Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان؛ سوراخ‌هایی در دندان‌ها هستند که بر اساس اسید موجود در دهان، مینای دندان فرسایش پیدا کرده و این حفره‌ها پدید می‌آیند.  حفره های درمان نشده می توانند منجر به دندان درد، عفونت و پوسیدگی کامل دندان و در نهایت کشیدن دندان شوند.
پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان؛ سوراخ‌هایی در دندان‌ها هستند که بر اساس اسید موجود در دهان، مینای دندان فرسایش پیدا کرده و این حفره‌ها پدید می‌آیند.  حفره های درمان نشده می توانند منجر به دندان درد، عفونت و پوسیدگی کامل دندان و در نهایت کشیدن دندان شوند.  افراد در هر سنی در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند، مراقبت خوب از دندان؛ از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم دندانپزشکی می توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند. 

پوسیدگی دندان اغلب به دلیل مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی‌های قندی است، بخصوص وقتی که دندان‌ها و لثه‌ها پس از مصرف آنها تمیز نشوند. اگر متوجه شدید که شما یا فرزندانتان به پوسیدگی دندان دچار شدید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان خود را ترمیم کنید، زیرا درمان به موقع از آسیب کامل دندانتان جلوگیری خواهد کرد.

در این مقاله می‌خواهیم با روش‌های ترمیم پوسیدگی دندان، دلایل پوسیدگی دندان و راه‌های جلوگیری از ابتلا به آن، پوسیدگی در کودکان و همچنین در دوران بارداری، علائم پوسیدگی دندان و سایر اطلاعات در این خصوص می‌پردازیم.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان

چه کسانی ممکن است به پوسیدگی دندان دچار شوند؟

پوسیدگی دندان می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، ولی پوسیدگی دندان در کودکان شایع‌تر است زیرا  آنها ممکن است به درستی مسواک نزنند و غذاها و نوشیدنی های شیرین بیشتری مصرف کنند.

بزرگسالان نیز دچار پوسیدگی می شوند، گاهی اوقات پوسیدگی جدید در اطراف لبه های حفره های درمان شده در دوران کودکی ایجاد می شود. در بزرگسالان نیز بیشتر احتمال این وجود دارد که لثه‌هایشان عقب‌نشینی کند و این وضعیت باعث می‌شود تا قسمت پایینی دندان ها در معرض پلاک قرار بگیرد و در نتیجه باعث ایجاد پوسیدگی و حفره در دندان‌ها شود.

انواع پوسیدگی‌های دندان

پوسیدگی دندان می تواند تمام لایه های دندان را تحت تاثیر قرار دهد،  ممکن است سه سال به طول بی انجامد تا یک حفره در لایه بیرونی مینای دندان ایجاد شود. پوسیدگی از طریق عاج یا همان لایه میانی به پالپ و یا داخلی ترین لایه سریع‌تر رشد می کند. پالپ از انتهای عصب و منبع خون دندان تشکیل شده است. در اینجا به انواع پوسیدگی دندان می‌پردازیم:

  • پوسیدگی سطح صاف: این نوع پوسیدگی به آرامی مینای دندان را از بین می‌برد، شما می توانید با مسواک زدن مناسب و مرتب، نخ دندان کشیدن پس از هر وعده غذایی از آن جلوگیری کنید. 
  • پوسیدگی حفره و شقاق: این حفره ها در قسمت فوقانی دندان جایی که سطح جویدنی دندان است ایجاد می شود. این نوع پوسیدگی همچنین می تواند قسمت جلوی دندان های عقب را تحت تاثیر قرار دهد. این نوع پوسیدگی حفره و شکاف معمولاً در سال های نوجوانی شروع می شود و به سرعت رشد می کند.
  • پوسیدگی ریشه: درافراد مسن که لثه هایشان به عقب پسروی کرده بیشتر مستعد پوسیدگی ریشه هستند. فرورفتگی لثه، ریشه دندان را در معرض پلاک و اسید قرار می دهد. همانطور که می‌دانید  پیشگیری و درمان پوسیدگی ریشه عمیق‌تر و شامل هزینه بیشتر است.
درمان ریشه
درمان ریشه

چه چیزهایی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند؟

عوامل زیادی در ایجاد حفره‌های دندان نقش دارند که عبارتند از:

  • باکتری های موجود در دهان از غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته از قبیل میوه، آب نبات، نان، غلات، نوشابه، آب میوه و شیر تغذیه می کنند. باکتری ها این کربوهیدرات ها را به اسید تبدیل می کنند.
  • باکتری ها، اسید، غذا و بزاق با هم مخلوط می شوند و پلاک تشکیل می‌شود، این ماده چسبنده روی دندان ها را می پوشاند.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن مناسب، اسیدهای موجود در پلاک، مینای دندان را حل کرده و حفره یا سوراخ ایجاد می کنند.

نشانه های پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان در سطح خارجی مینای دندان معمولاً باعث درد یا علائم نمی شود.  با پیشرفت پوسیدگی و رسیدن آن به عاج و ریشه، احتمال بیشتری وجود دارد که علائم را تجربه کنید.  علائم پوسیدگی عبارتند از:

  • طعم بد یا بوی بد دهان
  • خونریزی لثه 
  • تورم صورت
  •  درد دهان یا دندان
  • حساسیت به غذاها یا نوشیدنی های سرد یا گرم
  • قرمزی اطراف یا داخل دهان
پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چگونه درمان می شود؟ 4 روش درمان

درمان پوسیدگی دندان بستگی به شدت آن دارد. درمانن‌های دندان شامل موارد زیر هستند:

  • فلوراید:  هنگامی که پوسیدگی زود تشخیص داده شود،  می توان با فلوراید مینای دندان را ترمیم کرد.  این فرآیند معدنی سازی مجدد نامیده می شود. ممکن است به تجویز خمیر دندان با فلوراید بالا و دهانشویه و همچنین فلوراید درمانی در مطب دندانپزشکی نیاز داشته باشید.
  • پر کردن:  هنگامی که حفره‌ای در دندان ایجاد می شود، دندانپزشکان مواد پوسیده را تراشیده و خارج کرده و حفره ایجاد شده در دندان را پر می کنند. همانطور که در مقاله روکش زیرکونیوم توضیح داده ایم پس از پرشدگی معمولا جهت محافظت از دندان پرشده با زیرکونیوم روکش می‌شود.
  • کانال ریشه: کانال ریشه درد ناشی از پوسیدگی ریشه را درمان می کند، دندانپزشک متخصص در این زمینه مشکلاتی را که ریشه دندان را تحت تاثیر قرار می دهد درمان می کند.  در درمان ریشه، پالپ انتهای عصب را که باعث درد می شود را از بین می برد.
  • کشیدن دندان:  اگر درمان کانال ریشه امکان پذیر نباشد، دندانپزشک شما ممکن است دندان شما را بکشد.  ممکن است برای جایگزینی دندان دائمی کشیده شده نیازمند به ایمپلنت دندان باشید . امروزه  ایمپلنت ها جایگزین خوبی برای دندان‌های از دست رفته شما به حساب می‌آیند.
درمان پوسیدگی دندان
درمان پوسیدگی دندان

چگونه می توان از ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری کرد؟

  مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، می تواند شما را از شر پلاک و اسیدهایی که باعث ایجاد پوسیدگی می شوند، خلاص کند.  

  • مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید حداقل دو بار در روز و ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته ای
  • معاینه دندان حداقل دو بار در سال

پوسیدگی دندان زیر روکش

هنگامی که روکش روی دندان شما نصب می شود، ناحیه باقی مانده دندان همچنان در برابر پوسیدگی دندان آسیب پذیر است، در واقع تاج شما می تواند دارای پلاک و باکتری باشد، بنابراین رعایت یک روال مرتب بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.
ناحیه ای که تاج به دندان می چسبد و معمولاً نزدیک خط لثه است به عنوان حاشیه شناخته می شود،. هنگامی که پلاک روی خط لثه ایجاد می شود و از بین نمی رود، می تواند لایه محافظ دندان شما را فرسوده کند و باعث تضعیف آن شود و در نتیجه منجر به ایجاد پوسیدگی شود.

اگر زیر روکش پوسیدگی ایجاد شود چه باید کرد؟

اگر در دندانی که روکش دارد پوسیدگی ایجاد شود، با توجه به عمق پوسیدگی و دندان زیرین، ممکن است لازم باشد روکش خود را تعویض کنید.
جهت جلوگیری از بدتر شدن مشکل که می تواند منجر به درد شدید و حتی از دست دادن دندان شود، باید زودتر پوسیدگی دندان خود را درمان کنید.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان

چگونه بفهمیم که دندان زیر روکش ما دچار پوسیدگی شده است؟

تشخیص وجود حفره یا پوسیدگی در دندان زیر تاج ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر ناحیه آسیب دیده بسیار کوچک باشد. گاهی ممکن است کمی درد را در زیر تاج احساس کنید ولی ممکن است تا زمانی که پوسیدگی در مراحل پایانی قرار نگیرد دردی رخ ندهد. با معاینات منظم دندانپزشکی، دندانپزشک شما می‌تواند از دندان‌های شما با اشعه ایکس عکس‌برداری کند تا مشخص شود که آیا آسیب یا پوسیدگی زیر تاج شما وجود دارد یا خیر. 

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است نیاز به معاینه دهانی عمیق تری برای تشخیص وجود حفره داشته باشد. اگر در مورد پوسیدگی دندان یا حفره زیر تاج خود نگران هستید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا دندان شما را معاینه کرده و بهترین اقدام را به شما توصیه کند.

پوسیدگی دندان کامپوزیت شده

برای اطمینان از لبخندی شفاف و طبیعی و بدون برجستگی ناخوشایند، دندانپزشک زیبایی شما باید قبل از استفاده از کامپوزیت، سطح دندان شما را آماده کند. در بیشتر موارد، قبل از انجام ونیر، دندان تراشیده می شود.

این یک فرآیند سریع است که سلامت دندان شما را به خطر نمی اندازد یا احتمال پوسیدگی دندان را افزایش نمی دهد. سپس کامپوزیت با استفاده از باندینگ محکمی که تحت نور خاصی سفت می‌شود، به سطح دندان می‌چسبد. باندینگ به مینای دندان می‌چسبد و هر شکافی را که از طریق آن باکتری‌ها می‌توانند وارد دندان شوند و دندان را پوسیده کنند، از بین می‌برد. هنگامی که کامپوزیت‌های شما اعمال می شوند، در شرایط عادی، دندان های طبیعی شما هرگز نباید زیر آنها پوسیده شوند.  اما شما باید دندانپزشک مناسبی را انتخاب کنید تا نصب کامپوزیت‌ها را به درستی اعمال کند و پس از آن به خوبی از کامپوزیت‌ها مراقبت کنید.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان

چگونه متوجه پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت شویم؟

علائم پوسیدگی دندان های کامپوزیت شده: 

  • دندان احساس لق شدن می کند
  • کامپوزیت شل می‌شود
  • حساس شدن دندان به سرما و گرما
  • دندان به فشار حساس می‌شود
  • دندان احساس درد می کند
  • لثه دردناک یا حساس می‌شود
  • عفونت دندان یا لثه

بهترین روش جلوگیری از پوسیدگی دندان

  • دندان های خود را حداقل دو بار در روز، ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.  استفاده از خمیر دندان ژله ای غیر ساینده بدون پراکسید هیدروژن، جوش شیرین یا سایر مواد سفید کننده توصیه می‌شود.
  • هر بار که مسواک می زنید از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید، زیرا به از بین بردن باکتری های بیماری زا ، از جمله سخت ترین باکتری ها کمک خواهد کرد.
  • هر روز نخ دندان بکشید تا از جمع شدن ذرات غذا و پلاک روی لبه های روکش ها و دندان های طبیعی خود جلوگیری کنید.
  • غذاهای شیرین و اسیدی از قبیل شیرینی‌ها، نوشابه، مرکبات و قهوه را به حداقل برسانید. پس از مصرف آنها مطمئن شوید که دندان های خود را در عرض 30 دقیقه تا یک ساعت پس از مصرف مسواک بزنید.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.

مهم‌تر از همه، حداقل دو بار در سال به دندانپزشک جهت جرمگیری و چکاپ کامل مراجعه کنید. دندانپزشک شما قادر خواهد بود هر گونه علائم هشدار دهنده اولیه پوسیدگی دندان یا بیماری لثه را که ممکن است حتی از آن آگاه نباشید، شناسایی کند.

برداشتن پوسیدگی دندان با لیزر

بسیاری از بیماران خصوصا کودکان از تزریق بی حسی و ابزار برداشتن پوسیدگی و پرکنندگی دندان وحشت دارند و تمایلی برای مراجعه به دندانپزشکی ندارند و تا زمانی که از دندان درد مجبور شوند به کلینیک مراجعه کنند. امروزه روش جدیدی به نام دندانپزشکی با لیزر می‌تواند تمام پوسیدگی‌ها را بدون ایجاد ترس و کوچکترین دردی ترمیم کند. لیزر نه تنها پوسیدگی دندان بلکه هر مشکل دهان و دندان، از آفت تا بیماری‌های لثه را درمان کند. این روش، تکنیک درمانی مناسبی است که برای کودکانی که نمی‌خواهند حتی یک شات بی‌حسی دریافت کنند به کار گرفته می‌شود.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در دوران بارداری

درمان دندانپزشکی برای مادران باردار می تواند خطرناک باشد و باید ماه بارداری را در نظر گرفت. مادران باردار باید مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنند، زیرا اگر مشکلاتی مانند تورم لثه یا پوسیدگی دندان نادیده گرفته شود، ممکن است این موارد در ماه‌های 4 تا 6 بارداری یعنی زمانی که هنوز برای مادران انجام دندانپزشکی بی‌خطر است، دیر باشد. با این حال، اگر مادر باردار نیاز به جرمگیری یا کشیدن دندان داشته باشد و از آنجایی که این دو روش درمانی دندان می توانند باعث خونریزی شدید شوند، دندانپزشک ممکن است درمان را به بعد از زایمان موکول کند.

دندانپزشک به صورت موردی تصمیم می گیرد که چه زمانی درمان اساسی دندان ضروری است. به این دلیل که در دوران بارداری رگ های خونی تقریباً در هر اندام بدن گشاد می شوند تا گردش خون را افزایش دهند، به این معنی که لثه های مادر باردار پر از خون است. حتی ممکن است مادران باردار فقط با مسواک زدن معمولی دندان های خود دچار خونریزی لثه شوند، بنابراین در دوران بارداری، دندانپزشک مسواک زدن ملایم را با استفاده از برس‌هایی با موهای نرم را توصیه می کند.

بنابراین، مادران باردار باید برای مشاوره و مراقبت از بهداشت دهان و دندان خود زودتر اقدام کنند. همچنین قبل از انجام عکس OPG به دندانپزشک معالج خود اطلاع دهید که باردار هستید. زیرا در مواردی که ممکن است نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس باشد، دندانپزشک میزان اشعه مناسب برای شما و بارداری شما را در نظر می گیرد. همچنین باید در هنگام اشعه ایکس با استفاده از تجهیزات محافظ سرب، از خود محافظت کنید و مطمئن شوید که فقط از داروهایی استفاده می کنید که برای زنان باردار بی خطر است.

عکس OPG جهت تشخیص پوسیدگی
عکس OPG جهت تشخیص پوسیدگی

پوسیدگی دندان کودکان

درمان مناسب پوسیدگی در دوران کودکی به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. یک حفره کوچک در دندان کودک ممکن است با یک پر کردن ساده دندان قابل درمان باشد، در حالی که درمان پوسیدگی عمیق ممکن است نیاز به پالپ درمانی کودکان یا حتی کشیدن دندان شیری داشته باشد. حتی پوسیدگی دندان کودک یک ساله نیز شامل این موارد می‌شود.

اگر دندان کودک هنوز در مراحل اولیه پوسیدگی است و هنوز حفره تشکیل نشده است یعنی هنوز خیلی عمیق نیست، گاهی اوقات می‌توان پوسیدگی را بدون استفاده از روش های تهاجمی درمان کرد. در این صورت، دندانپزشک اطفال، ممکن است درمانی را تجویز کند که شامل اقدامات پیشگیرانه مانند درمان با وارنیش فلوراید ، اصلاح رژیم غذایی و بهبود شیوه های بهداشت دهان و دندان باشد.

اگر روش‌های تهاجمی ضروری است، به خاطر داشته باشید که در بسیاری از موارد، انجام چنین درمان‌های پوسیدگی روی نوزادان و کودکان نوپا بدون استفاده از آرام‌بخش‌های دندانپزشکی می‌تواند دشوار یا غیرممکن باشد. ممکن است برای درمان موقت پوسیدگی دندان تا زمانی که کودک بزرگتر شود از دیامین فلوراید نقره که گزینه های درمانی تهاجمی بدون آرام بخش را تحمل کند، استفاده شود.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان با قطره آهن

برخی مادران گمان می‌کنند که قطره آهن باعث پوسیدگی دندان‌های کودکشان می‌شود و از دادن قطره آهن به کودک خود خودداری می‌کنند، این در حالی است که قطره آهن تنها باعث تغییر رنگ و تیرگی دندان‌ها می‌شود و باعث بروز هیچ پوسیدگی نمی‌شود. دلیل اصلی پوسیدگی دندان کودک، خوردن شیر مادر هنگام شب است و پس از 6 ماهگی می‌بایست این عادت از کودک ترک داده شود.

دلیل پوسیدگی دندان کودک پس از مصرف شیر قند موجود در شیر است که شب‌ها با ماندن قند روی سطح دندان‌ها باعث پوسیدگی دندان می‌شود. این نکته در خصوص شیر خشک هم صدق می‌کند حتی پوسیدگی دندان توسط شیر خشک نیز بیشتر از شیر مادر است.

پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

پیش از انجام ارتودنسی می‌بایست از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید، به طوری که پس از انجام ارتودنسی دچار پوسیدگی دندان نشوید. در این خصوص می‌بایست از دندانپزشک خود بخواهید تا دندان‌های شما را معاینه کند و با عکس OPG تمام دندان‌های شما را چک کند تا اگر دچار پوسیدگی دندان و یا سایر بیماری‌های دندان و لثه هستید درمان کنید. اگر قبل از ارتودنسی از سلامت کامل دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید، پس از آن به مشکل بر نخواهید خورد.

پس از نصب بریس سعی کنید مصرف خوراکی‌های قندی و چسبناک را به حداقل برسانید. اگر پس از ارتودسی احساس درد یا حساسیت دندانی شدید داشتید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه ای از پوسیدگی دندان باشد.

تفاوت پوسیدگی دندان و جرم دندان

  • پلاک زمانی ایجاد می شود که غذای شیرین یا نشاسته با باکتری های موجود در دهان شما مخلوط شوند. این باکتری‌ها روی دندان‌هایتان به هم می‌چسبند و باعث می‌شوند که احساس کنید دندان‌هایتان کدر شده‌اند. چیزی که در واقع اتفاق می‌افتد این است که باکتری‌ها روی دندان‌های شما یک بیوفیلم تشکیل داده‌اند و یک لایه لزج، چسبنده، سفید یا زرد ایجاد می‌کنند. پلاک می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود و اگر پلاک‌ها جرمگیری نشوند، لثه های شما را تحریک می کند. در مراحل اولیه تجمع پلاک‌ها، می توانید پلاک را با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه از بین ببرید.
  • تارتار زمانی اتفاق می افتد که پلاک را به اندازه کافی پاک نکنید. وقتی آن پلاک روی دندان‌های شما باقی می‌ماند، سفت می‌شود و نوعی محافظ برای باکتری‌ها ایجاد می‌کند. این پلاک سخت شده تارتار یا جرم نامیده می شود. تارتار را نمی توان با رعایت بهداشت منظم دندان از بین برد و باید توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت برداشته شود. تارتار باعث می شود دندان های شما تغییر رنگ بدهند. به این ترتیب پلاک و تارتار با هم کار می کنند تا مواد معدنی موجود در مینای دندان شما را از بین ببرند و باعث ایجاد سوراخ های ریزی در مینای دندان شوند.
  • حفره ها نتیجه باکتری ها و اسیدهایی هستند که از آن سوراخ های کوچک عبور می کنند. باکتری و اسید راه خود را به لایه عاج دندان شما باز می کنند که با اعصاب شما ارتباط برقرارکنند و باعث ایجاد حساسیت می شوند. سپس به سمت دندان داخلی، جایی که اعصاب و عروق خونی در آن قرار دارند، به نام پالپ حرکت می کنند. پالپ متورم و تحریک می شود و باعث درد و آسیب دائمی دندان می شود. این آسیب به عنوان پوسیدگی یا حفره دندان شناخته می شود.

پوسیدگی دندان عقل

درمان هر نوع پوسیدگی دندان از بیمار به بیمار دیگر با توجه به وسعت حفره و عوامل دیگر متفاوت است. همین امر در مورد حفره های دندان عقل نیز صدق می کند. درمان بر اساس مورد پوسیدگی متفاوت است. در حالی که اکثر دندانپزشکان به دلیل مشکلاتی که ممکن است برای سلامت دهان و دندان شما ایجاد کنند، کشیدن دندان عقل را توصیه می کنند، اما اگر خطری برای سلامت دهان و دندان شما نداشته باشد، می توان دندان عقل را به طور معمول درمان کرد.

با توجه به شدت پوسیدگی دندان، دندانپزشک معمولاً پر کردن دندان یا درمان ریشه دندان را توصیه می کند. با این حال، در مورد دندان عقل، اکثر دندانپزشکان کشیدن دندان را توصیه می کنند، به خصوص اگر دندان عقل نهفته باشد. در موارد نادر، برخی از دندان های عقل به طور کامل رویش می کنند و هیچ مشکل بالقوه ای در دهان ایجاد نمی کنند. در این مورد، دندانپزشک ممکن است مانند هر پوسیدگی دندان دیگری پر کردن و ترمیم آن را توصیه کند. اگر حفره تا اعصاب امتداد پیدا کند، می‌توان درمان ریشه را روی دندان عقل نیز انجام داد.

قیمت ترمیم پوسیدگی دندان

هزینه ترمیم پوسیدگی دندان با توجه به اینکه بیمه دندانپزشکی دارید یا خیر می‌تواند رایگان باشد، و یا شامل هزینه باشد. زیرا پوسیدگی دندان می‌تواند به عنوان خدمات درمانی محسوب شود، درنتیجه اگر تحت پوشش بیمه نیستید، می‌تواند هزینه بالایی برای شما داشته باشد که با توجه به مهارت و تخصص پزشک معالج و محل سکونت شما و همچنین محل دندانپزشکی هزینه‌ها متفاوت می باشد. برای اطلاع از هزینه‌های به روز پوسیدگی دندان می‌توانید با دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد از طریق تلفن، واتساپ و یا دایرکت اینستاگرام تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

روند ترمیم پوسیدگی دندان چقدر طول خواهد کشید؟

 با توجه به روشی که دندانپزشک معالج شما قصد دارد تا با آن پوسیدگی دندان شما را ترمیم کند، مدت زمان درمان می‌تواند متفاوت باشد. بطورمثال، پر کردن ساده طی 1 جلسه، عصب کشی طی 2 جلسه، کشیدن دندان 2 جلسه، روکش دندان 2 جلسه با هم متفاوت هستند.

برای ترمیم و درمان پوسیدگی باید به چه دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

کار ترمیم دندان‌ها مانند پر کردن و روکش را معمولا دندانپزشکان عمومی و متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان به صورت تخصصی کار لمینت و کامپوزیت دندان را انجام می‌دهند.

برای پوسیدگی جزئی دندان از چه مواد پر کننده‌ای استفاده می‌شود؟

جهت پر کردن دندان‌های عقب از مواد پر کننده آمالگام، نقره یا کامپوزیت استفاده می‌شود. اما اگر قصد دارید پوسیدگی دندان جلو را برطرف کنید، بهتر است از کامپوزیت برای پر کردن دندان استفاده کنید زیرا برای اصلاح طرح لبخند شما بسیار تاثیرگذاراست.

پوسیدگی دندان چگونه درمان می ‌شود؟

درمان پوسیدگی دندان به دو روش انجام می‌شود.

پرکردن دندان، نوعی ترمیم و درمان دندان است که دندان با مواد پرکننده‌ای مانند رزین‌های کامپوزیت به رنگ دندان، پرسلن یا آمالگام صورت می‌گیرد.

درمان ریشه، هنگامی که پوسیدگی به مواد درونی دندان، یعنی پالپ دندان برسد؛ احتمال دارد به درمان ریشه نیازداشته باشد. درمان ریشه جایگزین بسیار مناسبی به جای کشیدن دندان است. در این حالت، پالپ دندان برداشته می‌شود و دندان پرمی‌شود.

سخن پایانی

همانطور که دراین مقاله توضیح داده شده پوسیدگی دندان بر اثرمصرف زیاد قند و شیرینی و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مانند مسواک نزدن، عدم استفاده منظم از نخ دندان و عدم مراجعه به موقع جهت معاینه دندان‌ها بوجود می‌آید، که در صورت دیدن کوچک‌ترین علائم سریعا به دندانپزشک مراجعه کرده تا درمان لازم صورت گیرد تا بدین ترتیب از درمان ریشه و یا کشیدن دندان خودداری شود.

همین طور لازم است بدانید در صورت عدم رعایت بهداشت دندان‌های کامپوزیت شده خود احتمال بروز پوسیدگی زیر کامپوزیت‌ها افزایش یافته و ممکن است زمانی متوجه حفره دندان خود شوید که دندان شما کاملا از دست رفته باشد و راهی جز ایمپلنت نداشته باشید. در صورت دریافت مشاوره در خصوص پوسیدگی دندان‌های کامپوزیت شده می‌توانید با کلینیک دکتر قاسم نژاد تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (32 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین