Logo - website Dr ghasem Nejad

کلینیک دندانپزشکی
دکـتر قاسـم نـژاد

مینی ایمپلنت دندان چیست؟

مینی ایمپلنت دندان تکنیک جدیدی است که جایگزین بهتری جهت مشکلات موجود در ایمپلنت‌های سنتی دندان می‌باشد. مینی ایمپلنت‌ها روش درمانی با تهاجم و درد کمتر هستند که با پیوند استخوان یا جراحی های متعدد انجام نمی‌شوند. همچنین می‌توانند در فضاهای کوچکتر قرار بگیرند و اغلب حتی می‌توانند ارزان‌تر باشند.
مینی ایمپلنت دندان

مینی ایمپلنت دندان تکنیک جدیدی است که جایگزین بهتری جهت مشکلات موجود در ایمپلنت‌های سنتی دندان می‌باشد. مینی ایمپلنت‌ها روش درمانی با تهاجم کمتر و درد کمتر هستند که بدون پیوند استخوان یا جراحی های متعدد می باشد. همچنین می‌توانند در فضاهای کوچکتر قرار بگیرند و اغلب حتی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند.

آیا دندان های خود را از دست داده اید اما برای ترمیم معمولی که ممکن است شامل جراحی تهاجمی یا ترمیم دندانپزشکی پرهزینه باشد، آمادگی ندارید؟ آیا دندان‌های مصنوعی تان شما را اذیت می‌کنند یا می ترسید که اگر دندان مصنوعی از جای خود خارج شود، خجالت بکشید؟ آیا به دلیل از دست دادن دندان در خوردن یا صحبت کردن به طور معمول مشکل دارید؟ آیا دوست دارید لبخند شما به حالت اولیه خود بازگردد یا حتی بهتر؟ ممکن است برای جایگزینی دندان های از دست رفته در مواردی که نمی خواهید یا نمی توانید درمان های معمولی را دریافت کنید، بخواهید مینی ایمپلنت دندان را امتحان کنید.

مینی ایمپلنت دندان
مینی ایمپلنت دندان

مینی ایمپلنت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

در واقع مینی ایمپلنت دندان می‌تواند با حداقل درد که با داروهای بدون نسخه قابل کنترل اند، در یک یا دو روز نصب شوند. شما می توانید با مشاوره با دندانپزشک زیبایی متوجه شوید چه چیزی برای تامین نیازهای شما بهتر است و از چه روش درمانی استفاده کنید.

اگر دندان های شما آسیب دیده اند و قرار است ترمیم شوند، به احتمال زیاد با توجه به آسیب وارده به دهان و دندان، شکل و اندازه و نوع دندان های از دست رفته و موارد دیگر، انتخاب های مختلفی دارید. این روش می تواند یک گزینه عالی باشد، آنها ساختار مشابهی در مقایسه با ایمپلنت معمولی دارند، اما اندازه آنها کوچکتر است و نصب آنها کمتر تهاجمی یا دردناک است. تشخیص اینکه کدام نوع ایمپلنت یا روش دندان برای شما و مشکلات منحصر به فرد شما مناسب است، می تواند بسیار گیج کننده به نظر برسد.

اگر یک دندان یا چندین دندان را از دست داده اید و می خواهید راه حلی دراز مدت پیدا کنید، اولین قدم شما باید تماس با دندانپزشک و بررسی همه گزینه ها و جوانب مثبت و منفی هر یک باشد. این نوع ترمیم گزینه خوبی برای افرادی است که می خواهند دندان هایی را که از دست داده اند جایگزین کنند، اما نمی خواهند یا نمی توانند روش های مرسوم‌تر ترمیم را انجام دهند.

مینی ایمپلنت دندان
مینی ایمپلنت دندان

دلایل زیادی برای اجتناب از جراحی دندان مورد نیاز برای ایمپلنت های معمولی وجود دارد. به عنوان مثال، شما ممکن است فاقد توده استخوانی در فک خود برای حمایت از ایمپلنت باشید، یا به سادگی نمی خواهید جراحی تهاجمی و دردناک انجام دهید، مگر اینکه کاملا ضروری باشد یا ممکن است کامپوزیت دندان یا لمینت مناسب شرایط دندان شما نباشد. مینی ایمپلنت دندان معمولاً تقریباً نصف اندازه یک ایمپلنت دندان سنتی است، به این معنی که نصب آنها راحت‌تر و درد کمتری دارد و همچنین به همان مقدار توده استخوان فک که ایمپلنت‌های دندان سنتی نیاز دارند، نیاز ندارند.

این گزینه باعث می شود تا جایگزینی بسیار مناسبی برای افرادی که به دلیل تصادف، آسیب و یا پوسیدگی دندان از نداشتن دندان رنج می برند به حساب بیاید. مینی ایمپلنت‌ها اغلب انتخاب بهتری نسبت به پروتزهای سنتی یا بریج‌ها هستند و این یک مزیت است که نه تنها فرآیند نصب آنها کمتر تهاجمی است، بلکه روشی سریع‌تری است که معمولاً فقط به یک جلسه نیاز دارد. اکثر دندانپزشکان تمایل دارند از مینی ایمپلنت دندان برای افراد با دندان‌ها یا دهان کوچک، برای جایگزینی دندان های جلویی، جایگزینی دندان های پرمولر یا دندان هایی که در فضای باریکی قرار دارند استفاده کند.

مینی ایمپلنت دندان مانند یک ایمپلنت سنتی دندان در استخوان فک شما ثابت می شود، بنابراین می تواند به جلوگیری از افتادگی صورت و سایر مسائل کمک کند.

پروتزهای مینی ایمپلنت دندان چیست؟

مینی ایمپلنت دندان، ایمپلنت های کوچکی هستند که نیازی به جاسازی کامل در استخوان فک شما ندارند. آنها یک قطعه با قطر سه میلی متر یا کمتر هستند که مستقیماً به استخوان فک شما می‌پیچند. این نوع ایمپلنت‌ های دندانی ساختار مشابهی دارند و شبیه ایمپلنت های دندانی استاندارد هستند، اما اندازه آنها کوچکتر است. به طور کلی، مینی ایمپلنت‌های دندان دارای دو قسمت هستند، آنها از یک پایه تیتانیومی با یک توپ در انتهای آن و یک سوکت با یک حلقه که دندان را به پایه ای که در فک شما تعبیه شده است، می‌چسباند.

مینی ایمپلنت دندان به نازکی یک خلال دندان است و به طرز شگفت آوری کوچک به نظر می‌رسد. این نوع ایمپلنت ها می توانند جایگزین اکثر دندان ها شوند و می توانند به جای بریج، دندان مصنوعی، روکش‌های ثابت استفاده شوند و حتی می‌توانند پروتزهای قوس دار شل و پایین را محکم کنند. تیتانیوم برای محکم کردن ایمپلنت به فک شما استفاده می‌‌شود. میله ای که برای چسباندن ایمپلنت دندان استفاده می‌شود حرکت دندان طبیعی شما را تقلید می‌کند.

مینی ایمپلنت دندان
مینی ایمپلنت دندان

توجه داشته باشید که هنگامی که روند بهبودی شروع می شود، استخوان شما و تیتانیوم می‌توانند برای همیشه با هم ادغام شوند. پروتزهای مینی ایمپلنت دندان به عنوان پروتز دندان بر روی پروتزهای چسبنده استفاده می شود، زیرا ایمن‌تر و راحت‌تر هستند و امکان استفاده طبیعی تری از دندان را از نظر خوردن، گاز گرفتن و جویدن می دهند.

حتی اگر مقدار زیادی توده استخوانی در فک خود را از دست داده اید، استخوان فک‌تان عقب رفته یا به دلیل تصادف یا سایر مشکلات فک شما آسیب دیده است، مینی ایمپلنت دندان هنوز می تواند راهی عالی برای بازگرداندن ظاهر دندان های شما باشد. برخلاف پروتزهای متحرک سنتی که برای تمیز کردن ناچارید آن را بیرون بیاورید و یا هنگام غذا خوردن یا زمانی که در انظار عمومی مجبورید در مواقعی آن را از دهان خود خارج کنید، مینی ایمپلنت دندان یک راه حل طولانی مدت به حساب می‌آید که می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس خود را بازیابید و ظاهر خود و همچنین سلامت کلی خود را بهبود بخشید.

تفاوت ایمپلنت دندان با مینی ایمپلنت دندان چیست؟

در صورت نیاز به جایگزینی دندان از دست رفته گزینه های مختلفی وجود دارد، از جمله بریج، دندان مصنوعی فوقانی یا ایمپلنت های دندانی جدید. شاید کمترین تاثیر یا ساده ترین روش شامل مینی ایمپلنت دندان باشد. بر خلاف ایمپلنت های دندانی استاندارد، مینی ایمپلنت‌ها نیازی به جاسازی یا چسباندن کامل به استخوان فک ندارند و همچنین نیازی به پیوند استخوان ندارند. ایمپلنت های دندان از هر نوعی ممکن است بر اساس وضعیت فک و دندان شما نسبت به پروتز ارجح داده شوند.

ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

مینی ایمپلنت دندان اغلب برای بیمارانی توصیه می شود که دچار تحلیل استخوان فک هستند؛ یعنی از دست دادن استخوانی که در غیاب ریشه دندان رخ می دهد. اگر به هر دلیلی جایگزینی دندان از دست رفته را به تعویق بیندازید، ممکن است دچار از دست دادن بافت استخوانی شوید. تحلیل استخوان فک یا عقب‌رفتگی استخوان فک، به این معنی می‌باشد که ممکن است برای ایمپلنت‌های دندانی استاندارد واجد شرایط نباشید.

برخی از مزایای کاشت این روش شامل این واقعیت است که شما نیازی به جراحی پیچیده دندان فلپ که می‌تواند زمان نقاهت طولانی و دردناکی داشته باشد و همچنین نیاز به پیوند استخوان گران قیمت و دردناک و داروهای ضد درد ندارید. بعد از عمل، ناراحتی ناشی از مینی ایمپلنت دندان معمولاً با داروهای بدون نسخه قابل کنترل است. در حالی که ایمپلنت‌های سنتی دندان دوام و ماندگاری بیشتری دارند، مینی ایمپلنت دندان می‌توانند مدت زمان زیادی دوام بیاورند و برای افرادی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند مسیر سنتی را طی کنند، گزینه‌ای عالی به حساب می‌آیند.

مینی ایمپلنت دندان
مینی ایمپلنت دندان

مینی ایمپلنت‌های دندانی شبیه به ایمپلنت‌های سنتی و دندان‌های طبیعی شما هستند، این احتمال وجود دارد که هیچ‌کس جز دندانپزشک شما نتواند تفاوت بین ایمپلنت‌های جدید و دندان‌های دیگر شما را تشخیص دهد. به خاطر داشته باشید که اگر سن شما زیاد است یا قبلا تحلیل استخوان را تجربه کرده اید، همچنین ممکن است گزینه بهتری نسبت به ایمپلنت های سنتی باشند.

تحلیل استخوان، که شما می توانید آن را به عنوان تجزیه و جذب بافت استخوانی بدن در نظر بگیرید، منجر به انتقال کلسیم از بافت استخوانی به جریان خون شما می شود. اگر سابقه تحلیل در رابطه با دندان های خود دارید، مینی ایمپلنت دندان ممکن است انتخاب بهتری باشد. کاشت مینی ایمپلنت دندان نیز آسان‌تر است زیرا احتمال کمتری وجود دارد که دندان‌های جدید شما خیلی نزدیک به عصب یا سینوس قرار گیرند، زیرا به طور کل کوچک‌تر هستند.

قطر کوچکتر همچنین به این معنی است که اگر مشکلی برای آنها اتفاق بیفتد، احتمالاً تعمیر یا ترمیم آنها درد کمتری دارد.

مزایای مینی ایمپلنت دندان

شما نیازی به پیوند استخوان ندارید؛ اگر استخوان به اندازه کافی برای فرآیند ایمپلنت قوی نباشد، ایمپلنت های سنتی دندان ممکن است به پیوند استخوان نیاز داشته باشند، در حالی که مینی ایمپلنت دندان به پیوند استخوان نیاز ندارد و این باعث صرفه جویی در هزینه و زمان شما می شود.

شما به جراحی فلپ پیچیده نیاز ندارید؛ با مینی ایمپلنت‌ها به جراحی فلپ پیچیده نیاز ندارید.

کمتر تهاجمی است؛ در طول عمل، دندانپزشک نیازی به انجام هیچ گونه جراحی نخواهد داشت. این روش تنها چند ساعت طول خواهد کشید و به دلیل ماهیت تهاجمی کمتر آن، روند بهبودی به جای چند ماه، چند روز طول می کشد.

ناراحتی کمتری برای شما ایجاد می‌کند؛ از آنجایی که مینی ایمپلنت‌ها کمتر تهاجمی هستند، ناراحتی و درد کمتری را تجربه خواهید کرد علاوه بر این، بافت‌های استخوانی و لثه‌های شما اختلال کمتری را تجربه خواهند کرد، بنابراین نیازی به داروهای مسکن ندارید.

راحتی بیشتری را برای شما فراهم می‌کند؛ با مینی ایمپلنت دندان، نگران لیز خوردن یا احساس ناراحتی در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن مانند پروتز نخواهید بود. ایمپلنت ها اعتماد به نفس شما را افزایش می دهند زیرا می دانید که احتمال لغزش صفر است.

مینی ایمپلنت دندان
مینی ایمپلنت دندان

عدم فروپاشی صورت را تضمین می کند؛ اگر دچار تحلیل استخوان شوید، ممکن است صورت شما به هم بریزد. از آنجایی که مینی ایمپلنت‌ها در استخوان فک شما پیچ می شوند و مانند ریشه دندان شما عمل می کنند، از هرگونه احتمال افتادگی صورت جلوگیری می کنند.

حداقل عوارض، در صورتی که واجد شرایط دریافت مینی ایمپلنت دندان هستید، باید بدانید که عارضه و شکست این روش بسیار نادر است. دلیلش آن است که دندانپزشکان در هنگام انجام این روش، شیوه ها و تکنیک های صحیح را کامل کرده اند.

مقرون به صرفه هستند، در این روش ممکن است نصف مبلغی که برای ایمپلنت های سنتی می پردازید هزینه داشته باشد.

معایب مینی ایمپلنت دندان

ضرورت استخوان عمودی؛ اگرچه مینی ایمپلنت‌ها برای حمایت از دندان‌ها به استخوان‌های زیادی نیاز نخواهند داشت، اما همچنان به برخی استخوان‌ها برای پشتیبانی قوی نیاز دارند. بنابراین، در صورتی که از دست دادن استخوان زیادی را تجربه کرده اید، این روش بهترین گزینه برای شما به حساب نمی‌آید.

دندان قروچه؛ اگر دندان قروچه دارید، مینی ایمپلنت دندان انتخاب خوبی نیست. اگر مشکل دندان قروچه حل نشود، دندان جدید فرسوده شده و زودتر آسیب می بیند.

روش مینی ایمپلنت دندان

به خاطر داشته باشید که هیچ یک از این دو نوع ایمپلنت های دندان در ابتدا با چسباندن دندان شروع نمی شوند. پایه تیتانیومی که دندان را به استخوان فک شما متصل می کند، زیر لثه قرار می گیرد و روی استخوان فک محکم می شود، سپس مینی ایمپلنت دندان از طریق یک مفصل گوی مانند و سوکت متصل می شود.

مینی ایمپلنت دندان
مینی ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های سنتی به قطعه فلزی به نام اباتمنت نیاز دارند که پس از قرار دادن و محکم شدن پایه فلزی اصلی، در خط لثه محکم می‌شود. زمانی مینی ایمپلنت‌های دندان توصیه می شوند که تحلیل صورت گرفته باشد یا توده استخوانی در استخوان فک به اندازه کافی متراکم نباشد که بتواند ایمپلنت سنتی را پشتیبانی کند. مینی ایمپلنت‌ دندان نیز برای یک راه حل سریع یا حتی موقت خوب هستند زیرا فرآیند نصب آنها در مقایسه با ایمپلنت های سنتی دندان نسبتا سریع و بدون درد است.

دندانپزشک شما قبل از انجام این روش برای نصب مینی ایمپلنت دندان شما رادیوگرافی دقیقی انجام می‌دهد. هنگامی که آنها مکان مناسب را تعیین کردند، از یک مته آزمایشی برای ایجاد یک سوراخ کوچک در لثه استفاده می کنند و سپس مینی ایمپلنت دندان جدید شما را از طریق سوراخ وارد می کنند و آن را با ابزارهای تخصصی در جای خود محکم می کنند.

در روزهای ابتدایی پس از انجام عمل مینی ایمپلنت دندان، باید از مصرف غذاهای خیلی سفت یا چسبناک اجتناب کنید. در مقایسه با کاشت معمولی درد کمتری را احساس خواهید کرد و در یک یا دو روز آماده از سرگیری فعالیت های عادی خواهید بود. اگر درد قابل توجهی را تجربه کردید که بیش از چند روز طول کشید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی در کاشت مینی ایمپلنت‌ دندان جدید شما وجود ندارد.

مراقبت‌‎های لازم مینی ایمپلنت دندان

  • شما باید روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و اگر لثه‌هایتان بعد از عمل حساس‌تر شد، از یک مسواک با موهای نرم استفاده کنید.
  • برای حفظ سلامت مینی ایمپلنت‌ها طبق برنامه منظم به دندانپزشک خود جهت معاینه مراجعه کنید.
مینی ایمپلنت دندان
مینی ایمپلنت دندان

ماندگاری مینی ایمپلنت دندان چقدر است؟

مینی ایمپلنت دندان با مراقبت مناسب می تواند راه حلی طولانی مدت و بادوام باشد. ​​با مراقبت مناسب و معاینات منظم می توانند سال ها دوام بیاورند. البته باید توجه داشته باشید که شرایط دهان و دندان افراد متفاوت است، بنابراین سلامت و کارایی مینی ایمپلنت‌‌ها شما متفاوت خواهد بود. اما تمیز کردن منظم دندان ها و مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن کمک زیادی به حفظ سلامت دندان های جدید شما می کند.

بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان، استعمال دخانیات، عدم مراقبت از دندان و سوء مصرف الکل یا سایر مواد می توانند بر طول عمر و وضعیت ایمپلنت های دندانی شما تأثیر بگذارند.

هزینه و قیمت مینی ایمپلنت دندان

هزینه مینی ایمپلنت دندان با توجه به اینکه بیمه دندانپزشکی دارید یا خیر می‌تواند رایگان باشد و یا شامل هزینه باشد. زیرا می‌تواند به عنوان خدمات درمانی محسوب شود، درنتیجه اگر تحت پوشش بیمه نیستید، می‌تواند هزینه بالایی برای شما داشته باشد که با توجه به نوع بیهوشی یا بی حسی، مدت زمان و پیچیدگی روش، مهارت و تخصص پزشک معالج و محل سکونت شما و همچنین محل دندانپزشکی هزینه‌ها متفاوت می باشد.

از آنجایی که این روش نیازی به پیوند استخوان ندارد هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت‌های سنتی دارد. برای اطلاع از هزینه‌های به روز مینی ایمپلنت دندان می‌توانید با دندانپزشکی دکتر قاسم نژاد از طریق تلفن، واتساپ و یا دایرکت اینستاگرام تماس حاصل نمایید.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید راه‌های متعددی جهت ترمیم و اصلاح دندان‌های از دست رفته وجود دارد که یکی از مقرون به صرفه‌ ترین‌ها مینی ایمپلنت دندان است، که سبب می‌شود شما دیگر نگران دندان از دست رفته خود نباشید. مینی ایمپلنت دندان همانند ایمپلنت‌ها نیاز به پیوند استخوان ندارد و درد کمتری را احساس خواهید کرد.

در واقع، این نوع ترمیم می‌تواند با حداقل درد که با داروهای بدون نسخه قابل کنترل اند، در یک یا دو روز نصب شوند. شما می‌توانید در خصوص تشخیص اینکه کدام نوع ایمپلنت یا روش ترمیم دندان برای شما و مشکلات منحصر به فرد شما مناسب است با کلینیک دندانپزشکی دکتر قاسم قاسم نژاد واقع در زعفرانیه تهران تماس بگیرید و از مشاوره آنلاین و رایگان این کلینیک استفاده کنید.

5/5 - (34 امتیاز)

دکتر قاسم نژاد 

دکتر قاسم نژاد دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در خصوص ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی، در یک کلینیک اختصاصی و مجهز در برج الماس محله زعفرانیه آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عزیز می‌باشد.

guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

فرم مشاوره و رزرو آنلاین