه و یا محدود ​​باشد و فقط در یک سمت دندان باشد، فقط با افزودن کامپوزیت دندان به آن قسمت دندان درمان می شود. و کامپوزیت دندان فاصله دار در این مواقع انتخاب درستی می باشد.
  • اگر دیاستم در دو طرف دندان باشد به این معنی که نیاز به افزایش کامپوزیت دو طرف دندان باشد یا اینکه دیاستم عمومیت داشته باشد یا به اصطلاح دندان های بیشتری را در بر گیرد و درگیر کند، در این مواقع با توجه به شرایط موجود، معمولا دندان پزشک از روکش دندان استفاده می کند. از لمینت دندان های فاصله دار، کامپوزیت دندان فاصله دار و گاهی لمینت سرامیکی دندان نیز استفاده می شود.
کامپوزیت دندان فاصله دار دیاستما
کامپوزیت دندان فاصله دار

قبل از تصمیم گیری در مورد روش و نوع درمان، تفاوت و فرق بین لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت را بررسی و مطالعه کنید. و یا قیمت هر واحد ونیر کامپوزیت را با قیمت هر واحد لمینت سرامیکی مقایسه کنید.

مشکلاتی که دندان فاصله دار ایجاد می‌کند

تنها نشانه‌ی دیاستما، فاصله‌ی قابل مشاهده بین دندان‌ها است. اگر دندان‌ها به دلیل بیماری لثه شل شوند، ممکن است فرد احساس درد و ناراحتی کند، به خصوص هنگام غذا خوردن. همچنین از لحاظ ظاهری مشکلاتی ایجاد میکند.

بستن دندان فاصله دار با کامپوزیت

زمانی که بین دو یا چند دندان فاصله وجود دارد، دندانپزشکان متخصص این مشکل را به عنوان فاصله دندانی یا فاصله بین دندان ها می شناسند. فاصله بین دندان ها بعضی اوقات می تواند باعث ایجاد موانع و مشکلاتی شود. مشکلاتی از قبیل زیبایی و ظاهر دندان و درنتیجه زیبایی لبخند و صورت، و یا باعث گیر کردن غذا در بین فواصل دندان شود و همین امر موجب عفونت لثه، درد لثه، بوی بد دهان و در نتیجه پوسیدگی دندان شود که با کامپوزیت دندان فاصله دار این مشکلات حل شدنی است.

کامپوزیت دندان فاصله دار
کامپوزیت دندان فاصله دار

مزایای کامپوزیت دندان فاصله دار

  1. اصلاح طرح لبخند یکی از عواملی است که باعث می شود افراد اقدام به بستن فاصله بین دندان های خود نمایند.
  2. برطرف کردن مشکل در صحبت کردن به دلیل وجود فاصله بین دندان ها باعث می شود تا افراد نتوانند برخی حروف را به درستی تلفظ کنند، بنابراین با بستن این فاصله، تلفظ صحیح حروف امکان پذیر می شود.
  3. از بین بردن بوی بدن دهان، فاصله بین دندان ها می تواند به محلی برای تجمع میکروب ها و همچنین ذرات غذایی تبدیل شود. اغلب امکان تمیز کردن و مسواک زدن اصولی دندان های فاصله دار وجود ندارد و ممکن است مواد غذایی بین آن ها باقی بمانند و باعث ایجاد بوی بد در دهان شوند.
  4. از دیگر مزایای کامپوزیت دندان فاصله دار پیشگیری از ایجاد بیماری های دهان و دندان وجود فاصله بین دندان ها باعث می شود که مواد غذایی به طور مستقیم با لثه تماس پیدا کنند و این امر می تواند در ایجاد عفونت لثه نقش داشته باشد. علاوه بر این، این فاصله به این دلیل که نمی توان به درستی آن را تمیز کرد و همچنین امکان گیر افتادن ذرات غذایی در آن وجود دارد، به مرور زمان باعث می شود که دندان ها دچار پوسیدگی شوند، در نتیجه نه تنها سلامت دندان ها، بلکه سلامت لثه نیز به خطر می افتد.
  5. پیشگیری از نامنظم شدن و نامتفارن شدن دندان ها توسط کامپوزیت دندان فاصله دار، دندان ها به شکل معمول تمایل به جابه جایی و حرکت دارند و زمانی که شرایط لازم مانند وجود فضای خالی، وجود داشته باشد، امکان حرکت راحت تر آن ها به سمت فاصله و فضای موجود فراهم می شود. درنتیجه با بستن این فضا ها می توان از حرکت کردن و نامنظم شدن آن ها پیشگیری و جلوگیری کنیم.
  6. کامپوزیت دندان فاصله دار باعث افزایش اعتماد به نفس افراد و داشتن لبخند زیبا و دندان هایی مرتب از موارد موثر در افزایش جذابیت و زیبایی چهره می باشد، امری که می توان گفت تاثیر بسیار زیادی در اعتماد به نفس افراد و میزان رضایت آن ها از خود دارد. با برطرف کردن ایرادات ظاهری دندان ها، اعتماد به نفس افراد بالا می رود.
کامپوزیت دندان فاصله دار
کامپوزیت دندان فاصله دار

روش های دیگر برای درمان دندان فاصله دار

روش های مختلفی برای بستن فضای خالی بین دندان ها وجود دارد. دندانپزشک با توجه به علت فاصله دار شدن دندان ها و میزان فاصله ای که وجود دارد بهترین تصمیم را برای درمان این مشکل به شما پیشنهاد می کند. ارتودنسی، کامپوزیت ونیر دندان، کاشت ایمپلنت دندان، لمینت دندان های فاصله دار، کامپوزیت دندان فاصله دار و دندان مصنوعی روش هایی هستند که به کار می روند. زمانی که بین اکثر دندان ها فضای خالی وجود داشته باشد و این فواصل اندک باشند معمولا از ارتودنسی دندان ها استفاده می شود. این روش بیش از شش ماه به طول می انجامد و گران ترین روش محسوب می شود.

اما اگر فقط یک یا دو فاصله بین دندانی وجود داشته باشد روش کامپوزیت یا لمینت دندان های فاصله دار پیشنهاد می شود که کامپوزیت دندان فاصله دار ساده تر و مقرون به صرفه تر است. اما گاها ممکن است فاصله بین دندانی آنقدر زیاد باشد که گویی جای یک دندان خالی مانده است در این مواقع کامپوزیت دندان فاصله دار کاربردی ندارد و به جای کامپوزیت دندان فاصله دار از روش کاشت ایمپلنت دندان و یا دندان مصنوعی جهت پر کردن فاصله بین دندان ها استفاده می شود.

کامپوزیت دندان فاصله دار
کامپوزیت دندان فاصله دار توسط دکتر قاسم نژاد

ممکن است که درمان دیاستم ضروری نباشد. مخصوصا اگر فاصله میان دندان ها بخاطر تفاوت اندازه، استخوان فک یا ریختن دندان های شیری باشد. اگر درمان الزامی نباشد، اما بیمار قصد داشته باشد به دلایل ظاهری فاصله میان دندان ها را پر کند، دندان پزشک می تواند بهترین روش را معرفی کند. البته به تشخیص دندانپزشک متخصص برای بستن فاصله بین دندان از روش های دیگری مانند روکش دندان،لمینت دندان های فاصله دار و در مواردی استثنایی که فاصله بین دندان زیاد باشد از ایمپلنت دندان، یا اوردنچر و یا ارتودنسی نیز استفاده می‌شود. که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.در بخش زیر چند روش بستن فاصله بین دندانی را مشاهده خواهید کرد:

کامپوزیت دندان فاصله دار دیاستما توسط دکتر قاسم نژاد

ارتودنسی

درمان های مدرن ارتودنسی معمولا برای جابجایی دندان هایی استفاده می شود که کج یا بیش از حد به هم نزدیک هستند. بستن فاصله میان دندانی میتواند مشکلات مربوط به گاز گرفتن را از بین ببرد. بعضی از گزینه های تاثیرگذار به منظور برطرف کردن فاصله میان دندان را برایتان خواهیم گفت

  • براکت لینگوالی: در بخش داخلی دندان ها قرار می گیرد. به تاثیرگذاری براکت های نرمال هستند.
  • براکت های نرمال: دارای بهترین تاثیرگذاری هستند. انتخاب فرد به ترجیح و بودجه بستگی دارد. و نتیجه آنها یکسان است. نسخه های فلزی سنتی کمتر از گذشته نمایان می شوند و بخش پلاستیکی قابل جایگزینی آنها برای کودکان را می توان با بخش های پلاستیکی رنگی عوض کرد. سیم های سرامیکی همرنگ دندان ها را می توان به همراه براکت های شفافی استفاده کرد که تقریبا نامرئی به نظر می رسند.
  • ارتودنسی نامرئی با سیستم جدا شدنی راه حلی سریع، امن و تاثیرگذار برای جهت دهی ملایم دندان های جلو به موقعیت ایده ال است. سیم های شفاف ارتودنسی، مانند رتودنسی نامرئی (Invisalign)، به صورت فزاینده ای بین بیماران بزرگسالی که درمان ارتودنتیک محتاطانه را ترجیح می دهند، طرفدار پیدا کرده است.

ارتودنسی نامرئی

سیم کشی ارتودنسی نامرئی برای درمان فاصله بین دندان استفاده میشود. همچنین دندان های کج نیز با این روش قابل درمان است. با اینکه فاصله های کم می توانند با استفاده از باندینگ و کامپوزیت دندان فاصله دار برطرف شوند، بیمار باید برای برطرف کردن فاصله های بزرگ از ارتودنسی نامرئی استفاده کند. در ارتودنسی نامرئی از براکت هایی استفاده می کنند که به از دید پنهان است و گران قیمت هستند در مقابل براکت های سنتی قیمت کمتری دارند. یکی دیگر از کاربردهای ارتودنسی نامرئی بستن فاصله بین دندانی است.

باندینگ دندانی

اگر بیماری قصد بستن فاصله بین دندانی را داشته باشد، می‌تواند از باندینگ استفاده کند. در روش باندینگ رزینی به رنگ دندان روی دندان بیمار قرار میگیرد. سپس با استفاده از نور خاصی سخت می شود. باندینگ برای درمان دندان لب پر نیز استفاده میشود. با اینکه مواد باندینگ دندان تا حدی ضد لکه هستند، مقاومتی به تاج دندان مصنوعی نشان نمی دهند.

 ونیر و تاج مصنوعی

ونیر چینی یا سرامیکی به لایه نازکی اشاره می کند که می تواند به بخش جلویی دندان بیمار متصل شود. هرچند، دندانپزشک قبل از وصل کردن ونیر بخش کوچکی از مینای دندان را جدا می کند. از طرف دیگر، تاج های دندانپزشکی طوری طراحی میشوند که به راحتی روی دندان جای بگیرد. تاج باید صدمه حاصل از ضربه یا خرابی را برطرف کند.

اوردنچر

دندان مصنوعی جایگزینی برای دندان است و می تواند جایگزین بخشی از دندان ها یا تمام آنها باشد. اوردنچر جایگزین دندان است. اطلاعات بیشتر در این زمینه را میتوانید اینجا بخوانید: اوردنچر برپایه ایمپلنت (کاشت دندان)

ایمپلنت برای بستن فاصله بین دندانی

ایمپلنت های دندانی می توانند متحرک یا ثابت باشند که کاملا شبیه به دندان های طبیعی فرد هستند. اگر فاصله میان دندان ها به اندازه یک دندان کامل باشد، بیمار باید از ایمپلنت استفاده کند. پزشک مینای مصنوعی دندان را در لثه یا استخوان جای میدهد.

جراحی

وقتی دیاستم به دلیل مهار لبی به وجود میاید، ممکن است دندانپزشک مهاربرداری را توصیه کند. پروسه ای برای برداشتن بافت اضافه. سپس ممکن است که نوجوانان یا بزرگسالان برای برطرف کردن فاصله به ارتودنسی یا درمان دیگری احتیاج پیدا کنند. گذشت زمان در کودکان کم سن، این فاصله را میبندد.

درمان بیماری لثه

بیماری لثه میتواند باعث عفونت شود. عفونت نیز دندان شما را از بین خواهد برد. درمان می تواند شامل تغییر مقیاس برای برداشتن بخشی از دندان از لثه ها شود. تغییر مقیاس همچنین باکتری های باعث عفونت را از بین می برد. به علاوه، آنتی بیوتیک های موضعی یا دهانی هم می توانند سودمند باشند.

در چندین مورد، جراحی می تواند برای برداشتن باره دندان عمیق از لثه ها لازم باشد. وقتی لثه ها دوباره سلامت خود را به دست آوردند، ممکن است که دندانپزشک از یکی از درمان های بالا برای دیاستم استفاده کند.

انواع دندان فاصله دار

  • فاصله میانی دندان های جلو و کناری
  • فاصله میانی دندان نیش
  • فاصله بین دندان های جلو و یا فاصله دندان بین همه دندان ها

دلایل به وجود آمدن دندان فاصله دار

فضاهای دندان فاصله دار معمولا بین دندان جلویی قرار دارد، اما فواصل دندانی می توانند میان همه دندان ها نیز وجود داشته باشند، این موضوع دلایل زیادی می تواند داشته باشد. گاهی ممکن است دندان فاصله دار از نظر خود فرد مشکل خاصی به نظر نرسد؛ اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است قبل از بروز مشکلات حاد به دندانپزشک متخصص مراجعه شود تا این مورد بررسی شود تا از بیماری های دهان و دندان جلوگیری شود.

لمینت زعفرانیه لمینت دندان فاصله دار
لمینت دندان های فاصله دار

مزایای کامپوزیت فاصله بین دندان ها نسبت به ارتودنسی

از مزایای کامپوزیت دندان فاصله دار نسبت به ارتودنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سریع بودن طول دوره درمان؛ کامپوزیت دندان فاصله دار روشی بسیار سریع است که در یک جلسه درمانی انجام می شود، اما ارتودنسی درمانی طولانی مدت می باشد و بسته به میزان و شدت مشکلات دندانی حداقل 6 ماه طول می کشد تا نتایج لازم حاصل شوند.
  2. برطرف کردن سایر ایرادات ظاهری دندان؛ ارتودنسی تنها می تواند نامنظمی و فاصله بین دندان ها را درمان کند، اما با استفاده از کامپوزیت نه تنها می توان فاصله بین دندان ها را بست، بلکه در مواردی که دندان ها ایرادات دیگری مانند بد رنگی داشته باشند، می توان آن ها را نیز ترمیم نمود.
  3. بدون درد بودن؛ کامپوزیت دندان فاصله دار روشی است که بدون درد انجام می شود. اما در درمان ارتودنسی، دندان ها برای قرار گرفتن در موقعیت صحیح خود باید جابجا شوند که حرکت آن ها باعث ایجاد درد می شود.

قیمت و هزینه کامپوزیت دندان فاصله دار

قیمت کامپوزیت دندان فاصله دار دندانپزشکی

موارد متعددی در تعیین قیمت و هزینه کامپوزیت دندان فاصله دار نقش دارد، از جمله آن تعداد دندان های فاصله دار که در واقع همان تعداد واحدهای کامپوزیت می باشد، مواد مورد استفاده توسط دندانپزشک برای کامپوزیت دندان فاصله دار، و با توجه به شرح حال و درمان های جانبی برای کامپوزیت دندان فاصله دار و همچنین محل و مهارت دندانپزشک متخصص است.

لمینت دندان فاصله دار زعفرانیه،

کامپوزیت دندان فاصله دار زعفرانیه

شما هموطن عزیز می توانید برای استعلام قیمت و هزینه لمینت دندان در زعفرانیه و همچنین کامپوزیت دندان در زعفرانیه تهران منطقه 1با کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد تماس حاصل نمایید، همچنین از مشاوره آنلاین و رایگان این کلینیک بهرمند شوید.

سوالات متداول

آیا دیاستم، کامپوزیت دندان فاصله دار برای تمام افراد مناسب است؟

تشخیص مناسب بودن کامپوزیت دندان فاصله دار نیاز به انجام بررسی و معاینه لازم توسط دندانپزشک متخصص زیبایی دارد. پس از انجام تصویر برداری های رادیوگرافی و همچنین معاینه دندان ها و لثه بیمار، در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند، می توان از ونیر کامپوزیت برای بستن فاصله بین دندان ها استفاده کرد. اما به شکل کلی می توان گفت که افراد زیر دارای شرایط لازم برای استفاده از کامپوزیت برای بستن کامپوزیت فاصله دندان دارند:

  1. افرادی که فاصله بین دندان های آن ها کم می باشد.
  2. افرادی که بهداشت دندان و دهان را رعایت می کنند.
  3. افرادی که سیگار و قلیان و دخانیات استعمال نمی کنند.
  4. افرادی که عادات دهانی نامناسب ندارند.
  5. افرادی که دندان های فاصله دار آن ها کج نباشند و یا دارای کجی کم و جزئی باشد.

آیا کامپوزیت دندان فاصله دار دائمی است؟

یکی از سوالات افرادی که قصد کامپوزیت دندان فاصله دار را دارند، میزان ماندگاری این روکش ها می باشد. به طور کلی ونیر کامپوزیت ها با هر هدفی که مورد استفاده قرار بگیرند، ددر صوتی که به درستی نصب شوند و همچنین مراقبت های صحیح از آن ها انجام شود، در حدود 6 تا 10 سال ماندگاری خواهند داشت.

آیا فاصله بین دو دندان جلو را می توان با استفاده از کامپوزیت بست؟

بله، در صورتی که فاصله میان دو دندان جلو جزئی و کم باشد و دهان و دندان بیمار شرایط استفاده از این روش را داشته باشد، می توان فاصله موجود را با به کار گیری کامپوزیت دندان فاصله دار بست.

در صورتی که کامپوزیت دندان فاصله دار مناسب نباشد از چه روش های دیگری می توان استفاده کرد؟

تشخیص روش مناسب برای بستن فاصله بین دندان ها بر عهده دندانپزشک متخصص است. ولی به طور کلی از روش های دیگری مانند باندینگ، ارتودنسی، ایمپلنت و لمینت دندان های فاصله دار نیز می توان برای این منظور استفاده کرد.

سخن پایانی

همه انسان ها با شرایط ژنتیکی و زیست محیطی متفاوتی رشد و زندگی می کنند، از جمله این تفاوتها در رویش و رشد دندان ها است. دندان های فاصله دار یکی از همین تفاوت هاست که به دلایل مختلفی در انسان ها پدیدار می شود.

اما با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی انسان می تواند تا حدودی دست به تغییرات باب میل خود بزند، از جمله این تغییرات بستن دندان فاصله دار به روش های مختلف از قبیل کامپوزیت دندان فاصله دار، ارتودنسی، لمینت دندان های فاصله دار، ایمپلنت دندان، باندینگ دندان و… می باشد. در بین این روش ها با توجه به اینکه اگر فواصل دندانی کم و جزئی بود می توان از روش کامپوزیت دندان فاصله دار استفاده نمود. کامپوزیت دندان فاصله دار یکی از روش های سریع، بدون دردو کم هزینه می باشد. برای دیدن نمونه لمینت دندان های فاصله دار و همچنین کامپوزیت دندان فاصله دار دکتر قاسم نژاد می‌توانید بخش گالری این مجموعه را مشاهده نمایید.

5/5 - (62 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

6 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
soli
soli
9 ماه قبل

very good article, thank you DR

sasha
sasha
8 ماه قبل

خوب و مفید ممنون

لمینت دندان فاصله دار
لمینت دندان فاصله دار
7 ماه قبل

میشه فاصله دندن هارو با لمینت پر کرد؟ کامپوزیت دندان فاصله دار بهتره یا لمینت دندان فاصله دار

قیمت لمینت دندان فاصله دار
قیمت لمینت دندان فاصله دار
6 ماه قبل

سلام قیمت کامپوزیت و لمینت برای دندان فاصله دار چنده؟ ممنون

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین